Nadzvukové lietadlá môžu byť niektorými považované za jadrovú fúziu letectva, azda len s tým rozdielom, že kým fúzia sa zatiaľ komerčného nasadenia nedočkala, nadzvukové lietadlá už ho majú za sebou a nedopadlo dobre. Napriek tomu sa ale, zdá sa, nadzvukové lietadlá vracajú k životu a to s oveľa väčším potenciálom, než kedysi Concorde.

Ďalším takýmto prípadom má byť aj lietadlo od čínskej firmy s nie príliš kreatívnym názvom Space Transportation. Ako upozorňuje South China Morning Post, táto firma vyvíja nadzvukové dopravné lietadlo schopné prekonať spomínanú legendu až dvojnásobne. Jej prototyp teraz dokončil dôležité testovanie a plnohodnotný stroj môže prísť prekvapivo skoro.

Pár rokov do komerčného lietadla

Space Transportation po úspešnom teste prototypu schopného letieť rýchlosťou až Mach 4 očakáva, že sa dostane ku komerčne udržateľnému nadzvukovému lietadlu už v roku 2027, dodáva EurasiaTimes. Táto pekinská firma pritom vznikla len v roku 2018 a úzko spolupracovala s rôznymi vedeckými inštitúciami, univerzitami a tiež s armádou práve na hypersonických technológiách,

Vyvíja dokonca vlastné stroje potrebné na suborbitálne lety podobne, ako to robia americké firmy Blue Origin či Virgin Galactic. O pripravovanom nadzvukovom lietadle spomínanej firmy zatiaľ veľa nevieme, avšak vďaka aerodynamike má dosahovať ohromnú rýchlosť aj vo vyšších letových hladinách, vďaka čomu budú jeho lety nielen rýchlejšie, ale navyše lacnejšie a pohodlnejšie. Vďaka svojej rýchlosti má prekonať Atlantický oceán z Európy do USA len za hodinu a pol.

YunXing/Weibo

Na zverejnených snímkach pripomína prototyp vzdialeného bratranca legendárneho špionážneho lietadla SR-71 Blackbird, ktoré vyvinuli Spojené štáty. Podobnosť je však spôsobená len farbou a tvarom trupu, ktorý zrejme aj v tomto prípade minimalizuje zahrievanie, s ktorým bojovali aj inžinieri SR-71.

Ešte rýchlejšia konkurencia

V USA medzitým rastie konkurencia napríklad v podobe firmy Venus Aerospace, ktorej lietadlo má prekonať rýchlosť dokonca až Mach 6. Kamkoľvek na svete sa má dostať do 5 hodín a využije vysoký ťah rotačného detonačného motora kombinovaný s vysokou efektivitou motorov typu ramjet. Počas jedného letu majú stroje vďaka tomuto motoru prekonať až 8 000 km.

Projektov je neúrekom

Návrat nadzvukovej dopravy sľubujú viaceré súkromné spoločnosti a snaží sa pomôcť dokonca aj NASA výskumom lepšej aerodynamiky, avšak rozhodne nejde o jednoduchú oblasť priemyslu. Letectvo je samo o sebe komplikované a snaha podnikať v ňom je herkulovskou výzvou, čo je ešte niekoľkonásobne náročnejšie v prípade nadzvukových lietadiel.

Dôkazom toho sú aj firmy, ktoré v snahe priniesť takéto lietadlá skrachovali, ako napríklad Aerion, ktorému sme sa v minulosti venovali. Kamkoľvek na svete sa mali lietadlá Aerionu dostať do 3 hodín, avšak v roku 2021 firma skrachovala, keďže na svoje projekty nedokázala zaistiť dostatok investícií.

Futuristická ponorka Kronos

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú