V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Od 15. marca 2025 začne Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) uplatňovať poplatok za servis pri kúpe cestovného lístka v pokladnici alebo priamo vo vlaku. Poplatok bude 1 alebo 3 eurá, v závislosti od druhu cestovného dokladu.

Cieľom tohto opatrenia je zvýšiť podiel digitálneho predaja lístkov, čím sa znížia náklady na tlač, správu predajných systémov a personálne výdavky. Online nákup zostáva bez servisného poplatku, pričom ZSSK zdôrazňuje jeho výhody z hľadiska rýchlosti, pohodlia a ekológie.

ZSSK motivuje cestujúcich k online nákupu

Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa pripomína, že už viac ako 45 % zákazníkov využíva digitálne možnosti nákupu, čo potvrdzuje rastúci trend digitalizácie. Zavedením poplatkov chce spoločnosť urýchliť prechod na moderné formy cestovania. „Každé euro získané alebo ušetrené digitalizáciou investujeme späť do zamestnancov, modernizácie vlakov a zlepšovania služieb,“ dodal Helexa.

ZSSK zároveň spustila informačnú kampaň, ktorá má cestujúcim pomôcť prejsť na online nákupné možnosti. Okrem e-shopu na www.zssk.sk môžu zákazníci využívať aj mobilnú aplikáciu „IDeme vlakom“, ktorá umožňuje rýchle a jednoduché zakúpenie lístkov bez poplatku. SMS lístky zostávajú dostupné pre osobné vlaky a trate Tatranských elektrických železníc (TEŽ).

Prvá z nových dieselmotorových jednotiek, ZSSK

Výnimky z poplatku pre seniorov a ZŤP

ZSSK si uvedomuje, že nie všetci cestujúci majú prístup k digitálnym technológiám, preto sa servisný poplatok nebude uplatňovať pri cestovných lístkoch so 100 % zľavou pre cestujúcich od 62 rokov, osobách od 70 rokov a držiteľoch preukazu ŤZP-S, miestenkách, lôžkach, ležadlách, preprave bicyklov a batožiny, a pri špeciálnych dokladoch, ako sú preukazy JUNIOR, KLASIK a MAXI KLASIK.

Rovnaké pravidlo platí aj pre medzinárodné cestovné doklady, kuriérne zásielky či autovlak. ZSSK neprevádzkuje stacionárne automaty na staniciach, pričom mobilné automaty vo vlakoch TEŽ a OŽ sú samoobslužné, a preto sa na ne poplatok nevzťahuje.

Zavedenie poplatku reflektuje vyššie náklady na predaj v pokladniciach, ktoré sú v priemere viac ako 1 euro na lístok, zatiaľ čo online predaj stojí menej ako 30 centov. Digitalizácia šetrí čas aj financie – nielen pre cestujúcich, ale aj pre ZSSK. Znížením papierovej tlače tiež prispieva k ochrane životného prostredia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP