Vedci z Dalhousie University priniesli prelomový objav, ktorý môže zásadne zmeniť budúcnosť elektromobilov. Vyvinuli novú lítium-iónovú batériu s elektródou single-crystal, ktorá dokáže zvládnuť viac ako 20 000 nabíjacích cyklov predtým, než jej kapacita klesne na 80 %. To znamená, že elektromobil s touto batériou by mohol prejsť neuveriteľných 8 miliónov kilometrov.

Tento prelom bol výsledkom šesťročného výskumu, ktorý prebiehal za podpory Canadian Light Source (CLS) na Univerzite v Saskatchewane. Nový typ batérie má potenciál zásadne prispieť k rozšíreniu elektromobilov a zároveň podporiť udržateľnosť a ekologické riešenia v doprave. Na tému upozornil portál MyElectricSparks.

Nová éra elektromobilov

Vlády po celom svete sa čoraz viac zameriavajú na zelené riešenia v doprave. Elektromobily sú kľúčom k tejto transformácii, no ich rozšíreniu stále bránia obmedzenia súčasných batérií. Napríklad v USA už platia zákony, ktoré vyžadujú, aby batérie elektromobilov mali po ôsmich rokoch používania stále najmenej 80 % svojej kapacity. Pre bežné batérie je však dosiahnutie týchto štandardov veľkou výzvou.

Hlavným problémom je, že tradičné batérie často neprežijú životnosť samotného vozidla. To predstavuje prekážku v nahradení spaľovacích motorov elektrickými. Nová technológia so single-crystal elektródou však rieši tento problém priamo. Vďaka svojej odolnosti dokáže batéria prežiť opotrebovanie, ktoré je bežné pri súčasných technológiách.

chemické procesy v single-crystal elektrode
Journal of The Electrochemical Society

Jedinečná štruktúra odolná voči degradácii

Výskum tímu z Dalhousie University, financovaný spoločnosťou Tesla Canada a Národnou radou pre výskum a technológie (NSERC), sa zameral na porovnanie dvoch typov lítium-iónových batérií. Jedna používala bežnú elektródu a druhá inovatívnu single-crystal elektródu.

Na analýzu batérií vedci využili vysoko presné synchrotrónové svetlo v laboratóriu CLS. Táto technológia im umožnila skúmať batérie na mikroskopickej úrovni bez potreby ich rozoberania. Toby Bond, vedúci vedec z CLS, vysvetlil, že vďaka tejto metóde mohli detailne sledovať, ako a prečo dochádza k degradácii tradičných batérií, zatiaľ čo nová technológia tieto problémy obchádza.

ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP