Inovácia, aká sa len tak nevidí. Francúzi nainštalovali fotovoltiku na kuriózne miesto, ušetria milióny eur
Francúzska železničná spoločnosť SNCF sa pustila do ambiciózneho projektu, ktorý by mohol priniesť revolúciu v oblasti obnoviteľnej energie v železničnej doprave. V spolupráci so svojou dcérskou spoločnosťou AREP začala testovať umiestnenie fotovoltických solárnych panelov priamo na železničné trate. Inovatívny systém má potenciál zabezpečiť udržateľný zdroj energie pre rôzne prevádzkové potreby železníc a otvára nové možnosti pre využitie nevyužívaných tratí.
Projekt s názvom Solveig bol oficiálne spustený 17. januára v meste Achères v severocentrálnom Francúzsku. V rámci testovacej fázy bolo v technickom centre Achères nainštalovaných osem solárnych panelov, ktoré tam zostanú počas šiestich mesiacov. Cieľom je preskúmať ich výkon a spoľahlivosť, pričom ak sa ukáže, že systém je efektívny, môže sa rozšíriť na ďalšie nepoužívané železničné trate identifikované prostredníctvom solárneho mapovania, ktoré vedie AREP.
Inštalácia solárnych panelov prebiehala pomocou teleskopického ramena, čo umožnilo bezpečné upevnenie panelov a zároveň ich optimálne nasmerovanie k slnečným lúčom. Tento spôsob montáže zabezpečuje, že panely odolajú silnému vetru a iným poveternostným vplyvom, čím sa predlžuje ich životnosť a znižujú sa náklady na údržbu. Na tému upozornil Interesting Engineering.
1 000 MW solárnej kapacity do roku 2030
Prototyp Solveig je súčasťou širšej stratégie SNCF na zvýšenie energetickej sebestačnosti prostredníctvom obnoviteľných zdrojov. Spoločnosť má ambiciózny plán dosiahnuť 1 000 MWp solárnej kapacity do roku 2030, čo by mohlo výrazne znížiť závislosť železníc od tradičných zdrojov energie. Už dnes je 80 % národných vlakov vo Francúzsku poháňaných elektrinou, a preto je logické hľadať nové spôsoby, ako túto energiu získavať ekologickejším spôsobom.
Podľa riaditeľa pre inovácie v AREP, Alistaira Lencznera, systém využíva štandardné ISO kontajnery, vďaka čomu je jeho nasadenie jednoduché a flexibilné. To znamená, že solárne panely môžu byť v prípade potreby rýchlo premiestnené na iné trate alebo prispôsobené rôznym logistickým obmedzeniam. Tento modulárny dizajn navyše zvyšuje exportný potenciál projektu do ďalších krajín Európy a sveta.
Optimalizácia a budúce plány
V súčasnosti je riešenie primárne určené na pokrytie vnútorných energetických potrieb SNCF a na lokálnu spotrebu v rámci železničnej siete. AREP však pracuje na optimalizácii systému s cieľom zvýšiť jeho efektivitu a znížiť náklady. Hoci zatiaľ neboli stanovené presné časové rámce pre ďalšie kroky, vývoj pokračuje a súčasťou plánov je aj analýza možností širšej distribúcie solárnej energie.
V rámci hodnotenia solárneho potenciálu železničných tratí využíva AREP odborné znalosti v oblasti mapovania, analýzy dát a modelovania, pričom skúma 113 800 hektárov pôdy, ktoré vlastní skupina SNCF. To otvára veľké možnosti pre ďalšie inovácie v oblasti obnoviteľnej energie v železničnej doprave.
Podobné projekty aj vo Švajčiarsku
Francúzsko však nie je jedinou krajinou, ktorá experimentuje s fotovoltikou na železničných tratiach. V októbri 2024 Federálny úrad pre dopravu Švajčiarska (FOT) schválil prvý povolený projekt odnímateľnej solárnej elektrárne na železničnej trati. Tento systém, ktorý vyvinula švajčiarska startupová spoločnosť Sun-Ways, sa začne testovať v roku 2025 na 100-metrovom úseku železnice v kantóne Neuchâtel.
Schválenie tohto projektu predstavuje významný krok v zavádzaní inovatívnych solárnych riešení v železničnej infraštruktúre a naznačuje, že podobné iniciatívy by mohli byť rozšírené aj v ďalších krajinách.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla si kope hrob. Do áut vraj úmyselne vkladá vec, ktorá pripravuje o peniaze milióny ľudí
ZAUJÍMAVÉ Pochovali spaľováky: Elektromobil nabiješ za 4 minúty. Európska firma vynašla geniálny systém
S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Šéf rozviedky má na muške 4 štáty: „Ak bude NATO postupovať agresívne voči Rusku, zničia celý blok,“ tvrdí
Historický prelom v stomatológii: Vedcom sa podarilo vypestovať ľudský zub, ktorý môže nahradiť implantáty
Vedci prišli s hlavnými spúšťačmi migrény: Revolučná štúdia môže byť pre mnohých vykúpením
V centre slovenského mesta zhorela budova, zasahovali desiatky hasičov, škody sa priblížili miliónu
Od októbra prestane vo väčšine počítačoch fungovať Word či Outlook. Slováci budú musieť siahnuť do vrecka
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
- Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Audi možno s výrobou zamieri do Ameriky. VW reaguje na dovozné clá
Minecraft pomáha objaviť novú generáciu jadrových inžinierov. Energocraft spoznal víťazov spomedzi školákov
Slovenský Envien Group expanduje do Brazílie. Kúpila polovicu podniku Agropéu
204 dní vo vesmíre. Posádka ISS pristála bezpečne v Kazachstane
V Pekingu bežali aj humanoidní roboty. Cieľom bolo testovať ich limity
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Šéf rozviedky má na muške 4 štáty: „Ak bude NATO postupovať agresívne voči Rusku, zničia celý blok,“ tvrdí
Historický prelom v stomatológii: Vedcom sa podarilo vypestovať ľudský zub, ktorý môže nahradiť implantáty
Vedci prišli s hlavnými spúšťačmi migrény: Revolučná štúdia môže byť pre mnohých vykúpením
V centre slovenského mesta zhorela budova, zasahovali desiatky hasičov, škody sa priblížili miliónu
Od októbra prestane vo väčšine počítačoch fungovať Word či Outlook. Slováci budú musieť siahnuť do vrecka
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené