Len nedávno sme ti postupne priniesli príbehy slávnych značiek mobilných telefónov, ktoré pozná snáď každý. Začali sme legendárnou Nokiou, pokračovali HTCSony Ericsson, až sme sa dopracovali k značke BlackBerry. Väčšina značiek má toho veľmi veľa spoločného. Okrem toho, že produkovali kvalitné a obľúbené zariadenia, spája ich aj množstvo finančných problémov, škandálov, či postupný pád.

Väčšina značiek  kedysi patrili na popredné miesta, no v súčasnosti neexistujú alebo rapídne stratili svoj trhový podiel. Vďačia za to predovšetkým nedostatočnej reakcii na zmeny trhu, ktoré sú v biznise kľúčové.

Začiatok s bezdrôtovými sieťami

Celý príbeh značky BlackBerry začal v roku 1984 v Kanade. Dvaja študenti inžinierstva Mike Lazaridis a Douglas Fregin založili spoločnosť Research in Motion (RIM). Spočiatku sa spoločnosť zameriavala predovšetkým na oblasť inžinierstva, no v tom sa jej nedarilo a tak sa o štyri roky neskôr začala zaujímať o bezdrôtové siete.

Zobraziť celú galériu (9)
Spoločnosť bola založená v roku 1984 v Kanade, SITA

Spoločnosť neskôr uviedla na trh v USA terminály a služby bezdrôtového pripojenia, čím sa stala vôbec prvou spoločnosťou s takýmito produktami a službami. Použitou sieťou bola platforma s názvom Mobitex, ktorú často používali vojenské bezpečnostné služby. Aj vďaka tomu sa spoločnosť BlackBerry postupne vypracovala na jedného z najvýznamnejších výrobcov smartfónov na svete, špecializujúcim sa na bezpečnú komunikáciu.

Nový generálny riaditeľ, Oscar a prvé zariadenia

V roku 1992 vstúpil do spoločnosti Jim Balsillie, ktorý prevzal funkciu generálneho riaditeľa, pričom túto pozíciu zastával až do roku 2012. Po niekoľkých rokoch poskytovania sieťových služieb vstúpila spoločnosť RIM aj na trh s hardvérom. Prvý produkt však nemal s telefónom nič spoločné, nakoľko šlo o čítačku DigiSync Film KeyKode. Zariadenie pomáhalo pri postprodukcii filmu, za čo neskôr dostala spoločnosť Oscara a Emmy za technický prínos.

Debut v mobilnom segmente spoločnosť zaznamenala až v roku 1996 s príchodom interaktívneho Pagera RIM-900. Sklápajúce zariadenie bolo vybavené klávesnicou a malým displejom, pričom umožňoval prijímať a odosielať textové správy a e-maily. Využívalo sieť Mobitex a podporovalo HTML.

Zobraziť celú galériu (9)
Mike Lazaridis, spoluzakladateľ značky BlackBerry, SITA

V roku 2000 spoločnosť čelila žalobe zo strany amerického holdingu NTP za porušenie patentu. Súd vo Virgínii zistil, že porušenie patentov bolo úmyselné a udelilo spoločnosti RIM pokutu vo výške 53 miliónov dolárov, pričom musela uhradiť aj právne poplatky vo výške 4,5 milióna dolárov. RIM sa však odvolala proti všetkým zisteniam súdu, čím bolo všetko pozastavené.

Spoločnosti neskôr hrozilo aj to, že jej zariadenia sa nebudú môcť používať na území Spojených štátov amerických o čom nechcelo počuť americké ministerstvo spravodlivosti, nakoľko zariadenia BlackBerry používalo veľké množstvo používateľov vo federálnej vláde USA. Neskôr sa spoločnosť pokúšala urovnať spor mimosúdne, čo sa však pre viacero problémov nepodarilo.

V roku 2006 spoločnosť oznámila, že vyvinula softvérové riešenia, ktoré nebudú porušovať patenty NTP, pričom ich aj stihla implementovať. V tom istom roku sa spoločnosť dohodla s holdingom NTP na vyriešení sporu s tým, že RIM musela zaplatiť za všetky nároky, úroky a poplatky sumu vo výške astronomických 612,5 milióna dolárov.

Prvé zariadenia s ktorým bolo možné telefonovať

Na začiatku roku 2002 si v spoločnosti RIM uvedomili, že je veľmi ťažké konkurovať značkám ako Nokia, či Motorola, ktoré v tom čase patrili medzi lídrov na trhu. V tom istom roku sme sa preto dočkali prvého zariadenia, ktoré bolo možné využívať aj na hlasové hovory.

BlackBerry 5810 využíval technológiu GSM a GPRS, no nebol vybavený mikrofónom. Pre uskutočnenie hovoru bolo potrebné k zariadeniu pripojiť externé slúchadlá. Zariadenie fungovalo v 2G sieti a malo monochromatický displej.

Spoločnosť neskôr na trh uviedla ešte ďalšie modely, ktoré neboli príliš zaujímavé pre bežného zákazníka, nakoľko nimi RIM smerovala skôr na manažérov, či podnikateľov. Išlo hlavne o modely BlackBerry 6710, 6720, 6750, či 7210. Zmena však nastala v roku 2006 s príchodom série 8100 „Pearl“.

Vďaka multimediálnym funkciám, možnosťou fotografovať a nahrávať videá, či prehrávať hudbu vo formáte MP3 si tento model získal srdcia zákazníkov. Telefón disponoval displejom s rozlíšením 240 x 260 pixelov, 1,3 MPx fotoaparátom, ale aj slotom na microSD pamäťové karty.

Príchod iPhonu a nový operačný systém

Rok 2007 bol veľmi dôležitý nielen pre BlackBerry, ale pre zvyšných „hráčov“ na trhu s mobilnými telefónmi. V tomto roku totiž spoločnosť Apple predstavila svetu revolučný iPhone, ktorý začal udávať smer v dizajne a hlavne vo funkciách mobilných telefónov. O rok neskôr bol predstavený operačný systém Android a spoločnosť RIM sa musela mať na pozore.

V tom istom roku spoločnosť predstavila nový model BlackBerry 8800 s 2,5 palcovým dotykovým displejom, 64 MB vnútornou pamäťou a GPS, ktorý na prekvapenie zaznamenal veľký úspech. V roku 2009 spoločnosť v snahe konkurovať spoločnostiam Apple a Google spustila svoj vlastný obchod s aplikáciami, ktorý však nezaznamenal taký úspech ako Google Play, či App Store.

Zobraziť celú galériu (9)
Predstavenie nového operačného systému BlackBerry 10, SITA

Pri hľadaní riešenia, ktoré by umožňovalo efektívne bojovať s konkurenciou, spoločnosť kúpila firmu QNX Systems za 200 miliónov dolárov. Úlohou QNX bolo pripraviť nový operačný systém pre tablet BlackBerry PlayBook a budúce smartfóny. Úspech iPadu napokon zapríčinil, že v roku 2011 spoločnosť uviedla na trh svoj tablet BlackBerry PlayBook, ktorý bol postavený na jadre systému QNX, no zákazníkov odradil zle vyvinutý systém, malý počet aplikácií a vysoké ceny tohto zariadenia.

Príchod nového riaditeľa a škrty

V roku 2012 požiadali Lazaridis a Balsillie o odchod zo spoločnosti, pričom novým generálnym riaditeľom sa stal Torsten Heins. Ten hneď po svojom vstupe do spoločnosti spravil niekoľko škrtov, medzi ktoré patrilo aj pozastavenie jedného z kľúčových projektov – operačný systém BlackBerry 10. V januári 2013 však napokon zažil svoju premiéru smartfón BlackBerry Z10 s operačným systémom BlackBerry 10.

Zobraziť celú galériu (9)
Predstavenie nových zariadení BlackBerry, SITA

V tom čase sa spoločnosť RIM oficiálne premenovala na BlackBerry. O niečo neskôr bol predstavený aj model Q10, no predaje oboch zariadení boli až o 25 % nižšie ako predpovedali analytici. To zapríčinilo, že spoločnosť začala masívne prepúšťať zamestnancov, aby znížila náklady. Koncom roka 2013 sa začali objavovať správami o tom, že o spoločnosť BlackBerry prejavilo záujem viacero spoločností, ako IBM, či Lenovo. O niečo neskôr sa stal novým generálnym riaditeľom John S. Chen.

Vzdanie sa výroby a udeľovanie licencií

V roku 2015 sa spoločnosť BlackBerry zmenila svoju obchodnú stratégiu a začala produkovať smartfóny s operačným systémom Android. Postupne prišli modely BlackBerry Priv, či BlackBerry DTEK50. Koncom roka 2016 však spoločnosť oznámila, že prestane vyvíjať a vyrábať svoje vlastné zariadenia a začne udeľovať na ich výrobu licencie.

Nakoniec sa globálnym držiteľom licencie pod značkou BlackBerry Mobile stala spoločnosť TCL Communication, ktorá sa snažila „oživiť“ značku Alcatel. Prvým smartfónom spoločnosti BlackBerry Mobile bol model BlackBerry KeyOne, ktorý ponúkal fyzickú klávesnicu pod displejom, kombináciu zaobleného kovu a jemnej zadnej textúry, či netradičný displej s pomerom strán 4,5 :3.

Zobraziť celú galériu (9)
Model BlackBerry Key2 už od BlackBerry Mobile, Wikipedia

V lete 2018 prišiel na trh jeho nástupca BlackBerry Key2 s o niečom väčšou klávesnicou, rovnakým displejom, procesorom Snapdragon 660, 6 GB pamäťou RAM, operačným systémom Android 8.1 a batériou s kapacitou 3 500 mAh. Novinkou bol dvojitý 12 MPx kamerový systém a pogumovaný priľnavý povrch na zadnej strane smartfónu. Spracovanie smartfónu ostalo rovnaké, takže vylepšenia boli urobené len tam, kde boli potrebné.

Spolupráca s automobilkou a definitívny pád

V tom istom roku spoločnosť oznámila, že bude spolupracovať s automobilkou Jaguar Land Rover na vývoji softvéru pre vozidlá. Dnes má spoločnosť približne 0,1 % podiel na svetovom trhu so smartfónmi, pričom mnohí si myslia, že sa už nikdy nedokáže dostať na pozície, kedy sa jej darilo najviac. Najlepšie roky spoločnosť zažila medzi rokom 2005 až 2010, pričom hlavný problém jej postupného poklesu bol ten, že nedostatočne zareagovala na zmeny trhu.

To sa nakoniec vypomstilo aj ďalším hráčom o ktorých sme písali v našich článkoch. Veľa zmenil aj príchod iPhonu v roku 2007, ktorý spôsobil celosvetový ošiaľ a navždy zmenil trh s mobilnými telefónmi v dobrom slova zmysle. BlackBarry však spravilo veľkú chybu v tom, že si razila svoju vlastnú cestu s vlastným operačným systémom, či obchodom s aplikáciami. To sa jej však napokon stalo osudné.

Je potrebné však spomenúť, že spoločnosť svojho času dominovala na trhu s mobilnými telefónmi v mnohých krajinách, no najmä v Spojených štátoch amerických. BlackBerry bola obľúbená najmä vďaka svojej typickej klávesnici, vysokej bezpečnosti, šifrovaniu správ a jednoduchému používaniu. Obľúbená bola aj medzi svetovými vodcami, majiteľmi rôznych veľkých firiem a tými, ktorí svoj telefón používali hlavne pri svojej práci.

V súčasnosti udávajú trendy značky ako Apple, Samsung, či Huawei a je preto nepravdepodobné, že by spoločnosti ako HTC, BlackBerry, či Nokia zaznamenali výrazný návrat medzi svetovú špičku vo výrobe smartfónov. Niet však pochýb o tom, že všetky menované spoločnosti prispeli určitou časťou na vytvorení odvetvia smartfónov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú