V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
Aktuálne najpoužívanejšie lítium-iónové batérie rozhodne nie sú najlepším riešením najmä kvôli potrebe čoraz vzácnejšieho lítia. Výrobcovia po celom svete preto prichádzajú s rôznymi lacnejšími a dostupnejšími alternatívami.
Niet pritom najmenších pochýb, že jedným z hlavných, ak nie hlavným určovateľom štandardov pre technológie skladovania energie, patrí Čína.
Ako totiž upozorňuje portál Medium, Čína totiž patrí nielen medzi hlavných dodávateľov lítium-iónových batérií, ale kontroluje až 80 % svetovej rafinácie surovnín, 77 % celkovej kapacity batériových článkov a až 60 % svetovej výroby ďalších komponentov.
Hoci Čína ani zďaleka nie je najväčším svetovým držiteľom lítia, z geopolitického hľadiská sa zdá, že ho Čína drží pod palcom. Veľká časť svetových zásob lítia sa totiž vyváža do Číny na spracovanie. Krajina však ani zďaleka nie je odkázaná na spracovanie lítia.
Meststká „powerbanka“
Dôkazom je aj fakt, že v Číne bol nedávno do prevádzky uvedený a k sieti pripojený 100 MW / 400 MWh vanádiový prietokový batériový systém. Ide pritom o doposiaľ najväčšiu prietokovú batériu na svete a vôbec prvý rozsiahly projekt skladovania chemickej energie v Číne.
Projekt vanádiovej batérie v Daliane bol schválený Národným úradom pre energetiku ešte v apríli 2016, pričom vo svojej finálnej podobe má dosahovať ešte dvojnásobný výkon / kapacitu – 200 MW / 800 MWh, uvádza sa v tlačovej správe.
Aktuálne sa projekt nachádza vo svojej prvej fáze, takže vanádiový batériový systém poskytuje kapacitu „len“ 100 MW / 400 MWh. Vzhľadom na to, že priemerná denná spotreba obyvateľov Číny predstavuje 2 KWh, batéria, respektíve elektráreň dokáže sama poskytnúť energiu pre približne 200 000 domácností.
Systém má slúžiť na odľahčenie energetických systémov počas špičiek a tým zabezpečiť aj stabilitu celej elektrickej siete. V projekte je batéria opisovaná ako „mestská powerbanka“, ktorá zohráva kriticky dôležitú úlohu počas energetických špičiek a zároveň pomôže v Daliane začať viac využívať obnoviteľné zdroje energií.
Práve obnoviteľné zdroje energií sú využívané na nabíjanie tejto „powerbanky“. Technológia skladovania energie je tu založená na premene elektrickej energie na chemickú energiu uloženú v batériach. Presnejšie sa využívajú na skladovanie energie „ióny vanádu v rôznych valenčných stavoch“.
Hoci poskytuje mnoho výhod, je tu jeden problém
Ako upozorňuje portál TheChinaProject, jedným z hlavných dôvodov prečo Čína prechádza na vanádiové batérie, okrem bohatých zásob tohto striebristého prechodného kovu, je ich recyklovateľnosť.
Na rozdiel od lítium-iónových batérií, sú vanádiové batérie oveľa bezpečnejšie, majú dlhú životnosť, a sú takmer úplne recyklovateľné. Vanádiové batérie možno nabiť a vybiť v priemere až 15 000-krát bez výraznej zmeny kapacity, pričom elektráreň na uskladnenie energie z vanádiových batérií má životnosť až 20 rokov. S elektrolytickým systémom na báze vody je navyše takýto systém imúnny voči vznieteniu a výbuchu, čo sa o lítium-iónových batériách povedať nedá.
Technológia je však vo veľkom meradle vhodná zväčša len pre elektrické siete. Súčasná generácia vanádiových batérií ma totiž len nízku hustotu, čo znamená, že sú stále príliš „neohrabané“ na to, aby sa dali použiť napríklad na nabíjanie elektrických vozidiel. Pre lepšiu predstavu energetická hustota vanádiových batérií predstavuje len 70 – 75 % hustoty lítiových batérií.
Čína uloží energiu pre 8000 Tesiel
Nedávno sme ťa v samostatnom článku tiež informovali, že Čína dokázala ukladanie energie do stlačeného vzduchu posunúť na novú úroveň. Vytlačila totiž efektivitu tejto metódy na úctyhodných 70,4 % . Novootvorené zariadenie pritom dosahuje aj poriadnu kapacitu až 400 MWh, čo je porovnateľné s kapacitou 8 000 elektromobilov Tesla Model 3 (ich batérie majú približne 50 kWh).
Výkon systému spusteného v čínskom meste Čang-ťia-kchou je 100 MW a je schopný ročne pokryť elektrickou energiou 40 000 až 60 000 domácností. Očakáva sa, že celoročne dodá až vyše 132 GWh elektrickej energie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
Kedysi zabíjal, dnes zmení priemysel. Startup premení miliardu ton smrtiaceho materiálu na čistú energiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci majú v obývačke poklady za tisíce eur. Tieto predmety majú päťcifernú hodnotu (PREHĽAD)
Revolúcia v liečbe depresie: Domorodá rastlina môže zachrániť milióny životov, hlási nový výskum
Nový pápež Lev XIV. mal prísť v júni na Slovensko. Plánoval odslúžiť omšu aj navštíviť známy vrch
V zóne smrti nemôžeme zachrániť nikoho. Horolezci odhaľujú drsnú stránku výstupu na Mount Everest
Fico počas osláv konca 2. svetovej vojny citoval antisemitu. Dúfam, že ide o neznalosť, varuje sociológ
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
- Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
- Kedysi zabíjal, dnes zmení priemysel. Startup premení miliardu ton smrtiaceho materiálu na čistú energiu
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
- Kedysi zabíjal, dnes zmení priemysel. Startup premení miliardu ton smrtiaceho materiálu na čistú energiu
- Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
- Zabudni na elektrickú kolobežku. Táto alternatíva je omnoho praktickejšia a stojí len o trochu viac
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Tesla čelí vlastnej nočnej more. Jej najväčší rival buduje impérium, zatiaľ čo Muskovi dochádza dych
Najväčšia automobilka sveta hlási problémy. Zisky prudko padajú
Bez ruského plynu: EÚ sprísňuje pravidlá skladovania až do roku 2027
Výpadok elektriny otriasol Európou. Pozri sa, čo na to hovoria slovenskí europoslanci
Slovenská prenosová sústava zarobila milióny. Plánujú veľké investície
Nemecký priemysel prekvapil svet: Rast, ktorý zmenil očakávania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci majú v obývačke poklady za tisíce eur. Tieto predmety majú päťcifernú hodnotu (PREHĽAD)
Revolúcia v liečbe depresie: Domorodá rastlina môže zachrániť milióny životov, hlási nový výskum
Nový pápež Lev XIV. mal prísť v júni na Slovensko. Plánoval odslúžiť omšu aj navštíviť známy vrch
V zóne smrti nemôžeme zachrániť nikoho. Horolezci odhaľujú drsnú stránku výstupu na Mount Everest
Fico počas osláv konca 2. svetovej vojny citoval antisemitu. Dúfam, že ide o neznalosť, varuje sociológ
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené