Po 5 rokoch zošrotovali elektromobily. Tejto spoločnosti nevyšiel biznis s carsharingom
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Zdieľanie prostriedkov pre osobnú dopravu sa uplatnilo aj u nás na Slovensku. Čo by sa ale stalo, pokiaľ by takýto projekt skrachoval? Príkladom najhoršieho scenára pre zdieľané elektromobily môže byť BlueIndy z amerického Indianapolisu. Carsharing v tomto meste skončil po pár rokoch prevádzky kvôli nedostatočnému záujmu a ziskom. Množstvo elektromobilov pritom skončilo na šrotovisku, informuje portál Jalopnik.
V mnohých mestách po celom svete sa rozrástli projekty pre zdieľanie elektrických bicyklov, kolobežiek, ale aj elektromobilov. Majú poslúžiť ako lacná alternatíva pre osobnú dopravu, ktorú môžu ľudia využiť v prípade potreby za malý poplatok. Nie vždy sa však musia takéto zdieľané dopravné prostriedky tešiť obľube.
Situáciu pritom ovplyvnila aj koronakríza. Mnohé služby začali svoje kolobežky či bicykle sťahovať z verejných stojanov a nasadili ich opäť až po upokojení pandémie. Počas takejto krízy sa dá teda očakávať výrazný pokles záujmu ľudí o podobné služby, čo samozrejme ovplyvní aj samotný zisk spoločností, ktoré ich prevádzkujú.
Práve záujem o využitie a zapožičanie zdieľaných prostriedkov pre dopravu v mestách hrá kľúčovú rolu k úspechu celého projektu. Bez ľudí nie je zisk. To sa potvrdilo aj v prípade spoločnosti Blue City, ktorá v americkom Indianapolise prevádzkovala od septembra 2015 vlastnú carsharingovú službu BlueIndy.
BlueIndy skončil po pár rokoch. Ľudia nemali o službu záujem
S týmto programom pomohlo aj mesto a daňoví poplatníci, ktorí sa spolu na podporu rozvoja projektu poskladali sumou až 6 miliónov dolárov. Samotná spoločnosť doň investovala až 41 miliónov dolárov a zvyšné 3 milióny poskytla distribučná spoločnosť Indianapolis Power & Light.
Služba však nenašla u ľudí pochopenie a záujem občanov o využitie carsharingu nebol vôbec taký ako sa očakávalo. Nápad, ktorý vznikol ešte v roku 2014 a mal z Indianapolisu spraviť lídra v zdieľaných prostriedkoch pre osobnú dopravu, skončil veľkým fiaskom.
Po pár rokoch prevádzky službu BlueIndy využívalo len 11 000 ľudí a za ten čas sa uskutočnilo s elektromobilmi iba zhruba 180 000 jázd. Zákazníci mali na výber z dvoch programov. V jednom si mohli za 8 dolárov predplatiť jazdu na 20 minút a každá ďalšia minúta navyše ich stála 40 centov.
Druhým programom bolo 10-dolárové mesačné predplatné so 4-dolárovým poplatkom za 20 minút jazdenia a 20-centovým poplatkom za minútu navyše, informuje portál InsideEVs.
Flotilu elektromobilov, ktoré mimochodom navrhlo slávne automobilové dizajnérske štúdio Pininfarina, tvorilo ešte v septembri 2017 až 280 vozidiel, ktorým bolo k dispozícii 85 nabíjacích staníc. Vozidlá mali aj mestom vyhradené parkovacie miesta.
Neskôr sa však stav znížil a začiatkom tohto roka bolo dostupných o 80 elektromobilov menej, no pribudlo 12 staníc. Plány na ďalšiu expanziu však stroskotali a odvážne rozšírenie služby, ktorá mala zahŕňať v budúcnosti až 500 elektromobilov a 1000 nabíjacích staníc, sa nekonalo.
Elektromobily skončili po pár rokoch na šrotovisku
Miesto toho BlueIndy na jar tohto roka ohlásil koniec. Prevádzkovanie služby v Indianapolise sa oficiálne skončilo 21. mája. Ako odôvodnenie pre ukončenie carsharingu spoločnosť uviedla nedostatočný záujem ľudí, ktorý bol nevyhnutný pre životaschopnosť projektu. Následne malo dôjsť k redukovaniu počtu elektromobilov v meste, avšak miesto rozpredania celej flotily áut skončili desiatky z nich priamo na šrotovisku.
Takéto elektromobily vo Francúzsku stoja približne 12 000 €, no americká verzia mala zopár bezpečnostných vylepšení naviac, teda cena jedného vozidla mohla byť ešte vyššia. Niektoré kusy v lepšej kondícii boli presunuté do podobnej carsharingovej služby v Los Angeles, kde ju prevádzkuje taktiež spoločnosť Blue City.
Podľa záberov z dronu však malo na šrotovisku skončiť celkovo 50 elektromobilov z tejto zdieľanej služby. Miesto ďalšieho využitia sa ich firma rozhodla zničiť.
Batérie však budú naďalej využívané v iných oblastiach a stanú sa zdrojom energie v rôznych častiach sveta. Vozidlá pritom mohli byť využité ďalej, odpredané alebo darované. Zošrotovanie však v čase takejto celosvetovej krízy nie je vôbec logickým riešením.
Malé mestské vozidlo mohlo mať lepší osud
Samotné elektromobily pritom poskytovali dojazd necelých 200 km a maximálnu rýchlosť mali nastavenú na 112 km/h. Pohonnú jednotku tvoril elektromotor o výkone 50 kW, ktorý poháňala energia zo 60 kWh batérie, spolu so superkondenzátorom. Išlo pritom o lítiovo-polymérové batérie, ktoré však pre svoju prevádzku potrebujú špecifické podmienky.
Aby mohli správne operovať, musí sa udržiavať teplota na úrovni 60 °C a môžu fungovať bez prerušenia 24/7. V prípade nečinnosti však využívajú energiu práve na udržanie konštantnej prevádzkovej teploty. S koncom tejto carsharingovej služby sa v Indianapolise uvoľní množstvo parkovacích miest, nabíjacie stanice môžu nájsť využitie pri dobíjaní batérií iných elektromobilov a aj akumulátory vyradených vozidiel budú ďalej využité.
Päťdesiatka elektromobilov čakajúcich na zošrotovanie však mohla mať taktiež iný osud a poslúžiť ďalej. BlueIndy tak môžu mnohé carsharingové služby vnímať ako negatívny príklad toho, čo sa stane, pokiaľ nebudú mať ľudia o takéto jazdy záujem, ale aj príkladom toho, ako pri krachu neničiť majetok, ktorý dokáže byť ďalej využitý.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
Macron chce otvoriť diskusiu o európskej obrane vrátane jadrových zbraní
Bieloruskí hekeri oznámili, že sa nabúrali do siete bieloruskej KGB
Jadrový program Poľska podľa expertov napreduje k stavbe elektrární
Bez auta to nepôjde. Vlastniť vozidlo je podľa tejto krajiny prioritou
V spoločnosti Kia otvorili interaktívne tréningové centrum pre bezpečnosť práce
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené