Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Svet nie je fér a to ani v oblasti vesmírnych letov. Ako totiž informuje Ars Technica, SpaceX dostane za každého vyneseného astronauta na Medzinárodnú vesmírnu stanicu len približne polovičné financie v porovnaní so spoločnosťou Boeing, ktorej kozmická loď Starliner zatiaľ s posádkou neletela ani raz.

Viac ako u Rusov

NASA uzavrela so súkromnou spoločnosťou SpaceX kontrakt, ktorý sa týka dodatočných misií kozmickej lodi Crew Dragon k Medzinárodnej vesmírnej stanici. Celkovo tak, v rámci celého kontraktu, SpaceX vynesie astronautov NASA na ISS až 14-krát. To znamená, že za cenu 4,93 miliardy amerických dolárov vynesie na ISS 56 astronautov.

Na druhej strane, Boeing má letieť k ISS len šesťkrát, a to za cenu 4,49 miliardy dolárov. To vo výsledku znamená, že za každého astronauta cestujúceho na kapsule Crew Dragon zaplatí NASA 88 miliónov dolárov, kdežto za každého astronauta v kapsule Starliner, ktorú vyvíja Boeing, zaplatí nepríjemných 183 miliónov, teda viac ako dvojnásobok, píše Futurism.

Boeing

Keď USA prišli o Raketoplán a museli sa niekoľko rokov spoliehať na rakety a kozmické lode Ruska, platili za každé sedadlo približne 100 miliónov dolárov (po započítaní inflácie). Aj z tohto hľadiska je preto cena Starlineru úplne šialená a do značnej miery neopodstatnená. To ale pre NASA nie je žiadnou novinkou. Zásadnou výhodou však je, že NASA môže využiť celú nákladnú kapacitu týchto kapsúl, ktorá je zahrnutá v cene.

Na prvý let stále čaká

Starliner navyše ešte vždy čaká na svoj prvý demonštračný let s posádkou, ktorý bol nedávno posunutý na začiatok budúceho roka. Pôvodne k nemu malo dôjsť ešte v tomto decembri, avšak miesto toho nebude hotový skôr ako vo februári 2023, informuje portál SPACE.

Boeing veľa nezíska

Napriek astronomickej cene však Boeing nijak významne, aspoň na tomto kontrakte, nezbohatne. Jedná sa totiž o kontrakty s fixnou sumou, čo znamená, že napríklad za opätovný demonštračný let bez posádky musela firma zaplatiť z vlastných zdrojov. Len to viedlo k strate takmer pol miliardy $.

Thomas Pesquet/ESA/NASA

Napriek prehnanej cene a neschopnosti včas poskytnúť sľubované služby je projekt kozmickej lode Starliner pre vesmírny program USA kľúčový. Ako totiž v minulosti potvrdil Charles Bolden, bývalý administrátor NASA, bez konkurencie pre SpaceX by kongres program komerčných letových služieb k ISS neodsúhlasil.

Obrovskou výhodou SpaceX je, práve vďaka nízkej cene, možnosť poskytovania tejto služby aj súkromným záujemcom. Nejedná sa síce o čosi pre bežného smrteľníka, avšak nedávne misie jasne dokazujú, že si svojich zákazníkov našli. Do vesmíru už firma vyniesla dve plne komerčné posádky a v pláne toho má oveľa viac.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú