O tom, ako moc sa herný trh v posledných rokoch mení, sme už niekoľkokrát písali. Jedným z fenoménov modernej doby je digitálny nákup hier, ktoré však v skutočnosti nikdy nevlastníš. Pri ich kúpe to totiž funguje podobne, ako keď si zaobstaráš kancelársky softvér, pri ktorom dostaneš iba licenciu na jeho používanie.

Veľkú diskusiu na túto tému rozpútalo vypnutie serverov hry The Crew, ktorá zmizla z knižníc používateľov aj napriek tomu, že si za ňu zaplatili. Celá situácia vyvrcholila súdnym sporom, keďže mnoho hráčov nikdy netušilo, že keď si „kúpia“ hru, tak si vlastne len platia za licenciu, ktorá im umožní hru stiahnuť a hrať.

Valve je v predstihu

Štát Kalifornia má v celej kauze jasno a pripravuje zákon, ktorý digitálnym predajcom hier a softvéru uloží povinnosť informovať používateľov o skutočnosti, že nekupujú produkt, ale licenciu na jeho používanie.

Zákon síce vstúpi do platnosti až budúci rok, no vo Valve so svojím obchodom Steam nechce nechať nič na náhodu a tak začali informovať zákazníkov s predstihom. Už minulý týždeň sa totiž začali šíriť informácie o tom, že na Steame pridali nové okno, ktoré ti pri platbe za hru povie o tejto novinke.

Steam / FonTech

Konkrétne sa v ňom ukáže správa, že nákup digitálneho produktu ti zabezpečí licenciu pre tento produkt na Steame. Vďaka tomu je predajca krytý pri odstránení produktu zo svojej ponuky alebo hráčovej knižnice. Keďže hry sú majetkom firiem, ktoré ich vytvorili, tieto firmy s nimi môžu robiť v rámci zákona čokoľvek len chcú, vrátane ich stiahnutia z predaja.

Kúpa neznamená vlastníctvo

Hráči teda samotné tituly nikdy nevlastnili a sú vo vlastníctve firiem, ktoré ich vytvorili. Kalifornský zákon AB2426 od budúceho roku zakáže používať slovo „kúpiť“ alebo „nákup“, pokiaľ obchod explicitne neuvádza, že ide len o nákup hernej licencie. V opačnom prípade obchodom hrozia vysoké pokuty za klamlivú reklamu.

Tento zákon je tak šitý na mieru obchodom ako Ubisoft a PlayStation Store, z ktorých boli v minulosti odstránené hry a hráči sa už k týmto titulom nemohli dostať. Zákon však nebude platiť pre všetky digitálne obchody a výnimku dostanú predajcovia, ktorí ponúkajú takzvané „permanent offline“ hry.

Tieto hry nepotrebujú online overovanie licencie v určitých časových intervaloch. Medzi takýchto predajcov patrí napríklad poľský obchod Galaxy of Games (GOG), itch.io alebo Humble Bundle.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú