Inovácia, aká sa len tak nevidí. Francúzi nainštalovali fotovoltiku na kuriózne miesto, ušetria milióny eur
Francúzska železničná spoločnosť SNCF sa pustila do ambiciózneho projektu, ktorý by mohol priniesť revolúciu v oblasti obnoviteľnej energie v železničnej doprave. V spolupráci so svojou dcérskou spoločnosťou AREP začala testovať umiestnenie fotovoltických solárnych panelov priamo na železničné trate. Inovatívny systém má potenciál zabezpečiť udržateľný zdroj energie pre rôzne prevádzkové potreby železníc a otvára nové možnosti pre využitie nevyužívaných tratí.
Projekt s názvom Solveig bol oficiálne spustený 17. januára v meste Achères v severocentrálnom Francúzsku. V rámci testovacej fázy bolo v technickom centre Achères nainštalovaných osem solárnych panelov, ktoré tam zostanú počas šiestich mesiacov. Cieľom je preskúmať ich výkon a spoľahlivosť, pričom ak sa ukáže, že systém je efektívny, môže sa rozšíriť na ďalšie nepoužívané železničné trate identifikované prostredníctvom solárneho mapovania, ktoré vedie AREP.
Inštalácia solárnych panelov prebiehala pomocou teleskopického ramena, čo umožnilo bezpečné upevnenie panelov a zároveň ich optimálne nasmerovanie k slnečným lúčom. Tento spôsob montáže zabezpečuje, že panely odolajú silnému vetru a iným poveternostným vplyvom, čím sa predlžuje ich životnosť a znižujú sa náklady na údržbu. Na tému upozornil Interesting Engineering.
1 000 MW solárnej kapacity do roku 2030
Prototyp Solveig je súčasťou širšej stratégie SNCF na zvýšenie energetickej sebestačnosti prostredníctvom obnoviteľných zdrojov. Spoločnosť má ambiciózny plán dosiahnuť 1 000 MWp solárnej kapacity do roku 2030, čo by mohlo výrazne znížiť závislosť železníc od tradičných zdrojov energie. Už dnes je 80 % národných vlakov vo Francúzsku poháňaných elektrinou, a preto je logické hľadať nové spôsoby, ako túto energiu získavať ekologickejším spôsobom.
Podľa riaditeľa pre inovácie v AREP, Alistaira Lencznera, systém využíva štandardné ISO kontajnery, vďaka čomu je jeho nasadenie jednoduché a flexibilné. To znamená, že solárne panely môžu byť v prípade potreby rýchlo premiestnené na iné trate alebo prispôsobené rôznym logistickým obmedzeniam. Tento modulárny dizajn navyše zvyšuje exportný potenciál projektu do ďalších krajín Európy a sveta.
Optimalizácia a budúce plány
V súčasnosti je riešenie primárne určené na pokrytie vnútorných energetických potrieb SNCF a na lokálnu spotrebu v rámci železničnej siete. AREP však pracuje na optimalizácii systému s cieľom zvýšiť jeho efektivitu a znížiť náklady. Hoci zatiaľ neboli stanovené presné časové rámce pre ďalšie kroky, vývoj pokračuje a súčasťou plánov je aj analýza možností širšej distribúcie solárnej energie.
V rámci hodnotenia solárneho potenciálu železničných tratí využíva AREP odborné znalosti v oblasti mapovania, analýzy dát a modelovania, pričom skúma 113 800 hektárov pôdy, ktoré vlastní skupina SNCF. To otvára veľké možnosti pre ďalšie inovácie v oblasti obnoviteľnej energie v železničnej doprave.
Podobné projekty aj vo Švajčiarsku
Francúzsko však nie je jedinou krajinou, ktorá experimentuje s fotovoltikou na železničných tratiach. V októbri 2024 Federálny úrad pre dopravu Švajčiarska (FOT) schválil prvý povolený projekt odnímateľnej solárnej elektrárne na železničnej trati. Tento systém, ktorý vyvinula švajčiarska startupová spoločnosť Sun-Ways, sa začne testovať v roku 2025 na 100-metrovom úseku železnice v kantóne Neuchâtel.
Schválenie tohto projektu predstavuje významný krok v zavádzaní inovatívnych solárnych riešení v železničnej infraštruktúre a naznačuje, že podobné iniciatívy by mohli byť rozšírené aj v ďalších krajinách.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spaľováky zdražejú, elektromobily nie. Slávna európska automobilka spustí cenovú politiku, ktorá funguje
BMW má nový nápad, ako odpratať spaľováky. Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde"
Totálne fiasko Nemcov: Auto, ktoré malo jazdiť zadarmo zo slnka, dnes predávajú za pár stoviek eur
Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
400 kW nabíjanie na dosah ruky. Slovákom pribudla „diaľnica nabíjačiek“, ktorú určite neminieš
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
K Zemi sa blíži neznámy objekt. Harvardský astronóm hovorí o možnej mimozemskej sonde
Žltačka na Slovensku: Čelíme najväčšej epidémii za posledné roky. Toto sú hlavné zdroje nákazy, varuje lekárka (ROZHOVOR)
Objavili sme unikátnu reštauráciu na mieste, kde by si to nečakal: Menu z lokálnych surovín, okolie ti vyrazí dych
Hasiči varujú kúpačov: Ak vo vodách Jadranu začuješ vrtuľník, okamžite vylez z vody
Poslankyňu opozície odviezla z parlamentu záchranka: Skončila v nemocnici
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Totálne fiasko Nemcov: Auto, ktoré malo jazdiť zadarmo zo slnka, dnes predávajú za pár stoviek eur
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- BMW má nový nápad, ako odpratať spaľováky. Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde“
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
-
- Totálne fiasko Nemcov: Auto, ktoré malo jazdiť zadarmo zo slnka, dnes predávajú za pár stoviek eur
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- BMW má nový nápad, ako odpratať spaľováky. Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde“
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
Putin berie Rusom aj posledný kúsok slobody. Ľuďom bizarne ruší hovory cez obľúbené aplikácie
Rada Európy vyslala jasný odkaz: Prestaňte predávať zbrane do tejto krajiny
Niečo sa chystá a „nikto nevie čo“. USA začali vojenské cvičenia s nečakanou krajinou
Na objavenie čakal 66 rokov. Antarktída odkryla príbeh vedca, ktorý nečakane zmizol
Tesla sa pustí do energetiky. Britom ponúkne elektrinu aj nové možnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP