Takúto batériu ešte nikto nevidel. Funguje bez najnebezpečnejšej zložky v elektromobiloch
Vedci pracujú na čistejších batériách pre elektromobily, ktoré by mohli výrazne znížiť ekologickú záťaž. Hoci dnešné lítium-iónové batérie umožňujú revolúciu v doprave a energetike, zároveň so sebou nesú riziká, o ktorých sa príliš často nehovorí. Obsahujú totiž škodlivé chemikálie známe ako PFAS – per- a polyfluoroalkylové látky – ktoré sa v životnom prostredí prakticky nerozkladajú a ľahko prenikajú do potravín, vody a tým aj do ľudského tela. Na tému upozornil InterestingEngineering.
Podľa výskumníkov z Pritzker School of Molecular Engineering na University of Chicago však existuje nádej na zmenu. Tím pod vedením profesora Chibuezeho Amanchukwu sa rozhodol navrhnúť batérie, ktoré sa úplne zaobídu bez tzv. „večných chemikálií“.
Tieto nebezpečné látky, ktoré sa bežne používajú v katóde aj v elektrolyte bežných batérií, síce prispievajú k stabilite štruktúry, no vedci z Chicaga tvrdia, že nie sú nevyhnutné – a podarilo sa im nájsť alternatívu.
Batérie bez „večných chemikálií“
V laboratóriu vytvorili nový typ elektrolytu bez fluórovaných zložiek – teda bez PFAS – a zistili, že nové batérie nielenže fungujú, ale dokonca dosahujú lepšie výsledky než tradičné riešenia. Zaujímavé je, že testované články bez PFAS vykazovali lepšie „párovanie iónov“, čo znamená vyššiu energetickú hustotu. Navyše preukázali výbornú stabilitu aj pri extrémnych teplotách – od -40 ℃ až po 60 ℃ – a lepšie si udržiavali kapacitu počas opakovaného používania, čo naznačuje dlhšiu životnosť a spoľahlivejší výkon.
Dopyt po batériách raketovo rastie – podľa odhadov spoločnosti McKinsey & Company by sa celosvetová spotreba lítium-iónových batérií mala zvýšiť z 700 gigawatthodín v roku 2022 na neuveriteľných 4,7 terawatthodiny do roku 2030. A to nielen kvôli elektromobilom, ale aj kvôli využitiu v domácich spotrebičoch, dronoch či systémoch na skladovanie energie v rozvodných sieťach. Napriek tomu sa environmentálnym dôsledkom tejto technológie venuje stále príliš málo pozornosti.
Ako upozorňuje americká Environmental Protection Agency, PFAS látky sú spojené so závažnými zdravotnými problémami – od vývojových porúch u detí až po reprodukčné problémy u žien. Pri nesprávnom spracovaní alebo likvidácii starých EV batérií hrozí kontaminácia pôdy a podzemných vôd, čo môže mať dlhodobé následky. A keďže ku koncu tohto desaťročia budú milióny batérií dosahovať koniec životnosti, tlak na riešenie tohto problému bude len rásť.
Profesor Amanchukwu varuje, že vedecká komunita dnes čelí tlaku zvyšovať výkon batérií – rýchle nabíjanie, fungovanie v extrémnych teplotách, zavádzanie lítiovo-kovových batérií – a riešením sa často stáva pridávanie ešte viac fluórovaných látok. On však tvrdí: „Takmer všetky z nich budú považované za PFAS.“ Preto sa ich tím rozhodol ukázať, že to ide aj bez nich, a to bez kompromisov na výkone.
Aj keď sú nové batérie zatiaľ len vo fáze laboratórneho výskumu, ich význam je obrovský. Ukazujú totiž, že ekologické otázky možno riešiť už pri samotnom návrhu technológie – nie až po jej masovom nasadení. Svetová elektromobilita zatiaľ kráča v duchu filozofie „pohnime sa rýchlo a následky riešme neskôr,“ podobne ako to býva v Silicon Valley. Ale ak sa podarí takéto inovácie preniesť z laboratória do praxe, mohli by sme byť svedkami posunu smerom k udržateľnejšej budúcnosti elektromobility, kde výkon a ekológia idú ruka v ruke.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Slovenským hubárom hrozí pokuta a väzenie: Podceňujú jednu dôležitú vec
Nová nočná mora pre Putina: NATO predstavilo „kráľa bitiek“, raketový systém má dolet 700 km
Nešťastná nehoda v autoumyvárni: Päťročný chlapček leží v nemocnici, bojuje o život
Z panickej poruchy k biznisu s dosahmi až 3,6 milióna: 26-ročná Petra premenila svoje myšlienky na úspešnú značku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP