V správe boli použité materiály TASR.

Aktualizované 8. mája 2024

Európska únia (EÚ) nesmie dovoliť Číne, aby zaplavila jej trh lacnými elektromobilmi. Vyhlásila to v v stredu predsedníčka Európskej komisie (EK) Ursula von der Leyenová. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Reuters.

Spravodlivá hospodárska súťaž je v poriadku. Čo sa nám nepáči, je, keď Čína zaplavuje náš trh masívne dotovanými elektromobilmi. A musíme sa tým zaoberať, musíme chrániť náš priemysel,“ povedala.

EK preveruje čínsky systém podpory domácej výroby elektrických áut a zvažuje zavedenie osobitných ciel na ich dovoz. Vyšetrovanie, ktoré sa oficiálne začalo v októbri minulého, má byť uzavreté do 13 mesiacov.

Pôvodný článok:

Európska komisia začne vo štvrtok (7.3.) colnú registráciu dovozu čínskych elektrických vozidiel (EV). To znamená, že tento dovoz môžu zasiahnuť clá, ak vyšetrovanie Európskej únie (EÚ) neskôr dospeje k záveru, že čínski výrobcovia dostávajú nespravodlivé dotácie. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.

Ohrozujú európske firmy

Komisia vykonáva protisubvenčné vyšetrovanie čínskych elektromobilov na batérie. Cieľom je určiť, či je potrebné zaviesť clá na ochranu výrobcov v Únii. Vyšetrovanie by sa malo skončiť v novembri, ale EÚ by mohla uložiť dočasné clá už v júli.

V dokumente zverejnenom v utorok (5.3.) sa uvádza, že Komisia má dostatok dôkazov, ktoré poukazujú na to, že čínske elektromobily sú dotované a dovoz sa od formálneho začatia vyšetrovania v októbri medziročne zvýšil o 14 %.

DongFeng

Výrobcovia z EÚ by mohli utrpieť škodu, ktorú by bolo ťažké napraviť, ak by čínsky dovoz pokračoval týmto zrýchleným tempom pred ukončením vyšetrovania.

Čínska obchodná komora pri EÚ uviedla, že je týmto krokom sklamaná. Nárast dovozu podľa nej odráža rastúci európsky dopyt po elektrických vozidlách.

Bráni sa aj USA

Voči lacným elektrickým autám z Číny sa snažia brániť aj Spojené štáty, ktoré sa snažia prísť na to, ako ich udržať mimo krajiny. Kritici volajú po férovom obchode a tvrdia, že ide o porušenie medzinárodných dohôd. Dôvodom je opäť ochrana domácej ekonomiky, keďže sú náklady na výrobu v Číne oveľa nižšie.

Intenzívne rastú

Čínskym automobilkám sa na európskych trhoch poriadne darí a vo viacerých krajinách zaznamenávajú vďaka bezkonkurenčným cenám intenzívny rast. Na obzvlášť závažné problémy môžu naraziť európske automobilky v momente, keď sa Číne podarí uviesť na európske trhy aj drobné ľudové modely, ktoré momentálne v oblasti elektromobility zo strany domácich automobiliek chýbajú.

V minulom roku sa modelu čínskej automobilke BYD podarilo stať sa v júni na švédskom trhu najpredávanejším elektromobilom a celkovo druhým najpredávanejším modelom. Že sú čínske elektromobily ekonomickou hrozbou potvrdil aj Elon Musk, podľa ktorého majú potenciál zničiť konkurenčné automobilky vďaka oveľa nižším cenám a neférovým dotáciám.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú