V 90. rokoch minulého storočia Renault otvoril novú kapitolu v histórii automobilov a zmenil tvár trhu. Ich revolučný model Scenic bol prvým kompaktným rodinným MPV na svete a všetkých ohromil dizajnom a funkčným priestorom. Išlo skutočne o zlom, keďže Scenic priniesol do rodinných vozidiel nový štandard pohodlia pre vodiča aj cestujúcich.

Dnes je však rok 2024 a Scenic prichádza už vo svojej piatej generácii. S pôvodným Scenicom, či dokonca aj s predchádzajúcou generáciou, však toho má spoločné len málo. Scenic už viac nie je rodinné MPV. Svoju tvár zmenil na SUV a takisto radikálne sa zmenil aj pohon. Renault Scenic piatej generácie je výhradne elektrický.

A o tom, že mu elektrický pohon mimoriadne pristane, svedčí aj fakt, že sa Scenic stal európskym autom roka 2024. Je teda skutočne elektrická novinka z Francúzska tým najlepším autom tohto roka?

V recenzii sa dozvieš:

  • Aký dojazd má elektrický Scenic v rôznych podmienkach
  • Čo považujem za jedinú slabinu auta
  • Ako rýchlo sa nabíja
  • Akými technológiami disponuje Renault Scenic piatej generácie
  • Koľko stojí a ako si stojí v porovnaní s konkurenciou

Aktuálne je Renault Scenic dostupný len v jednej verzii pohonu a batérie. Predokolka s výkonom 220 koní a batériou s kapacitou 87 kWh naznačujú, že sa bude jednať o elektromobil s dojazdom tých najlepších baterkáčov na trhu.

Michal Luciak/FonTech

Podľa WLTP cyklu by by mal na jedno nabitie uraziť úctyhodných 625 km, čo je vzhľadom na tvar karosérie a fakt, že auto na prvý pohľad vôbec nevyzerá ako elektromobil, veľmi slušný údaj.

Michal Luciak/FonTech

Už aj menší brat Renaultu Scenic, elektrický Renault Megane, nás pri teste presvedčil mimoriadne dobrou spotrebou. Francúzi majú efektivitu elektrického pohonu na platforme CMF-EV „zmáknutú“ na jednotku a tak ja väčší Scenic dokáže prejsť v reálnych podmienkach hravo cez 500 km.

Michal Luciak/FonTech

Samozrejme, všetko závisí od jazdných podmienok, profilu trasy či vonkajšej teploty. Ja som auto testoval v lete počas horúčav, takže klíma išla v aute prakticky nonstop.

Michal Luciak/FonTech

Aj krátke mestské trasy, kedy sa na vychladenie interiéru spotrebovalo veľmi veľa energie, som dokázal robiť s priemernou spotrebou 18,8 kWh/100 km. Renault veľmi pekne počíta spotrebu energie využitú na klimatizáciu a iné elektrické zariadenia v aute. Z týchto 18,8 kWh/100 km išlo v priemere až 7 kWh/100 km na klimatizáciu. Dá sa teda povedať, že na pohon si auto zobralo len 11,8 kWh/100 km.

Michal Luciak/FonTech

Na diaľnici prišlo ďalšie veľmi milé prekvapenie, keď Scenic pri tempe 120 km/h dosiahol spotrebu 19 kWh/100 km a pri 130-ke to bolo len 22,5 kWh/100 km. Diaľničnou 120-kou by si tak hravo na jedno nabitie prešiel cez 400 km.

Renault Scenic si právom zaslúži titul Európske auto roka

Až do týchto chvíľ som bol presvedčený o tom, že Scenic si titul Európske auto roka 2024 právom zaslúži, no mierne sklamanie prišlo na nabíjacej stanici.

Mário Šimovič/FonTech

Platforma umožňuje rýchle nabíjanie výkonom až 150 kW. Takto v číslach to vyzerá fajn, 150 kW je predsa taký priemer pri súčasných elektrických autách. Nie však pri tých, ktoré majú podobne veľký akumulátor s kapacitou nad 80 kWh.

Mário Šimovič/FonTech

Aj pri takomto výkone trvá nabitie z 10 % na 80 % niečo málo vyše 40 minút. V tomto smere už Renault za konkurenciou zaostáva. Napríklad platforma MEB od koncernu VW umožňuje nabíjanie výkonom až 170 kW. Elektromobily od Mercedesu či BMW sa dokážu tiež nabíjať výkonom cez 170 kW a najlepšie v tomto smere vychádza Hyundai/KIA, ktoré disponujú 240 kW nabíjaním.

Mário Šimovič/FonTech

Pri dlhých cestách sa mi neraz potvrdilo, že práve rýchlosť nabíjania je omnoho kľúčovejšia ako samotný dojazd na jedno nabitie. Taký Hyundai Ioniq 5 viem dobiť z 10 % na 80 % za 20 minút, pričom následne môžem ísť po diaľnici ďalších 200 km. V Renaulte mi takéto nabíjanie zaberie raz toľko.

Mário Šimovič/FonTech

Tým ale netvrdím, že elektrický Renault Scenic je nepoužiteľný na dlhé trasy. Auto je to výborné a bez najmenších problémov s ním pohodlne zvládne rodina cestu k moru. Ide len o to, že ak si už raz niekto zvykne na komfort ultrarýchleho nabíjania, Scenic sa mu už v tomto smere môže javiť ako pomalý.

Mário Šimovič/FonTech

Tu ale všetky moje výhrady voči tomuto autu končia. Vo všetkých ostatných smeroch je Scenic prakticky dokonalý. Či už začnem samotným dizajnom, budem pokračovať jazdnými vlastnosťami až k samotným technológiám.

Mário Šimovič/FonTech

Pohon predných kolies mi vôbec neprekážal. Ak s autom nechceš pretekať, na bežné jazdenie je predokolka absolútne v poriadku. Na mokrej či zasneženej vozovke sa o bezpečnosť postarajú asistenti riadenia a systémy kontroly trakcie, takže sa nemusíš obávať toho, že by sa pri prudkom zošliapnutí plynu auto stalo neovládateľné.

Mário Šimovič/FonTech

Asistentov si vieš samozrejme rôzne zapínať a vypínať podľa preferencií. V perzonalizovanom nastavení sa dá dokonca vypnúť otravný asistent prekročenia maximálnej povolenej rýchlosti. Dvojitým stlačením hardvérového tlačila na ľavej strane od volantu sa pípanie vypne.

Mário Šimovič/FonTech

Interiér auta je priestranný a funkčnosť bola pri jeho navrhovaní na prvom mieste. Po celej kabíne je rozprestrených až 38,7 litrov úložného priestoru. Samotná zadná lakťová opierka má kapacitu 3,6 litra. Okrem toho sú v nej zabudované dva držiaky na smartfóny alebo tablety, dvojica cupholderov a dve USB-C koncovky.

Mário Šimovič/FonTech

Vpredu sa potom nachádza digitálny kokpit OpenR Link zložený z 12,3 palcovej horizontálnej TFT obrazovky a 12 palcovej vertikálnej dotykovej obrazovky, na ktorej sa nachádza viac ako 50 aplikácií vrátane Máp Google. Samozrejmosťou je kompatibilita s Apple CarPay a Android Auto.

Michal Luciak/FonTech

Renault Scenic kladie na prvé miesto ekológiu, čo znamená, že konštrukcia palubnej dosky obsahuje 80 % recyklovaného materiálu, kokpit integruje 26 % recyklovaných materiálov, koberčeky sú tvorené z 97 % recyklovaných plastových fliaš, zatiaľ čo strop obsahuje 99,5 % recyklovaných plastových fliaš. Jednoducho povedané, kožu by si v interiéri hľadal len márne.

Michal Luciak/FonTech

Udržateľnosť je zabudovaná v jeho DNA, čoho dôkazom je aj fakt, že kapota a dvere sú vyrobené až zo 40 % recyklovaného hliníka, 37 % všetkých železných komponentov auta je vyrobených z recyklovaných materiálov, panoramatická sklenená strecha SolarBay, je vyrobená z 50 % recyklovaného materiálu.

Michal Luciak/FonTech

Dobrou správou je, že recyklované materiály autu nijak neuberajú na kvalite či dobrom dojme. Všetko to do seba zapadá, auto je vo vnútri stále elegantné a kvalitne spracované.

Zhodnotenie

Renault Scenic sa vo svojej piatej generácii zmenil na nepoznanie. Už to však ďalej nie je cenovo dostupné rodinné MPV. Scenic sa presunul do segmentu elektrických SUV vyššej strednej triedy, čomu napovedá aj jeho cenovka.

V základnej výbave Evolution štartuje na sume 43 900 €. V porovnaní s konkurenciou je to veľmi lákavá cena, no v porovnaní so Scenicom minulej generácie je novinka cenovo niekde úplne inde. Za to ale môže fakt, že Scenic je už len elektrický.

Aj v najvyššej výbave sa s ním ale zmestíš do 50 000 €, o čom napríklad taký VW ID.4 či Hyundai Ioniq 5 môžu iba snívať. Núka sa spomenúť aj Teslu Model Y, ktorá štartuje na podobnej sume a je o málo priestrannejšia, no chýba jej mnoho vychytávok a detailov, ktoré Francúzi na novom Scenicu dotiahli do dokonalosti. Renault so svojou novinkou nastavil latku veľmi vysoko a podliezť ho cenou bude pre konkurenciu naozaj náročné.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú