V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Automobilový gigant Stellantis zažíva v Taliansku mimoriadne ťažké časy. Podľa najnovších údajov odborového zväzu FIM-CISL sa výroba osobných a úžitkových vozidiel v talianskych závodoch spoločnosti v prvom štvrťroku 2025 prepadla o 35,5 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Z výrobných liniek zišlo len 109.900 vozidiel, čo je najslabší štvrťročný výkon za posledných 69 rokov. TASR o tom informuje na základe správy rakúskej agentúry APA.

„Všetky továrne na výrobu osobných a úžitkových vozidiel v Taliansku sú v červených číslach a americké clá situáciu ešte zhoršia,“ varoval predseda odborov Ferdinando Uliano. Obavy odborárov sa opierajú o tvrdú realitu – v legendárnom závode Mirafiori v Turíne, ktorý je historickým centrom značky Fiat, sa v prvom kvartáli tohto roka vyrobilo len 9860 áut. Pre porovnanie, ešte pred dvomi rokmi to bolo vyše 12.000 kusov.

Slabý dopyt, neisté regulácie a tlak z Číny

Stellantis, štvrtý najväčší výrobca automobilov na svete, vznikol v roku 2021 zlúčením značiek Fiat, Chrysler a francúzskej skupiny PSA Peugeot Citroën. Napriek svojej veľkosti čelí rovnakým problémom ako mnohí jeho európski konkurenti. Výroba v talianskych závodoch tejto skupiny klesla už vlani o 37 %, keď bolo vyrobených 475.090 vozidiel.

Dôvody tohto prepadu sú rôznorodé. Okrem slabého dopytu po plne elektrických vozidlách je to aj neistota ohľadom budúcich emisných regulácií a agresívna expanzia čínskych výrobcov, ktorí zaplavujú európsky trh cenovo dostupnými elektromobilmi. Tieto faktory tlačia európskych producentov do konkurenčnej nevýhody a sťažujú plánovanie výroby aj investícií.

Stellantis

Taliansky priemysel na rázcestí

Situácia v Taliansku však nie je len o Stellantise. Ide o širší problém automobilového priemyslu v krajine, ktorý sa ocitol na rázcestí medzi tradičnou výrobou a tlakom na prechod k elektromobilite. Mnohí zamestnanci i dodávatelia pociťujú dôsledky transformácie na vlastnej koži, pričom odborové zväzy varujú pred ďalšími stratami pracovných miest, ak sa situácia nezlepší.

Zatiaľ čo európski výrobcovia žiadajú jasnejšie pravidlá, stabilnejšie prostredie a väčšiu podporu pri prechode na zelené technológie, spotrebitelia zostávajú opatrní. Elektrické vozidlá sú pre mnohých stále príliš drahé, infraštruktúra nedostatočná a benefity nejasné. Ak sa tieto problémy nepodarí vyriešiť, európsky automobilový priemysel – vrátane takých ikonických miest, ako je turínsky Mirafiori – môže čeliť ďalšiemu prepadu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP