Znečistenie ovzdušia patrí k obrovským problémom ľudstva v súčasnosti. Niet divu, že v niektorých krajinách sa vládni predstavitelia snažia všemožne zlepšiť situáciu, niekedy aj drastickou legislatívou. Dobrým príkladom je India, ktorá chce radikálne znížiť úroveň znečistenia ovzdušia v Dilkí – jednom z najznečistenejších miest sveta. V súčasnosti jeho obyvatelia čelia alarmujúcej úrovni zdravotných rizík plynúcich z toxického smogu.

Preto sa tamojší zákonodarcovia odhodlali k ambicióznemu kroku. Zvažujú úplný zákaz predaja vozidiel so spaľovacím motorom do roku 2035. Tento plán by mohol zásadne zamiešať karty v globálnom trhu s elektromobilmi. Na tému upozornil Electrek.

Radikálny zákaz

Prvé opatrenie už prišlo omnoho skôr než samotný zákaz. V Dillí od minulého týždňa platí nové pravidlo, podľa ktorého čerpacie stanice nesmú predávať palivo pre vozidlá staršie ako 15 rokov. Aby sa toto nariadenie účinne presadzovalo, začali sa na čerpačkách inštalovať špeciálne zariadenia na identifikáciu veku vozidiel.

Minister životného prostredia v Dillí, Manjinder Singh Sirsa oznámil ďalšie opatrenia, ako je napríklad sprísnenie kontroly nákladných áut vchádzajúcich do mesta. Tieto vozidlá budú musieť spĺňať predpísané environmentálne normy, inak im bude vstup zakázaný. Opatrenia sa zameriavajú na to, aby sa prevádzka starších a menej ekologických vozidiel stala prakticky nemožnou, čím by sa mala dosiahnuť výrazná redukcia emisií.

smog v Dillí.
Pixabay

V pláne je aj elektrifikácia

Dillí však nevsádza iba na obmedzenia. Súčasťou širšieho plánu je aj masívne rozšírenie verejnej dopravy na elektrický pohon. Mesto plánuje nasadiť viac než 900 nových elektrických autobusov, pričom cieľom je do konca tohto roka nahradiť 5 000 zo súčasných 7 500 mestských autobusov ekologickými alternatívami. Zákonodarcovia zároveň rokujú o legislatíve, ktorá by stanovila, že všetky nové nákupy autobusov budú musieť byť výlučne na elektrinu alebo tzv. „čisté palivá“, ako sú CNG alebo vodík.

Zmeny však nekončia pri autobusoch. Podľa denníka The Economic Times je v príprave aj zákaz pre trojkolky a ľahké úžitkové vozidlá poháňané benzínom alebo naftou, ktorý by mohol vstúpiť do platnosti medzi rokmi 2026 a 2027. A ešte ambicióznejšie plány sa týkajú súkromných automobilov a motoriek – zákaz ich predaja so spaľovacím motorom by mohol nastať niekedy medzi rokmi 2030 a 2035.

Príklad z Číny

Čína už v roku 2013 po štúdii, ktorá spojila emisie z výfukových plynov a uhlia s viac než 1,1 miliónom úmrtí ročne, prijala razantné opatrenia – zatvorila staré elektrárne a zaviedla prísne emisné normy. Výsledky boli ohromujúce, pričom inovatívne riešenia, ktoré vznikli vďaka koordinovanému úsiliu tisícok čínskych inžinierov, výrazne predbehli Západ. To vyvolalo vlnu paniky medzi západnými výrobcami áut, ktorí odvtedy lobujú za clá a ochranné opatrenia na oboch stranách Atlantiku.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP