Čína opäť odrovnala svet. Prvý elektromobil s najdôležitejšou batériou za dekády dorazil
Batériové technológie sa vyvíjajú raketovým tempom. Výrobcovia pracujú na veľkom množstve technológií s cieľom priniesť lacnejšie, energeticky hustejšie a „stabilnejšie“ akumulátory. Aj v tomto smere ale Čína diktuje tempo. Automobilka JAC Motors uviedla na trh prvý elektromobil so sodíkovou batériou, ktorá nepotrebuje drahé lítium. Na tému upozornil portál fDrive.
Funkčná sodíková batéria má spôsobiť prielom na poli elektromobilov, nakoľko sodík je, čo sa týka využitia v batérii, lepší oproti lítiu vo všetkých smeroch. Spoločnosť CATL na takomto type batérií pracuje už roky.
CATL využíva pri svojich sodíkových batériách katódu, ktorá je tvorená „Pruským bielym materiálom“. Táto katóda rieši podľa výrobcu celosvetový problém so strácaním kapacity pri cyklovaní materiálov v batérii. Ako anódy využívajú tvrdý uhlíkový materiál, ktorý zabezpečuje vysokú kapacitu batérie a tiež rýchly pohyb iónov sodíka.
Prvenstvo nasadenia takejto batérie do reálneho elektromobilu ale batériovému gigantovi „vyfúkla“ spoločnosť HiNa Battery, ktorá dodala akumulátor pre elektromobil spoločnosti JAC Motors. Spoločnosť v tlačovej správe uvádza, že takéto batérie by mohli znížiť cenu elektromobilov až o 10 %.
Elektromobily môžu byť ešte lacnejšie
Elektromobil vybavený sodíkovou batériou nesie názov Hua Xianzi (kvetinová víla). Akumulátor má kapacitu 25 kWh, čo podľa výrobcu stačí na prejdenie 250 km na jedno nabitie. Automobilka neuvádza, aké sú rozmery či energetická hustota, no je zrejmé, že tento parameter bude ešte v porovnaní s klasickými lítiovými batériami horší.
Na druhej strane, sodík-iónová batéria ťaží z iných benefitov. Jednou z nich je napríklad rýchle nabíjanie. Ani tu automobilka neuvádza presné parametre pre akumulátor použitý v ich elektromobile, no môžeme sa odraziť od parametrov staršej sodíkovej batérie spoločnosti CATL. 80 % kapacity je možné dobiť už za 15 minút bez toho, aby vysoký nabíjací výkon škodil samotnej batérii.
Medzi ďalšie benefity patrí excelentná tepelná stabilita či výkon pri nízkych teplotách. Kapacita sodík-iónovej batérie pri teplote -20 stupňov Celzia nemá klesnúť pod 90 %.
Masová produkcia je extrémne jednoduchá
Veľkou výhodou sodík-iónových batérii je aj to, že fungujú na rovnakom princípe ako lítium-iónové alternatívy. V praxi to znamená, že takýmito batériami je možné ihneď nahradiť drahšie lítiové batérie.
Ani výroba sodíkových batérií si nevyžaduje žiadne zmeny vo výrobnom procese, netreba tak stavať nové výrobné haly či drasticky prerábať tie existujúce. Vďaka tomu sa môžu ešte viac znížiť výrobné náklady sodíkových batérií, nehovoriac o tom, že sodík je oproti lítiu extrémne lacný a dostupný materiál.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Japonská automobilka to nevzdáva. Ukázala nový elektromobil s dojazdom až 600 km
Z 0 na 100 za 5,4 sekundy. Škoda má nového elektrického favorita a trafila ním do čierneho (+TEST)
Tesla tvrdí, že jej revolučný autopilot je pripravený dobyť Európu. Má to však háčik
Nová batéria pre elektromobily je takmer nezničiteľná. Vydrží roky bez straty dôležitého parametru
Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Čakal som takéto divadielko už pár mesiacov, budúcnosť ukáže pravdu,“ reaguje exminister Naď na pokus o zadržanie
AKTUÁLNE: Kolízia áut na D1 spomaľuje dopravu. Vodiči sa zdržia 50 minút
Írsko otvára hrob 796 detí z cirkevného azylu: Začala exhumácia stoviek novorodencov pochovaných bez dôstojnosti
VIDEO: Erupcia sopky paralyzovala dovolenkový raj. Popol vystúpil do výšky 11 kilometrov
Až 898 eur mesačne: Vláda schválila výrazné zvýšenie príspevkov pre sociálne zariadenia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Bugatti posunulo hranice nemožného. Vyrába športiak s 1 800 koňmi, bude mať šialenú maximálku
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
-
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Z 0 na 100 za 5,4 sekundy. Škoda má nového elektrického favorita a trafila ním do čierneho (+TEST)
- RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
- Bugatti posunulo hranice nemožného. Vyrába športiak s 1 800 koňmi, bude mať šialenú maximálku
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
-
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
- Z 0 na 100 za 5,4 sekundy. Škoda má nového elektrického favorita a trafila ním do čierneho (+TEST)
Obrovský projekt za 15 miliárd. Slovensko podpíše jadrovú dohodu s USA, elektráreň zostane štátu
Modernizovaná Kia Sportage mieri na európsky trh. Vyrába sa iba na Slovensku
Slovensko môže ušetriť miliardy. Riešením má byť zavedenie umelej inteligencie do štátnej správy
Renault môže vyrábať zbrane. Na Ukrajine chcú montovať útočné drony
Ministerstvo obrany sprísňuje pravidlá. Drony dostanú nové limity
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Čakal som takéto divadielko už pár mesiacov, budúcnosť ukáže pravdu,“ reaguje exminister Naď na pokus o zadržanie
AKTUÁLNE: Kolízia áut na D1 spomaľuje dopravu. Vodiči sa zdržia 50 minút
Írsko otvára hrob 796 detí z cirkevného azylu: Začala exhumácia stoviek novorodencov pochovaných bez dôstojnosti
VIDEO: Erupcia sopky paralyzovala dovolenkový raj. Popol vystúpil do výšky 11 kilometrov
Až 898 eur mesačne: Vláda schválila výrazné zvýšenie príspevkov pre sociálne zariadenia
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené