Talianska výroba áut padla na dno. Stellantis hlási čísla ako z roku 1956
V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.
Automobilový gigant Stellantis zažíva v Taliansku mimoriadne ťažké časy. Podľa najnovších údajov odborového zväzu FIM-CISL sa výroba osobných a úžitkových vozidiel v talianskych závodoch spoločnosti v prvom štvrťroku 2025 prepadla o 35,5 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Z výrobných liniek zišlo len 109.900 vozidiel, čo je najslabší štvrťročný výkon za posledných 69 rokov. TASR o tom informuje na základe správy rakúskej agentúry APA.
„Všetky továrne na výrobu osobných a úžitkových vozidiel v Taliansku sú v červených číslach a americké clá situáciu ešte zhoršia,“ varoval predseda odborov Ferdinando Uliano. Obavy odborárov sa opierajú o tvrdú realitu – v legendárnom závode Mirafiori v Turíne, ktorý je historickým centrom značky Fiat, sa v prvom kvartáli tohto roka vyrobilo len 9860 áut. Pre porovnanie, ešte pred dvomi rokmi to bolo vyše 12.000 kusov.
Slabý dopyt, neisté regulácie a tlak z Číny
Stellantis, štvrtý najväčší výrobca automobilov na svete, vznikol v roku 2021 zlúčením značiek Fiat, Chrysler a francúzskej skupiny PSA Peugeot Citroën. Napriek svojej veľkosti čelí rovnakým problémom ako mnohí jeho európski konkurenti. Výroba v talianskych závodoch tejto skupiny klesla už vlani o 37 %, keď bolo vyrobených 475.090 vozidiel.
Dôvody tohto prepadu sú rôznorodé. Okrem slabého dopytu po plne elektrických vozidlách je to aj neistota ohľadom budúcich emisných regulácií a agresívna expanzia čínskych výrobcov, ktorí zaplavujú európsky trh cenovo dostupnými elektromobilmi. Tieto faktory tlačia európskych producentov do konkurenčnej nevýhody a sťažujú plánovanie výroby aj investícií.
Taliansky priemysel na rázcestí
Situácia v Taliansku však nie je len o Stellantise. Ide o širší problém automobilového priemyslu v krajine, ktorý sa ocitol na rázcestí medzi tradičnou výrobou a tlakom na prechod k elektromobilite. Mnohí zamestnanci i dodávatelia pociťujú dôsledky transformácie na vlastnej koži, pričom odborové zväzy varujú pred ďalšími stratami pracovných miest, ak sa situácia nezlepší.
Zatiaľ čo európski výrobcovia žiadajú jasnejšie pravidlá, stabilnejšie prostredie a väčšiu podporu pri prechode na zelené technológie, spotrebitelia zostávajú opatrní. Elektrické vozidlá sú pre mnohých stále príliš drahé, infraštruktúra nedostatočná a benefity nejasné. Ak sa tieto problémy nepodarí vyriešiť, európsky automobilový priemysel – vrátane takých ikonických miest, ako je turínsky Mirafiori – môže čeliť ďalšiemu prepadu.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vedcom sa podaril zázrak. Po sto rokoch objavili na dne oceánu unikátneho tvora
Využíva elektrinu ako nástroj prežitia. Vedci objavili jedinečný strom
Natočili ho na iPhone. Ikonický horor sa vracia po 20 rokoch, teória divákov je nesprávna
PRELOM: Vedci z Číny vyvinuli AI zariadenie, ktoré „vráti zrak“ nevidiacim
Tieto veci v recenziách nenájdeš. 11 mesiacov som testoval najlepší robotický vysávač na Slovensku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Zásadná zmena v nakupovaní: Zaužívaná vec má íst po 50 rokoch „do dôchodku“. Nastúpi nová technológia
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
Slovenská nemocnica špičkou európskej medicíny: Nová technológia priniesla revolúciu v liečbe zákerných ochorení
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci jedia mikroplasty, ani o tom nevedia. Vedci odhalili prekvapivú potravinu, v ktorej ich je extrémne veľa
- Tieto veci v recenziách nenájdeš. 11 mesiacov som testoval najlepší robotický vysávač na Slovensku
- Bez „tankovania“ vydrží 10 rokov. Chystá sa veľký zvrat, lode dostanú pohon budúcnosti
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- Slováci jedia mikroplasty, ani o tom nevedia. Vedci odhalili prekvapivú potravinu, v ktorej ich je extrémne veľa
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- 4K pastva pre oči len za 300 eur? Našli sme TOP 9 televízorov s vynikajúcim obrazom a nízkou cenou
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Slováci jedia mikroplasty, ani o tom nevedia. Vedci odhalili prekvapivú potravinu, v ktorej ich je extrémne veľa
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
Gates o budúcnosti práce: AI vyrieši krízu, ktorú roky nikto nevedel zvládnuť
Zákaz sa nekoná. EÚ sa bojí prázdnych zásobníkov a ostáva pri ruskom plyne
Svetové laboratóriá čelia výzve. Musia ochrániť kľúčové genetické dáta pred kyberútokmi
OpenAI predstavilo nový model, ktorý láka na polovičné ceny. Ľudom testuje trpezlivosť
Ukrajina tlačí na Spojené štáty. Zelenskyj chce tieto zbrane zbrane, nie „prázdne slová“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Zásadná zmena v nakupovaní: Zaužívaná vec má íst po 50 rokoch „do dôchodku“. Nastúpi nová technológia
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
Slovenská nemocnica špičkou európskej medicíny: Nová technológia priniesla revolúciu v liečbe zákerných ochorení
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené