Pomôcť zvýšiť digitalizáciu slovenskej ekonomiky môžu pripravované výzvy z Plánu obnovy a odolnosti SR a projekt európskych centier digitálnych inovácií z programu Digitálna Európa. Ide o jednu z najväčších príležitostí transformovať podnikanie a zvýšiť konkurencieschopnosť cez externé financovanie, kľúčové pri úspešnom čerpaní plánu bude efektívna realizácia výziev a projektov. Zhodli sa na tom účastníci okrúhleho stola pod záštitou Ligy za digitálny rast, projektu Slovenskej aliancie pre inovatívnu ekonomiku (SAPIE).

Nedostatky v digitalizácii malých a stredných podnikov sú podľa vedúceho oddelenia digitálnych inovácií na ministerstve investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) Michala Číža dôvodom poklesu digitálnej konkurencieschopnosti krajiny a jej prepadov aj v Indexe digitálnej ekonomiky a spoločnosti (DESI). Slovensko je podľa neho na 22. mieste z 27 členských štátov Európskej únie.

„Veľké podniky si svoje procesy dokážu digitalizovať a financovať nezávisle od štátu. Avšak malé firmy sa nevedia adaptovať na zmeny, ktoré prinášajú veľkí trhoví lídri, a tak strácajú svoje postavenie, napríklad v automobilovom priemysle,“ povedal Číž. Jedným zo strategických projektov je podľa neho budovanie európskych centier digitálnych inovácií, ktoré budú poskytovať pre malé a stredné podniky služby najmä v oblasti rozvoja digitálnych zručností a prepájať ich na európske infraštruktúry a ich know-how. „Zároveň by svojím geografickým rozložením naprieč Slovenskom mali znižovať regionálne rozdiely v digitálnej vyspelosti,“ dodal

Plán obnovy podľa Anny Brziakovej zo spoločnosti Civitta ponúka komplexné možnosti financovania digitalizácie aj pre malé a stredné podniky, pre ktoré je nástrojom na zvýšenie efektivity a konkurencieschopnosti, ako aj pre výskum a vývoj digitálnych technológií v inovatívnych podnikoch. „Spolu s ostatnými grantovými nástrojmi Európskej komisie predstavuje spôsob, ako zásadne podporiť rast firiem. Pre firmy, ktoré chcú efektívne využívať granty, je veľmi dôležité zmapovanie dostupných príležitostí a ich výber s ohľadom na dlhodobú firemnú stratégiu a analýzu potenciálu digitalizácie,“ priblížila Brziaková.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú