V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Udržateľná doprava dnes znamená viac než len rýchle a pohodlné cestovanie – ide aj o šetrný prístup k prírode, ochranu vody a zachovanie biodiverzity. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) preto do výstavby nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest systematicky zapája environmentálne riešenia, ktoré pomáhajú vyvažovať dopad infraštruktúry na krajinu. Agentúru SITA o tom informovala Mediálna komunikácia NDS.

Jedným z hlavných opatrení je budovanie retenčných nádrží, ktoré zachytávajú dažďovú vodu priamo v okolí ciest. Tieto nádrže sú doplnené o odlučovače ropných látok, ktoré čistia vodu pred tým, než sa vsiakne do podložia. Takéto riešenie je už zavedené napríklad na diaľnici D1 v križovatkách Triblavina a Blatné, či na plánovanej križovatke D1/D4.

V oblastiach, kde je nízka priepustnosť hornín alebo vysoká hladina podzemnej vody, zohráva rolu aj prirodzený odpar, ktorý pomáha znižovať objem zadržanej vody v letných mesiacoch.

Mokrade a zver dostávajú priestor v projektoch

Okrem vody sa projekty NDS sústreďujú aj na zachovanie prirodzeného prostredia pre živočíchy. Napríklad pri stavbe R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany sa pristúpilo k revitalizácii mokradí, čo prispieva k zvýšeniu biologickej rozmanitosti v okolí cestnej infraštruktúry.

Veľkú úlohu zohrávajú aj migračné objekty pre zver. Najviditeľnejšie sú ekodukty, ktoré slúžia ako mosty pre živočíchy ponad diaľnice. Takéto premostenia umožňujú bezpečnú migráciu živočíchov a znižujú riziko stretov so zásadne frekventovanou dopravou, čo je výhodné pre prírodu aj pre motoristov.

Diaľnica Slovensko.
TASR

Zver však nie je jediná, ktorej sa diaľnice musia prispôsobiť. V oblastiach s vyšším výskytom vtáctva sú budované špeciálne ochranné steny. Tie fungujú ako vizuálne prekážky, vďaka ktorým sa vtáci vyhýbajú kolízii s vozidlami alebo konštrukciami ciest. Tieto ochranné prvky sú často súčasťou protihlukových stien, čo zdvojnásobuje ich ekologický i praktický význam.

Udržateľnosť začína už pri projektovaní

Všetky tieto opatrenia nie sú len dodatkom k výstavbe, ale sú započítané už v raných fázach projektovania nových ciest. Moderný prístup k výstavbe diaľnic dnes vychádza zo zásady vyváženia technického rozvoja a environmentálnej zodpovednosti. Slovenské diaľnice sa tak postupne stávajú nielen dopravnou tepnou, ale aj súčasťou ekologicky premyslenej krajiny.

Príkladom môže byť rastúci dôraz na zadržiavanie vody v krajine, ochranu flóry a fauny, ako aj integráciu environmentálnych prvkov priamo do konštrukčných riešení. Slovensko tak aj v oblasti infraštruktúry ukazuje, že udržateľnosť a modernizácia nemusia byť v rozpore, ale môžu kráčať ruka v ruke.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP