Zbohom, Li-ion batérie. Jeden z najväčších výrobcov sveta predstavil dokonalú náhradu, dá sa nasadiť takmer ihneď
Aktuálne najpoužívanejšie lítium-iónové batérie rozhodne nie sú najlepším riešením najmä kvôli potrebe čoraz vzácnejšieho lítia. Výrobcovia po celom svete preto prichádzajú s rôznymi lacnejšími a dostupnejšími alternatívami. Jednu z nich aktuálne predstavil aj čínsky výrobca CATL, pričom ide o sodík-iónovú batériu, ktorá má spôsobiť revolúciu vo svojom segmente, informoval portál Reuters.
Sodík-iónové batérie nie sú ničím novým, ani tak revolučným či originálnym z pohľadu fungovania. Ich princíp je totiž veľmi podobný lítium-iónovým batériám a prvé koncepty dokonca prišli súbežne. Ióny sodíka sa presúvajú medzi katódou a anódou podobne ako lítiové.
V čom však sodíkové batérie doposiaľ výrazne zaostávali, bola energetická hustota. Vedcom sa dlhé roky nedarilo dosiahnuť podobnú energetickú hustotu, akou disponujú lítium-iónové batérie. Spoločnosť CATL to však dokázala a prináša prvú generáciu sodík-iónových batérií, ktoré disponujú energetickou hustotou 160 Wh/kg.
Časom môžu nahradiť drahé lítiové batérie
Ako uvádza portál InsideEVs, spoločnosť CATL využíva pri svojich sodíkových batériách katódu, ktorá je tvorená „Pruským bielym materiálom“. Táto katóda rieši podľa výrobcu celosvetový problém so strácaním kapacity pri cyklovaní materiálov v batérii. Ako anódy využívajú tvrdý uhlíkový materiál, ktorý zabezpečuje vysokú kapacitu batérie a tiež rýchly pohyb iónov sodíka.
Prvá generácia batérie tak prináša veľmi solídnu energetickú hustotu 160 Wh/kg, ktorá sa ešte stále nedoťahuje na hustotu súčasných lítium-iónových batérií, no v druhej generácii chce výrobca navýšiť túto hodnotu minimálne na 200 Wh/kg.
NEPEHLIADNI
Z Číny prichádza revolúcia elektromobilov. Rýchlosťou nabíjania sa konečne vyrovnajú tankovaniu spaľovákov
Sodík-iónová batéria však ťaží z iných benefitov, ako z možnosti rýchleho nabíjania. 80 % kapacity je možné dobiť už za 15 minút bez toho, aby vysoký nabíjací výkon škodil samotnej batérii. Medzi ďalšie benefity patrí excelentná tepelná stabilita či výkon pri nízkych teplotách. Kapacita sodík-iónovej batérie pri teplote -20 stupňov Celzia nemá klesnúť pod 90 %.
Sodíkové batérie tak už teraz porážajú tie lítiové pri využití v chladných podmienkach. Výrobca však uvádza, že vďaka AB systému dokáže vyrobiť hybridnú batériu, ktorá by pozostávala z lítium-iónových a sodík-iónových článkov. Takáto batéria by ťažila z benefitov oboch typov batérií, Li-ion batérie by zabezpečili vysokú energetickú hustotu a Na-ion batérie naopak vysokú efektivitu pri nízkych teplotách.
Masová produkcia je extrémne jednoduchá
Veľkou výhodou sodík-iónových batérii je aj to, že fungujú na rovnakom princípe ako lítium-iónové alternatívy. V praxi to znamená, že takýmito batériami je možné ihneď nahradiť drahšie lítiové batérie.
Ani výroba sodíkových batérií si nevyžaduje žiadne zmeny vo výrobnom procese, netreba tak stavať nové výrobné haly či drasticky prerábať tie existujúce. Vďaka tomu sa môžu ešte viac znížiť výrobné náklady sodíkových batérií, nehovoriac o tom, že sodík je oproti lítiu extrémne lacný a dostupný materiál. Aj vďaka týmto benefitom spoločnosť plánuje nasadenie ich sodík-iónových batérií do industriálnej prevádzky už v roku 2023.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Je tenší ako vlas. Európsky gigant vyvinul solárny lak, ktorý ti dobije elektromobil
Nemá zadné svetlá ani okno. Jaguar šokoval svet novým modelom, pripomína konkurenta
Šesťvalec alebo elektromotor? BMW ti dá na výber, ikonický rad ešte neodpísal spaľováky
Takéto batérie svet ešte nevidel. Mercedes odhalil tajnú technológiu, kompletne zmení elektromobily
Omrzeli ho smartfóny? Huawei stvoril dlhočiznú limuzínu, v tomto prekoná 99,99 % vozidiel
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Hrozí im okamžitá strata výkonu. Dvaja giganti sťahujú z ciest 208-tisíc áut, majú kritickú poruchu
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
- Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
- Zaradili spiatočku. Legendárna značka kašle na elektromobily, zameria sa na pohon s vyšším dojazdom
-
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Zaradili spiatočku. Legendárna značka kašle na elektromobily, zameria sa na pohon s vyšším dojazdom
- Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
- Hrozí im okamžitá strata výkonu. Dvaja giganti sťahujú z ciest 208-tisíc áut, majú kritickú poruchu
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
Oživili 55-ročný nápad. Japonci stvorili „ľudskú práčku“, ktorá ťa umyje a osuší za 15 minút
Musk zúri. Jeho konkurent nasadil geniálne funkcie, ktoré navždy pochovajú X
Z konkurenta záchranca. Vyhľadávanie Google sa topí v problémoch, spasiť ho môže ChatGPT
Je bezplatná a chceme ju úplne všetci. Obľúbená aplikácia dostane ultimátnu funkciu
Lukašenko prišiel s bizarnou vyhrážkou. Chce odpojiť od internetu celú krajinu
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené