Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) zverejnilo štatistiky predajov áut s rôznymi typmi pohonu za uplynulý rok. Podiel elektromobilov v Európe medziročne výrazne narástol, ako je na tom Slovensko voči  európskemu priemeru?

Najväčší podiel aj v minulom roku tvorili v rámci Európy benzínové autá (36,4 %). Čisto naftové motorizácie dosiahli podiel 16,4 %. Viac ako polovica predaných áut v Európe mala teda čisto spaľovací motor, avšak elektrifikované motorizácie zaznamenali výrazný medziročný nárast.

Každé desiate auto bolo elektrické

Až 12,1 % predaných áut v Európe bolo čisto elektrických. Medziročný nárast v rámci Európskej únie predstavuje 28 %, čiže tempo elektrifikácie sa výrazne zrýchľuje.

Dobrou správou je, že Slovensko za priemerom až tak nezaostáva. Minulý rok sa u nás zaregistrovalo 1 391 elektrických vozidiel, pričom v roku 2021 to bolo len 1 105. Medziročný nárast na Slovensku teda predstavuje 25,8 %. Je to síce menej než európsky priemer, no Slovensko sa na zvyšok únie doťahuje.

ACEA/Screenshot

V Európskej Únii sa tento rok predalo vyše 1 123 000 elektromobilov. Naviac ich pribudlo v Nemecku (vyše 356 000) a najväčší medziročný nárast zaznamenal Cyprus (takmer 380 %).

Slovákom nie sú ekologické vozidlá ľahostajné. Dôkazom je aj 13 % pokles predajov naftových áut, avšak počet benzínových vozidiel u nás medziročne vzrástol o niečo vyše 4 %. V rámci EÚ klesol podiel benzínových motorizácií o 12 % a podiel naftových vozidiel klesol až o takmer 20 %.

Pre masívny nástup elektromobilov máme takmer ideálne podmienky

V septembri minulého roka portál Euractiv zverejnil informácie týkajúce sa nabíjacej infraštruktúry v Európe. Podľa týchto dát na tom Slovensko nie je až tak zle a v jednej kategórii je dokonca absolútnym lídrom. V skutočnosti však dáta skresľuje veľmi nepríjemný fakt.

V inštalovanom výkone v pomere k počtu elektromobilov sme absolútnym európskym lídrom. Na jeden elektromobil nám prislúcha 16 kW inštalovaného výkonu a na druhom mieste je Lotyšsko s 11 kW. Európsky líder v oblasti elektromobility, Holandsko, má priemerný inštalovaný výkon len 6 kW na elektromobil.

Táto štatistika ukazuje fakt, že elektromobily na Slovensku nie sú veľmi populárne a nabíjacia infraštruktúra je v skutočnosti predimenzovaná. V pomere rýchlonabíjačiek a pomalších AC stojanov takisto patríme k špičke Európy, čo ale nemusí byť vždy výhoda.

Michal Varga/FonTech

Až 45 % našich nabíjačiek predstavujú rýchlonabíjacie stojany, pričom v Holandsku je to iba 2,5 %. To ale znamená, že na Slovensku chýba infraštruktúra v mestách. Rýchlonabíjačky sa väčšinou nachádzajú pri diaľniciach a parkoviskách veľkých supermarketov. Pomalšie AC stojany by naopak mohli využívať bežní ľudia počas toho, ako sú v práci.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú