Čína opäť odrovnala svet. Prvý elektromobil s najdôležitejšou batériou za dekády dorazil
Batériové technológie sa vyvíjajú raketovým tempom. Výrobcovia pracujú na veľkom množstve technológií s cieľom priniesť lacnejšie, energeticky hustejšie a „stabilnejšie“ akumulátory. Aj v tomto smere ale Čína diktuje tempo. Automobilka JAC Motors uviedla na trh prvý elektromobil so sodíkovou batériou, ktorá nepotrebuje drahé lítium. Na tému upozornil portál fDrive.
Funkčná sodíková batéria má spôsobiť prielom na poli elektromobilov, nakoľko sodík je, čo sa týka využitia v batérii, lepší oproti lítiu vo všetkých smeroch. Spoločnosť CATL na takomto type batérií pracuje už roky.
CATL využíva pri svojich sodíkových batériách katódu, ktorá je tvorená „Pruským bielym materiálom“. Táto katóda rieši podľa výrobcu celosvetový problém so strácaním kapacity pri cyklovaní materiálov v batérii. Ako anódy využívajú tvrdý uhlíkový materiál, ktorý zabezpečuje vysokú kapacitu batérie a tiež rýchly pohyb iónov sodíka.
Prvenstvo nasadenia takejto batérie do reálneho elektromobilu ale batériovému gigantovi „vyfúkla“ spoločnosť HiNa Battery, ktorá dodala akumulátor pre elektromobil spoločnosti JAC Motors. Spoločnosť v tlačovej správe uvádza, že takéto batérie by mohli znížiť cenu elektromobilov až o 10 %.
Elektromobily môžu byť ešte lacnejšie
Elektromobil vybavený sodíkovou batériou nesie názov Hua Xianzi (kvetinová víla). Akumulátor má kapacitu 25 kWh, čo podľa výrobcu stačí na prejdenie 250 km na jedno nabitie. Automobilka neuvádza, aké sú rozmery či energetická hustota, no je zrejmé, že tento parameter bude ešte v porovnaní s klasickými lítiovými batériami horší.
Na druhej strane, sodík-iónová batéria ťaží z iných benefitov. Jednou z nich je napríklad rýchle nabíjanie. Ani tu automobilka neuvádza presné parametre pre akumulátor použitý v ich elektromobile, no môžeme sa odraziť od parametrov staršej sodíkovej batérie spoločnosti CATL. 80 % kapacity je možné dobiť už za 15 minút bez toho, aby vysoký nabíjací výkon škodil samotnej batérii.
Medzi ďalšie benefity patrí excelentná tepelná stabilita či výkon pri nízkych teplotách. Kapacita sodík-iónovej batérie pri teplote -20 stupňov Celzia nemá klesnúť pod 90 %.
Masová produkcia je extrémne jednoduchá
Veľkou výhodou sodík-iónových batérii je aj to, že fungujú na rovnakom princípe ako lítium-iónové alternatívy. V praxi to znamená, že takýmito batériami je možné ihneď nahradiť drahšie lítiové batérie.
Ani výroba sodíkových batérií si nevyžaduje žiadne zmeny vo výrobnom procese, netreba tak stavať nové výrobné haly či drasticky prerábať tie existujúce. Vďaka tomu sa môžu ešte viac znížiť výrobné náklady sodíkových batérií, nehovoriac o tom, že sodík je oproti lítiu extrémne lacný a dostupný materiál.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
Tesla prehrala súd storočia. Kvôli fatálnej nehode musí zaplatiť astronomickú pokutu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Do Európy mieri najničivejšia augustová búrka. Meteorológovia vydali 2. najvyšší stupeň varovania
Prírodné sladidlo likviduje bunky najzákernejšej rakoviny. Slováci ho kupujú ako zdravú náhradu cukru
Vládny špeciál pristál v Chorvátsku. Meno politického pasažiera je známe
Z garáže k tržbám 92,6 miliónov eur: Príbeh bratov, ktorí pretavili frustráciu na úspešný biznis
Karolína vedie firmu s tržbami 1,3 milióna eur: „Čím sme väčší, tým horšie podmienky od štátu dostávame“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
- Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
Slovenská poisťovňa prichádza s prelomovou funkciou appky. Smartfón ti dokáže zmerať krvný tlak
Známa služba čelí obrovskej žalobe. Klauzuly o najlepšej cene spôsobili hotelom masívne straty
Slabnúci dopyt po elektromobiloch má prvú obeť. Volvo bojuje s dramatickým prepadom predaja
EÚ zaskočila svet. Nečakaná krajina môže cez Rusko vyvážať uhlie napriek sankciám
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP