V Spojených štátoch sa opäť otvára diskusia o tom, ako by mali byť financované cesty a mosty. Tentoraz sú, prekvapivo, v centre pozornosti majitelia elektromobilov. Republikáni v Snemovni reprezentantov navrhli nový zákon, ktorý by zaviedol každoročný poplatok vo výške 250 dolárov pre vlastníkov elektrických áut.

Tento návrh je súčasťou širšej daňovej reformy, ktorú práve prerokuváva Výbor pre dopravu a infraštruktúru, vedený kongresmanom Samom Gravesom. Po búrlivej diskusii napokon návrh prešiel v pomere hlasov 36 ku 30. O novej dani informoval portál AutoBlog.

Chcú kompenzovať stratu

Cieľom nového poplatku je vyriešiť deficit vo výške 142 miliárd dolárov v rámci Highway Trust Fund. Ide o fond, ktorý slúži na údržbu a opravy ciest a mostov po celej krajine. V súčasnosti tento fond získava väčšinu svojich príjmov z daní na benzín a naftu, no s rastúcim počtom elektromobilov, ktoré tieto palivá nevyužívajú, sa príjmy znižujú.

Pôvodná verzia zákona rátala s plošným registračným poplatkom 20 dolárov pre všetky vozidlá, avšak táto myšlienka sa stretla so silným odporom naprieč politickým spektrom. Kritiku vyjadril napríklad aj líder senátnych demokratov Chuck Schumer, a tak bol návrh upravený. Výsledkom je 250-dolárový ročný poplatok pre elektromobily a 100 dolárov pre hybridy.

Trump, elektromobil, nabíjanie
Unspalas/ Pixabay (Úprava redakcie)

Nedáva im to zmysel

Zástancovia elektromobility, vrátane organizácie Electrification Coalition, sa proti návrhu ostro ohradili. Upozorňujú, že priemerné vozidlo so spaľovacím motorom prispieva do fondu prostredníctvom federálnych daní z paliva približne 88 dolármi ročne. Aj podľa odhadov Federálnej správy ciest, priemerný Američan ročne spotrebuje okolo 2 082 litrov benzínu, čo zodpovedá približne 101 dolárom na daniach, čo je stále menej ako polovica plánovaného poplatku pre elektromobily.

Inými slovami, majitelia elektromobilov by platili ekvivalent dane z približne 5257 litrov paliva ročne, čo kritici považujú za neprimerané. Hybridy by boli na tom len o niečo lepšie, avšak aj v ich prípade by navrhovaný poplatok predstavoval takmer dvojnásobok toho, čo by zaplatili za daň z pohonných látok pri menej úspornom vozidle.

volvo na luke
Mário Šimovič/FonTech

Spravodlivosť pre všetkých?

Zákonodarcovia tvrdia, že nové poplatky by mohli do fondu priniesť približne 40 miliárd dolárov počas nasledujúcej dekády. No nie všetci sú presvedčení, že ide o spravodlivé riešenie. Spotrebiteľská organizácia Consumer Reports upozorňuje, že seniori, ktorí zvyčajne jazdia menej, by boli takýmto plošným poplatkom výrazne znevýhodnení. V prípade hybridov by seniori zaplatili až trikrát viac ako majiteľ bežného benzínového auta.

Ďalším kontroverzným bodom je, že zákon síce počíta s každoročnou indexáciou poplatkov pre elektromobily a hybridy podľa inflácie, no nie pre vozidlá so spaľovacím motorom. V praxi to znamená, že finančné zaťaženie ekologických áut by sa mohlo v čase ešte viac zvyšovať.

Zatiaľ čo zástancovia návrhu tvrdia, že každý vodič by mal férovo prispievať na údržbu infraštruktúry bez ohľadu na druh pohonu, oponenti upozorňujú na to, že návrh môže spomaliť prechod na ekologickejšie formy dopravy. V čase, keď elektromobily konečne naberajú na popularite a vláda sa snaží podporiť zelenú transformáciu, môže byť práve takýto poplatok krokom späť.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP