Vedci vyvinuli novú technológiu, ktorá dokáže premeniť odpadovú vodu na biopalivo pre letecký priemysel, čím môže znížiť emisie lietadiel až o 70 %. Táto inovácia, ktorá využíva odpad z biomasy a poľnohospodárstva, má potenciál vytvoriť udržateľné letecké palivo, ktoré je ekologickejšou alternatívou k tradičným fosílnym palivám. Na tému upozornil LiveScience.

Svet stále hľadá udržateľné leteckého palivo

V súčasnosti udržateľné letecké palivo predstavuje menej než 1 % spotreby paliva v leteckom priemysle a  jeho rozvoj je preto nevyhnutný. Letectvo totiž produkuje až 2,5 % celosvetových emisií CO₂. Tradičné letecké palivá sú závislé na rope, zatiaľ čo doterajšie alternatívy sa vyrábali prevažne z tukov a mastných kyselín. Štúdia publikovaná v časopise ACS Sustainable Chemistry and Engineering však opisuje technológiu, ktorá premieňa odpadovú vodu z pivovarov a mliekarní na prchavé mastné kyseliny, potrebné pre výrobu SAF.

Základom metódy je proces nazývaný MAAD (methane-arrested anaerobic digestion), ktorý vyvinula Meltem Urgun Demirtas z Argonne National Laboratory. Tento proces využíva anaeróbne trávenie odpadov za pomoci baktérií, ktoré premieňajú organickú hmotu v odpadovej vode na maslovú a mliečnu kyselinu. Mliečna kyselina však obmedzuje výrobu SAF a znižuje jeho efektivitu. Vedci preto vyvinuli elektrochemickú metódu na separáciu nežiaducich kyselín z odpadovej vody, čím zvyšujú účinnosť celého procesu.

Unsplash/Nick Morales/Rolls-Royce

Membránová separácia a anaeróbne trávenie umožňujú udržateľnú výrobu väčšieho množstva maslovej kyseliny, ktorá je základnou zložkou pre SAF. Tento pokročilý spôsob spracovania odpadových vôd nielen znižuje emisie skleníkových plynov, ale zároveň efektívne využíva inak problematický odpadový materiál.

Musíme myslieť ekologicky

Výskumný tím v Argonne National Laboratory pokračuje v zdokonaľovaní tejto technológie s cieľom komercializovať ju a zvýšiť jej dostupnosť pre letecký priemysel. Pre planétu užitočné snahy o zlepšenie situácie okolo klímy sú podporované aj americkým Ministerstvom energetiky, ktoré verí, že biopalivo pre letecký priemysel bude možné rozšíriť tak, aby pokrylo 100 % dopytu komerčného sektora.

Tento projekt zároveň zdôrazňuje výhody riešenia problémov s odpadovými vodami ekologickejším spôsobom, ktorý minimalizuje negatívne vplyvy na ekosystémy. Vedci totiž už v minulosti upozorňovali na negatívne dôsledky, ako sú napríklad premnoženie rias spôsobené znečistením, čo môže viesť k poškodeniu biodiverzity v riekach. Efektívne využitie odpadových vôd na produkciu SAF by tak mohlo byť kľúčovým krokom v boji proti klimatickým zmenám a pomôcť leteckému priemyslu dosiahnuť nižšiu uhlíkovú stopu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú