Umelú inteligenciu dnes nájdeme v mnohých moderných zariadeniach, kde sa nám snaží uľahčiť ich každodenné používanie. Jej potenciál je však omnoho väčší, akoby sa mohlo zdať, pričom uplatniť sa môže aj v supermarketoch. Eliminovať prebytok a zabezpečiť potrebné množstvo tovaru tak, aby nič nevyšlo nazmar, zvládne práve strojové učenie a umelá inteligencia aj na Slovensku.

V mnohých kútoch sveta je nadbytok potravín, ktoré sú neraz vyhadzované do koša v tonách, čím dochádza k veľkému plytvaniu. Podobnú situáciu riešia aj obchodné reťazce, ktoré musia pri svojom fungovaní vedieť zaobstarať také množstvo tovaru, ktorý dokážu predať. V prípade, ak zákazníci nevykúpia všetky potraviny, je ich osud jasný. Podľa informácií z Európskej únie sa každoročne vyhodí 88 miliónov ton potravín, čo predstavuje až 173 kilogramov na osobu.

Štatistiky OSN sa na celom svete zasa hovoria, že sa ročne vyhodí 1,3 miliardy ton potravín, informoval Microsoft v tlačovej správe. Takéto ohromné množstvo nespotrebovaných potravín pripravuje aj supermarkety o obrovské množstvo peňazí. Plytvaniu potravinami však má zabrániť inovatívny projekt. Riešenie ponúkol Roman Oružinský z firmy AltTag v Bratislave, ktorá hľadala sieť supermarketov na východnom Slovensku.

Jedinečný projekt môže ušetriť financie a tony vyhadzovaných potravín

Ideálny model pre každý supermarket by bol vtedy, ak by sa do regálov dostalo presne také množstvo potravín, ktoré zákazníci dokážu vykúpiť a následne by sa opäť doplnili zásoby podľa potreby. Odhadnúť však presné množstvo je nesmierne ťažké a do hry vstupuje príliš veľa faktorov, ktoré nie je vždy možné správne vyhodnotiť. Túto problematiku ale môže vyriešiť umelá inteligencia a strojové učenie, ktoré dokáže v podaní spoločnosti AltTag na základe dát z predošlých rokov vytvoriť prediktívne modely v tzv. „Data-Driven Marketingu“.

Nenechaj si ujsť
Slovensko môže byť jednou z TOP krajín pri vývoji AI. Hlavní predstavitelia mali prvé stretnutie

Vďaka tomu môžu supermarkety ušetriť desiatky tisíc eur len na prebytočných potravinách. Pilotný model prediktívneho predaja pre sieť supermarketov spracovali špecialisti z AltTag s použitím umelej inteligencie na základe historických predajov a vonkajších vplyvov. Celý model je postavený na technológii strojového učenia Microsoft Machine Learning Studio a na cloudovom riešení Azure, informoval nás Microsoft.

„Osobne verím, že umelú inteligenciu vieme využiť na zníženie nákladov a získanie času. Jednoducho umelá inteligencia uľahčí život ľuďom i firmám. Od zadávateľa sme získali čísla predajov za obdobie troch rokov. Maloobchod našťastie starostlivo pracuje so svojimi dátami.

My sme tieto dáta vyhodnotili a pridali sme k nim vonkajšie faktory. Najvýznamnejším faktorom je počasie, ktoré možno predpovedať s presnosťou na termín a konkrétnu lokalitu. Ďalšie dôležité faktory sú ceny pohonných látok, index spotrebiteľských cien, finančné ukazovatele, výplatné termíny, prázdniny či štátne sviatky,“ vysvetľuje Oružinský.

Pomocou umelej inteligencie pri nakupovaní čerstvých potravín a plánovaní tak môžu desiatky obchodov efektívne spracovať všetky predošlé záznamy a zabrániť plytvaniu.

„Pre klienta sme pripravili denné a týždenné predikcie na konkrétne tovary a konkrétne predajne. Po porovnaní našich predpokladaných predajov s reálnymi predajmi bola úspešnosť odhadov viac ako 85 %. Príklad: skutočný predaj tatárskej omáčky v supermarkete v Košiciach v 12. týždni bol 80 kusov za týždeň, náš odhad pri použití prediktívneho modelu predaja bol 86 kusov. Ľudovo povedané, trafili sme sa takmer presne,“ informoval Roman Oružinský.

Inovatíny nápad a riešenie firmy AltTag ocenil Microsoft aj vo svojej súťaži Microsoft Awards 2018 v kategórii „Umelá inteligencia“. Uplatnenie tejto modernej technológie je teda naozaj široké a okrem smartfónov, počítačov či priemyselných projektov dokáže pozitívnym spôsobom ovplyvniť aj siete supermarketov, ktoré budú môcť s jej pomocou efektívne nakladať s potravinami aj u nás na Slovensku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú