Podvodným súťažiam na sociálnych sieťach naleteli vlani desaťtisíce Slovákov, no zdá sa, že tento problém bude v rovnakom tempe pokračovať aj tento rok. Najnovšie sa na Facebooku objavila súťaž o záhradný dom na novozaloženej stránke. Zdieľalo ju vyše 40 000 ľudí. Ide však o podvod, upozorňuje polícia na svojej stránke.

V uplynulých rokoch sa na sociálnych sieťach vo veľkom rozmohli falošné súťaže o rôzne produkty, či služby, ktorým mnohí naivní Slováci uverili. Niektoré z nich boli zdieľané aj v mene známych spoločností, iné zasa ponúkali podozrivo drahé výhry.

Príkladom môže byť súťaž o novú Škodu Octavia, či ekologický dom, o ktorý ľudia „súťažili“ ešte v závere minulého roka. Na zoznam takýchto podvodov sa teraz pridáva ďalšia absurdná súťaž, v ktorej je hlavnou výhrou nový záhradný dom. Ponúka ho stránka, ktorá bola založená len pred 2 dňami.

Slováci súťažia o nový záhradný dom. Opäť naleteli podvodníkom

Podmienky súťaže sú aj v tomto prípade rovnaké a takúto fantastickú výhru podvodníci ľuďom sľubujú len za zdieľanie, lajkovanie príspevku, označenie priateľa a sledovanie stránky. Súťaž má trvať do 30. januára do 20. hodiny, neskôr má byť vyžrebovaný údajný víťaz.

Stránka v príspevku dokonca upozorňuje aj na možný podvod, ktorý sa konal v uplynulých rokoch práve prostredníctvom takýchto súťaží. Podvodníci vyberali zo zapojených ľudí náhodných „výhercov“, od ktorých potom žiadali čísla kreditných kariet a tie zneužili pri nákupoch.

Hoci teda stránka na takéto konanie upozorňuje, nie je vylúčené, že bude od údajných výhercov žiadať napríklad zálohu za výhru, či iné citlivé osobné a finančné údaje, ktorými môže ľudí pripraviť o peniaze. O tom, že ide o podvod, svedčí hneď niekoľko znakov. V prvom rade je to práve rovnaký postup a podmienky súťaže ako pri iných podvodných súťažiach z minulosti.

Zároveň však stránka v príspevku zdieľa fotografie údajnej výhry, teda záhradného domčeka, ktoré sú ukradnuté z britskej stránky The Garden Office. Samotná súťaž nemá žiaden štatút, ako majú oficiálne vyhlasované súťaže v mene známych spoločností.

Ďalším podozrivým znakom je založenie predmetnej stránky, tá totiž vznikla len 9. januára, teda len pred 2 dňami, no doteraz si stihla získať vyše 32 000 fanúšikov a takmer 34 000 sledovateľov. Na podvodnú súťaž už reagovalo viac ako 24 000 ľudí, ktorí k nej pridali vyše 27 000 komentárov a zdieľali ju vyše 41 000-krát.

Dosah takéhoto podvodu je teda skutočne veľký a je preto vysoko pravdepodobné, že na túto falošnú súťaž môžu ešte naletieť stovky či tisícky ľudí. Ako však upozorňuje polícia, takúto podvodnú súťaž je najlepšie nahlásiť samotnému Facebooku, upozorniť na ňu svojich známych a nezdieľať status stránky na svojom profile.

Znaky podvodnej súťaže:

  • Stránka, ktorá vyhlásila súťaž, bola založená nedávno a nie je overená
  • Stránka sa môže vydávať za známu spoločnosť a zneužívať jej obchodný názov
  • Súťaž nemá vlastný štatút (oficiálne vyhlásené súťaže musia mať vlastný štatút, v ktorom sú jednoznačne určené podmienky súťaže)
  • Fotografie a obrázky v podvodnej súťaži pochádzajú z iných zdrojov, sú kradnuté
  • Stránke chýbajú kontaktné informácie, adresa webu
  • Súťaž vyžaduje zdieľanie statusu (Facebook pri súťažiach zakazuje zdieľanie statusu ako podmienku súťaže)
  • Súťaž obsahuje príliš drahú výhru (obvykle nové auto, dom, elektroniku či podobné produkty)

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú