Kritický moment je na spadnutie. Vymysleli riešenie na nabitie elektromobilu pod 15 minút
Rýchlosť nabíjania elektromobilu závisí od mnohých faktorov a nie vždy sa dokáže auto nabíjať takým výkonom ako deklaruje automobilka. Dôvodov je mnoho a jedným z nich je aj technológia chladenia batérie. Ako informuje spoločnosť Lanxess v tlačovej správe, nová technológia chladenia umožní elektromobil nabíjať výkonom pokojne aj 300 kW.
Fyzika je v tomto smere veľmi jednoduchá. Čím vyšším výkonom nabíjame akumulátor elektromobilu, tým viac sa batéria zohrieva. Aby nedošlo k poškodeniu článkov, batérie je potrebné chladiť.
Súčasné technológie s „vonkajším chladením“ batériových článkov však nie sú dostatočne efektívne, a tak sa dnes stretávame s elektromobilmi, ktoré dosahujú nabíjací výkon maximálne okolo 250 kW.
Už čoskoro by sa ale mohlo stať realitou, že aj lacnejšie elektromobily sa dokážu nabíjať výkonom cez 300 kW, čo zabezpečí nová technológia chladenia batérií spoločnosti Lanxess.
Chladiaci „kúpeľ“ pre batériu
Žiaľ, je pravda, že v súčasnosti si musia majitelia elektromobilov pri dlhších trasách dávať prestávku aj na pol hodinu, a to po každých 200-300 km, aby svoj elektromobil nabili.
Nepriame chladenie batérie kvapalinou, ktoré v súčasnosti využíva väčšina výrobcov, nie je dostatočne efektívne. V tomto prípade totiž chladiaca kvapalina cirkuluje okolo batériových článkov v potrubí a odvádza z nich teplo tvorené pri nabíjaní.
Novým, efektívnejším systémom chladenia je takzvané „ponorné chladenie“, pri ktorom sú batériové články priamo ponorené v chladiacej kvapaline. To zabezpečí, že teplo sa dokáže z batérie odvádzať preč omnoho rýchlejšie. Princíp fungovania je v zásade jednoduchý, no jeho realizácia už zložitejšia.
Kvapalina musí byť nevodivá
Keďže chladiaca kvapalina priamo „obmýva“ batériové články, musí byť nevodivá, inak by došlo ku skratu akumulátora. To je samozrejme obrovská výzva pre celý chemický priemysel.
Kvapalina by totiž nemala reagovať s kovmi, plastami či gumou, ktoré sa nachádzajú vo vnútri batérie. Takisto musí byť hustota kvapaliny konštantná bez ohľadu na teplotu akumulátora. Kvapalina napokon musí byť šetrná k životnému prostrediu, recyklovateľná a nehorľavá.
Spoločnosť Lanxess pritom vyvinula už niekoľko kvapalín, ktoré spĺňajú niektoré z vyššie spomenutých kritérií. V ponornom chladení by sa napríklad dali využiť polyalfaolefíny, ktoré nereagujú s okolitými materiálmi a majú dobré tepelné aj elektrické vlastnosti.
Ponorné chladenie je ešte stále iba vo vývoji, no spoločnosť očakáva, že táto technológia by sa mohla poprvýkrát objaviť v komerčných vozidlách už v priebehu troch až piatich rokov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
AKTUÁLNE: Slovensko ťaží z vysokých ciel. Veľká automobilka bude v Košiciach vyrábať nový model
Slovákov nadchne cenou, dojazdom aj výbavou. Hyundai má chystať vynikajúci elektromobil
Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
50-tisíc Rusov na fronte, letná ofenzíva v troskách: Korupcia ničí armádu, Ukrajinci chystajú tvrdý protiútok
Slováci ich „hltajú“ ako lentilky: Kardiológ odhalil doplnky, ktoré vedú k neplodnosti, zlyhaniu pečene a predčasnej smrti
NÁROČNÝ KVÍZ: Iba 10 % Slovákov odpovie správne na všetky otázky. Prever svoje znalosti z chémie
Smrteľný vírus v populárnej destinácii Slovákov: Krajina hlási prvé úmrtie, 25 ľudí je v karanténe
Dopravu na D1 paralyzovala zrážka kamiónov. Diaľnica je neprejazdná
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Z trhu zostali len kolesá a karosérie: Ruský automobilový priemysel je v troskách, tieto čísla sú hrozivé
Pitná voda na Slovensku je v ohrození. Zaostávame v boji proti najväčšiemu nepriateľovi
Vyhynulo až 90 % života. Vedci konečne našli príčinu najväčšej katastrofy v histórii Zeme
Brusel čelí veľkému tlaku: Česi chcú prepísať prísne emisné pravidlá, podporilo ho 17 spojencov
Stellantis zvyšuje kritiku EÚ: Tieto autá nikto nekupuje, budeme musieť zatvárať závody v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP