V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Americká spoločnosť Boom Supersonic dosiahla významný míľnik v histórii letectva. V utorok sa jej experimentálne lietadlo XB-1 stalo prvým nezávisle vyvinutým lietadlom, ktoré prekonalo rýchlosť zvuku. Počas testovacieho letu nad Mohavskou púšťou v Kalifornii dosiahlo rýchlosť Mach 1,05 (približne 1360 km/h), čím sa oficiálne zaradilo medzi nadzvukové stroje.

Zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Blake Scholl označil tento úspech za potvrdenie technologického pokroku, ktorý umožní návrat nadzvukovej dopravy do civilného letectva.

„Nadzvukový let XB-1 dokazuje, že technológia pre rýchle cestovanie pasažierov je tu,“ vyhlásil Scholl. Zdôraznil, že sa im to podarilo bez miliardových rozpočtov a štátnej podpory, ktoré boli nevyhnutné pre skoršie nadzvukové programy, ako bol Concorde.

Nadzvuková doprava 

XB-1 je konštrukčne veľmi ľahký, keďže jeho trup je vyrobený prevažne z uhlíkových vlákien. Zaujímavosťou je, že pilot pri pristávaní využíva rozšírenú realitu. Dlhý nos a pristávací manéver s vysokým uhlom sklonu totiž zhoršujú výhľad, a preto je potrebná moderná technológia na asistenciu.

Boom Supersonic neplánuje zostať iba pri XB-1. Hlavným cieľom firmy je vyvinúť komerčné nadzvukové lietadlo Boom Overture, ktoré by po prvý raz od vyradenia Concordov v roku 2003 vrátilo nadzvukové lety do civilnej leteckej dopravy.

Boom Overture bude prepravovať 80 pasažierov a dosiahne dvojnásobnú rýchlosť súčasných dopravných lietadiel. To znamená, že transatlantické lety sa môžu skrátiť na menej ako 4 hodiny.

Boom Supersonic

Prekážky pre nadzvukovú dopravu

Rýchlejšie cestovanie je síce atraktívne, no vývojári narážajú na rovnaké prekážky ako kedysi Concorde. Nadzvukový let sprevádza sonický tresk, teda silná rázová vlna, ktorá vzniká prudkým stláčaním vzduchu pred lietadlom. Táto vlna môže spôsobovať hlukové znečistenie, preto bolo v minulosti zakázané lietať nad pevninou nadzvukovou rýchlosťou.

Lety nad oceánom nemali tento problém. Napríklad Concorde zvládol trasu New York – Londýn za rekordných 2 hodiny a 53 minút. NASA prirovnala sonický tresk k rázovej vlne za loďou vo vode, čo naznačuje, že vývoj nových aerodynamických riešení by mohol tento problém zmierniť alebo eliminovať.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP