Problémový Boeing 737 MAX sa chce vrátiť ešte v tomto roku. Nebude to však také jednoduché
Lietadlá typu Boeing 737 MAX sú vyradené z letovej prevádzky už pomerne dlhý čas. Minulý rok sa zrútilo prvé lietadlo tohto typu v Indonézii. V marci tohto roku sa lietadlo spoločnosti Ethiopian Airlines zrútilo krátko po štarte. Na palube sa v tom čase nachádzalo 157 pasažierov vrátane štyroch Slovákov. Po tejto udalosti boli stroje definitívne uzemnené. Celkovo si tak tragické havárie vyžiadali až 346 obetí, informuje Axios.
Za jeden z faktorov marcovej tragédie označujú experti softvérový problém stabilizačného systému MCAS. V novej generácií Boeingu 737 MAX bol použitý automatický systém vyrovnávania letu, ktorý mal zabrániť strate vztlaku pri preťažení, kedy je uhol nábehu príliš veľký. Systém reagoval na dáta z jedného dvoch snímačov AOA, takže pokiaľ ukazoval príliš veľký uhol nábehu, systém MCAS automaticky stlačil nos lietadla smerom k zemi.
Absencia varovného systému
Najväčší problém bol, že oba snímače poskytovali odlišné údaje a piloti o tom neboli nijakým spôsobom varovaní, takže nemohli zareagovať. Boeing neskôr priznal, že o varovaní z hľadiska bezpečnostného opatrenia neuvažovali a že nebolo nutné pre bezpečnú prevádzku lietadla.
Softvérovú chybu sa spoločnosti podľa jej vyhlásenia podarilo opraviť pomocou softvérovej aktualizácie. Prvý skúšobný let po tragických incidentoch mal nastať už začiatkom júla tohto roka. Oddialila ho však ďalšia zásadná chyba, ktorú odhalila Federálna správa letectva.
V tomto prípade išlo o chybu mikroprocesora, ktorá by tiež mohla spôsobiť pád lietadla. Chybu sa podarilo objaviť na simulátore, nakoľko počas skúšobného letu bolo pre pilotov veľmi zložité získať nad lietadlom kontrolu, pokiaľ ho ovládal autopilot a rútilo sa k zemi. Zatiaľ sa však nepotvrdilo, či aj táto chyba mohla mať vplyv na predchádzajúce havárie.
Uzemnenie lietadiel Boeing 737 MAX sa dotklo nielen samotnej spoločnosti, ktorej udalosti pošramotili meno a jej dôvera u cestujúcich rapídne klesla, no dotkla sa aj 59 leteckých spoločností a 387 lietadiel, ktoré si museli dať pauzu. Letecké spoločnosti museli riešiť výpadok lietadiel prerábaním letových poriadkov a nájdením náhrady, ktorá by výpadok vykryla.
Vysoké finančné straty a návrat ešte v tomto roku?
Spoločnosť Boeing sa len nedávno vyjadrila, že jej cieľ je vrátiť lietadlá do služby ešte v štvrtom štvrťroku tohto roka, informuje agentúra Reuters. Výrobca však musí najskôr uskutočniť certifikačný skúšobný let pre Federálnu leteckú správu (FAA), ktorý sa má uskutočniť začiatkom novembra. Ak bude výsledok certifikačného letu pozitívny, tak budú musieť ešte prejsť špeciálnym školením piloti leteckých spoločností, nakoľko v lietadlách má byť nahraný nový vylepšený softvér.
Viaceré letecké úrady sa však už dávnejšie vyjadrili, že pokiaľ lietadlá Boeing 737 MAX dostanú certifikáciu od FAA, urobia si ešte pred ich opätovným zavedením do prevádzky svoju vlastnú certifikáciu, aby si boli maximálne istí, že boli problémy odstránené. Uviedol tak napríklad kanadský minister dopravy Garneau, indický regulačný úrad DGCA, úrad pre civilné letectvo Spojených arabských emirátov či austrálsky úrad pre bezpečnosť civilného letectva.
Očakáva sa, že sa postupne budú pripájať aj ďalšie letecké inštitúcie, nakoľko sa nikto nebude s opätovnou prevádzkou týchto lietadiel ponáhľať. Spoločnosť Boeing však ešte s najväčšou pravdepodobnosťou budú očakávať súdne spory od niektorých leteckých spoločností, nakoľko také dlhé vyradenie lietadiel im určite spôsobilo nemalé problémy a hlavne finančné výpadky.
Napríklad, letecká spoločnosť Southwest Airlines uviedla, že výpadok lietadiel Boeing 737 MAX im spôsobil zrušenie viac ako 30-tisíc letov a stratu mzdy pilotom vo výške až 100 miliónov dolárov. Spoločnosť Boeing však uviedla, že sa bude voči obvineniam brániť.
Vinný alebo nie? O absencii varovného systému vedeli
Naskytá sa tak otázka, či Boeing môže byť zodpovedný za tragické udalosti alebo nie. V každom prípade sa však riaditeľ spoločnosti Dennis Muilenburg vyjadril, že Boeing vedel už v roku 2017, že varovný systém nebol v lietadlách aktivovaný a že o tejto skutočnosti neinformovali americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) až 13 mesiacov.
Na základe týchto informácií sa zdá, že Boeing je reálne zodpovedný za tragické udalosti, aj keď o všetkom budú rozhodovať experti z leteckého odvetvia. Fakt je, že najväčšie straty utrpeli letecké spoločnosti, ktoré mali vo svojich flotilách prevažnú časť týchto lietadiel. Ďalším je to, že Boeing stratil na určité obdobie dôveru nielen u verejnosti, ale aj u obchodných partnerov, ktorými sú práve aerolínie. Zaujímavé bude sledovať hlavne to, ako zareagujú ľudia, ak sa stroje opäť dostanú na oblohu.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Čína oživila pohon z čias Studenej vojny, ktorý USA vzdali. V kľúčovom teste všetkých zarazil
Klimatizáciu môžeš zahodiť. Nemci postavili fasádu s AI, ktorá reguluje svetlo a teplo bez elektriny
Valcujú Ukrajinu bez milosti. Ruské vylepšené kamikadze drony sú postrachom frontu
Google ukázal „teleport“, ktorý ťa prenesie do inej miestnosti. Lacné to však nebude (VIDEO)
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zisk 5,3 milióna eur s 2 zamestnancami. Ukrajinská firma ovládla slovenský veľkoobchod s maržou vyše 30 %
Záhadná choroba po pandémii útočí najmä na ženy. Nárast prípadov je až päťnásobný
Slovenská firma Zetor chce posilniť obranu Európy. Ich Gerlach zvládol ostré testy NATO
Šomšák otvorene o možných zákulisných hrách: Černák riadi z pozadia celý proces svojho prepustenia
Z Instagramu zarába ako priemerný lekár: Slovenka odhaľuje príjem influencerov a ich budúcnosť (ROZHOVOR)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Čína oživila pohon z čias Studenej vojny, ktorý USA vzdali. V kľúčovom teste všetkých zarazil
- Neverili vlastným očiam. Na dne mora našli 140 000 rokov stratený svet, skrýval vzácny poklad
- Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
- Dopadne takto aj Pán prsteňov? Jedno z najväčších fantasy súčasnosti nečakane končí
- John Wick bledne závisťou. Bollywood natočil akčný film, ktorý rozbil zákony fyziky (TRAILER)
-
- Neverili vlastným očiam. Na dne mora našli 140 000 rokov stratený svet, skrýval vzácny poklad
- Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
- Dopadne takto aj Pán prsteňov? Jedno z najväčších fantasy súčasnosti nečakane končí
- Našli bránu medzi dvomi svetmi. Záhadný jav scvrkáva planéty a mení ich na super-Zeme
- Čína oživila pohon z čias Studenej vojny, ktorý USA vzdali. V kľúčovom teste všetkých zarazil
-
- Je 5-krát rýchlejšia než zvuk. Nečakaný štát odhalil raketu, ktorá zničí čokoľvek vo vzdialenosti 1 500 km
- Tisíce ton zlata, medi a striebra. Na hranici dvoch štátov našli najväčší poklad za posledných 30 rokov
- Pohoršila svet, ročne „vyrobí“ desaťtisíce detí. Takto funguje mrazivá továreň na ľudí
- Christopher Nolan natočí najväčší film všetkých čias. Urobil vec, ktorej sa doteraz všetci báli
- Nemci urobili prevratný experiment: Ľudské bunky vystavili desaťnásobne silnejšiemu 5G, toto sa s nimi stalo
Vedci dokázali nemožné. Objavili látku v tele, ktorá vie zvrátiť starnutie kľúčového orgánu
Natankuj a ušetri. Slovensko poráža eurozónu aj EÚ v cenách palív
Apple brzdí vývoj AI. Viaceré revolučné produkty sa kvôli tomu odkladajú
Pozri si nesprávne video a prídeš o všetko. Nový trik hackerov valcuje milovanú sociálnu sieť
POZOR: Obľúbené produkty môžu narušiť prirodzený chemický štít človeka, varujú vedci
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zisk 5,3 milióna eur s 2 zamestnancami. Ukrajinská firma ovládla slovenský veľkoobchod s maržou vyše 30 %
Záhadná choroba po pandémii útočí najmä na ženy. Nárast prípadov je až päťnásobný
Slovenská firma Zetor chce posilniť obranu Európy. Ich Gerlach zvládol ostré testy NATO
Šomšák otvorene o možných zákulisných hrách: Černák riadi z pozadia celý proces svojho prepustenia
Z Instagramu zarába ako priemerný lekár: Slovenka odhaľuje príjem influencerov a ich budúcnosť (ROZHOVOR)
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené