Aktualizácia 27.4.2022:

Mladoboleslavská automobilka Škoda po viac ako mesiaci obnovuje výrobu populárneho elektromobilu Škoda Enyaq. Ako informuje spoločnosť v tlačovej správe, dodávky káblových zväzkov, ktorých nedostatok zapríčinila vojna na Ukrajine, sú znova zabezpečené.

Vojna na Ukrajine doslova zdevastovala automobilový priemysel, no zdá sa, že ten sa už začína pomaly zostavovať. Minimálne automobilka Škoda znovu začína vyrábať modely Enyaq. Spočiatku ale z výrobných liniek zíde iba 1 000 elektromobilov týždenne.

Martin Katler/FonTech

Postupne bude maldoboleslavská automobilka výrobné kapacity navyšovať, avšak všetko bude závisieť od dostupnosti súčiastok. To, kedy by sa mohli dostať na plnú výrobnú kapacitu, údajne v tejto chvíli nie je možné predpovedať.

Pôvodný článok 14.3.2022:

Vojna na Ukrajine sa nepriamo dotýka celého sveta a prakticky všetkých odvetví priemyslu. Výnimkou nie je ani ten automobilový a konflikt už začína prinášať prvé obete. Ako informoval portál CT24 vo svojej reportáži, elektromobil Škoda Enyaq už pár dní vôbec neschádza z výrobnej linky.

Až donedávna sa elektrická vlajková loď mladoboleslavskej automobilky vyrábala úplne bez problémov. Už sú to ale skoro dva týždne, čo z linky nezišiel ani jeden kus. Dôvod je jednoduchý. V dôsledku vojny na Ukrajine chýbajú súčiastky.

Škoda, respektíve celý koncern VW, má na Ukrajine niekoľko významných dodávateľov. Od nášho východného suseda importuje Škoda najmä káblové zväzky, ktoré sú pochopiteľne pri elektromobile kľúčovým komponentom.

FonTech

„Ak bude tento konflikt pokračovať, pozastavenie výroby sa môže ťahať týždne či dokonca mesiace. Jednou z možností je tiež presunúť výrobu elektrického SUV,“ tvrdí člen predstavenstva Škoda Auto, Martin Jahn.

Modely Scala a Kamiq sa zatiaľ vyrábajú bez problémov, no aj pri týchto modeloch môže čoskoro dôjsť k nedostatku komponentov a tak sa bude musieť zastaviť, alebo minimálne spomaliť aj výroba týchto dvoch cenovo dostupnejších modelov.

Problémov je viac

Ruská vojna prakticky demoluje celý automobilový priemysel a základná surovina na výrobu áut zdražela za posledné týždne o viac ako 300 %. Okrem ropy a plynu je Rusko jedným z najväčších ťažiarov a vývozcov paládia, ktoré sa využíva na výrobu katalyzátorov do áut. Rusko je tiež zodpovedné aj za ťažbu a vývoz 20 % svetovej produkcie niklu a ten je jedným z kľúčových komponentov batérií pre elektromobily.

Tento kov zažil v posledných dňoch azda najprudší nárast ceny v histórii. Začiatkom februára stála tona niklu 21 700 €, dnes sa jeho cena šplhá k 90 000 € za tonu, čo je viac než štvornásobný nárast v priebehu zhruba jedného mesiaca. Rusko zodpovedá aj za 6 % svetovej produkcie a aj tento kov za posledný mesiac zdražel o 25 %.

Automobilky už reagujú

Na zvyšujúcu sa cenu niklu reagujú už aj automobilky. Napríklad taká Tesla zvýšila cenu Modelu 3 a Modelu Y s niklovými batériami až o 1 000 dolárov.

Michal Varga/FonTech

Koncern VW v dôsledku vyššie spomenutých komplikácii dočasne pozastavil predaj plug-in hybridných motorizácií. Automobilka VW zastavuje predaj plug-in hybridov Golf, Passat, Arteon, Tiguan a Touareg. Od 10. marca 2022 pozastavuje predaj plug-in hybridných motorizácií aj Audi, jedná sa o modely  A4, A5, A6 a A7.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú