Sviatok roka pre všetkých fanúšikov sci-fi aj značky Votrelec je tu. Na Disney+ dnes prvou dvojicou dielov odštartoval nový seriál Votrelec: Zem, ktorý je unikátom hneď v dvoch smeroch. Ide o prvý televízny projekt celej série a tvorcovia tiež vesmírne monštrum prvýkrát priviedli na Zem. Prvú sériu sme exkluzívne videli v predstihu, oplatí sa teda pozrieť?

Ikonické sci-fi pokračuje. Bojiskom sa stáva Zem

Keď Ridley Scott v roku 1979 predstavil svetu Votrelca, málokto predpovedal, že by sa mohol stať filmom, ktorý navždy zmení tvár sci-fi hororu. Izolovaná vesmírna loď, kde „vás nik nepočuje kričať“, sa stala synonymom stiesnenej atmosféry a absolútneho strachu, zatiaľ čo dizajn samotného Votrelca pravidelne budí fanúšikov zo sna ešte aj dodnes.

Odvtedy prešla franšíza obrovský kus cesty a samotný votrelec počas svojej filmovej kariéry nazrel cez hrudník svojich hostiteľov do viacerých temných kútov nekonečne rozpínajúceho vesmíru. Podobne nekonečný dojem však začala nadobúdať v posledných rokoch aj samotná séria, ktorá po rôznych početných filmových experimentoch so vzkrieseniami, cross-overmi či prequelmi prvýkrát mieri do vôd televízneho formátu.

Nový seriál Votrelec: Zem pod hlavičkou Disney+ vstupuje do univerza s odvážnou ambíciou uchovať DNA kultovej klasiky a zároveň ju geneticky preprogramovať pre dnešného diváka. Prvých šesť epizód ukazuje, že tvorcovia sa neboja riskovať a ich vízia rozhodne stojí za pozornosť.

Súboj o technologickú nadvládu

Dôvod, prečo značka Votrelec stále dokáže rezonovať vo svete filmu aj takmer 50 rokov, nie je len unikátny desivý dizajn xenomorfa či jeho originálny vývinový cyklus života. Podobne ako Star Wars, ktoré sa nespoliehajú výlučne na infantilné sci-fi dobrodružstvo, ale ponúkajú aj vrstvy politických intríg, sociálnych paralel a mytologických presahov, aj Votrelec v sebe ukrýva viac než len hrôzu z mimozemskej hrozby.

Od samotného začiatku série sa popri hororových prvkoch objavujú témy korporátnej chamtivosti, zlyhávajúcej etiky vo vedeckom výskume, ale aj silných existenciálnych úvah samotného ľudstva. To všetko robí z Votrelca viac než len príbeh o prežití a pri seriálovom formáte to platí dvojnásobne.

Sledovať naprieč ôsmymi epizódami iba neustály lov na slizkého xenomorfa by s vysokou pravdepodobnosťou rýchlo skĺzol do monotónnej a predvídateľnej nudy. Tvorcovia na čele s Noahom Hawleym, autorom úspešnej série Fargo, si to dobre uvedomovali a preto sa rozhodli rozšíriť svet Votrelca o oveľa komplexnejší spoločenský a technologický rámec.

YouTube/FX Networks

Dej je tak zasadený do dystopickej budúcnosti v roku 2120, kde planétu ovládajú mocné megakorporácie bojujúce o nadvládu nad ľudstvom, vedomím i samotným životom. V prvých epizódách vystupujú do popredia najmä dve z nich – Prodigy, technologický líder vo vývoji hybridných robotov s ľudským vedomím, a fanúšikom dobre známa Weyland-Yutani, ktorá v honbe za genetickou dominanciou opäť expanduje do vesmíru pri hľadaní nových foriem života.

Kľúčovým katalyzátorom konfliktu je vesmírna loď spoločnosti Weyland-Yutani, USCSS Maginot, ktorá sa po desaťročiach vracia z najhlbších oblastí vesmíru a na Zem priváža extrémne nebezpečné exempláre rôznych mimozemských entít, ktoré má korporácia v úmysle využiť na upevnenie svojej nadvlády v genetických experimentoch. Havária tejto lode v srdci územia konkurenčnej korporácie Prodigy však zásadne mení rovnováhu síl.

O nebezpečný náklad sa okamžite strhne súboj, ktorý sa postupne mení na otvorený korporačný konflikt a zároveň predstavuje ústrednú dejovú líniu celého seriálu. V tomto svete sa hranice medzi človekom a strojom stierajú čoraz radikálnejšie. Popri tradičných syntetických bytostiach, ktoré hrali kľúčovú úlohu už v Scottovom origináli, tu vystupujú aj technologicky zdokonalení kyborgovia a nová generácia hybridov, umelých tiel s ľudským vedomím, pričom každá z týchto foriem umelého života je v seriáli stelesnená výraznou vodcovskou a charizmatickou postavou.

Votrelec: Zem útočí hlavne na mladé publikum

Jednou z nich je aj Wendy (Sydney Chandler), prvý prototyp syntetického hybrida s telom umelej dospelej ženy, do ktorého bolo nahrané vedomie smrteľne chorého malého dievčaťa. Tento prelomový experiment je výsledkom dlhoročného výskumu spoločnosti Prodigy, ktorá v hybridizácii vedomia a umelej schránky vidí kľúč k ovládnutiu ďalšej etapy evolúcie.

TMDB

Samotný projekt prebieha v absolútnom utajení, dievča totiž podstúpilo pohreb a jej existencia bola oficiálne vymazaná. Ide zároveň o pomerne originálny koncept v rámci sci-fi žánru, ktorý ponúka nový pohľad na otázku identity a technologickej nesmrteľnosti. Mladá talentovaná Chandler sa hlavnej úlohy aj napriek komplexnosti svojej postavy zhostila výborným spôsobom.

V jej prejave nechýba zdanlivá detská naivita ani postupne rastúce sebauvedomenie. Jej emocionálna súrodenecká linka pôsobí dostatočne vierohodne a s narastajúcou istotou a schopnosťou čeliť hrozbe sa mení aj jej fyzický prejav, čo vytvára z Wendy jednu z najzaujímavejších postáv seriálu.

Podobným spôsobom ako Wendy vzniká ďalších päť hybridov s vedomím dieťaťa uzavretom v tele dospelého človeka. To všetko pod prísnym dohľadom a ochrannou značkou spoločnosti Prodigy, ktorá si tieto detské testovacie subjekty starostlivo stráži na izolovanom exotickom ostrove Neverland. Podobnosť názvu s neslávne presláveným parkom Michaela Jacksona je čisto náhodná.

Disneovský omladzujúci prístup bol pri sérii Votrelca výrazne cítiť už pri snímke Romulus, čo niektorí ortodoxní fanúšikovia série ťažko niesli. S cieľom nalákať nové mladšie publikum pokračujú v tomto prístupe aj tvorcovia seriálu.

Okrem hlavnej partičky mladých hrdinov je totiž podobne ladenou postavou aj šéf Prodigy, zázračné dieťa Kavalier (Samuel Blenkin). Jeho tínedžerský vzhľad a infantilné kreácie na úrovni virálneho ketamínového vyčíňania Elona Muska pôsobia skôr dojmom TikTok influencera než neúprosného a chladného vládcu korporátneho impéria.

YouTube/FX Networks

V porovnaní s ikonickými predstaviteľmi vedenia konkurenčného Weyland-Yutani z minulosti, či už šlo o znepokojivo pokojnú autoritu v podaní Lancea Henriksena alebo majestátne dekadentného Guya Pearcea, pôsobí Kavalier skôr ako excentrický podivín, ktorému niekto omylom zveril osud ľudstva i umelého života.

O nič presvedčivejšie však nepôsobí ani šéfka spomínanej legendárnej Weyland-Yutani v podaní Sandry Yi Sencindiver, na ktorej výraznejší vstup do seriálu si zatiaľ budeme musieť ešte počkať. To, čo malo byť ideologickým a mocenským stretom dvoch gigantov o budúcnosť ľudstva a umelej inteligencie, tak s prispením ich bizarných charakterov pôsobí až prekvapivo mdlým a nezáživným dojmom.

Forma vyhráva nad obsahom

S týmto problémom čiastočne súvisí aj úvodné tempo seriálu, ktoré je vzhľadom na bohatý potenciál sveta až prekvapivo uponáhľané. Po krátkej filozofickej výmene hybridných postáv o tom, prečo im bolo pridelené práve takéto telo a prečo nemohli rozhodovať ani o vlastnom mene, sa dej náhle preklopí k výskumnej lodi USCSS Maginot, patriacej spoločnosti Weyland-Yutani.

TMDB

Plavidlo s minimálnym počtom preživších sa vymkne kontrole a neodvratne havaruje na Zemi, v srdci obrovskej metropoly patriacej konkurenčnej korporácii Prodigy. Na miesto katastrofy smerujú záchranné a ozbrojené zložky, medzi ktorými nechýba ani CJ (Alex Lawther), brat dievčaťa, ktorého vedomie bolo prenesené do tela Wendy.

Práve ich vzťah je jednou z najpôsobivejších a najzaujímavejších dejových línií seriálu. V čase, keď sa aj v našej realite čoraz viac presadzuje idea digitalizácie mŕtvych do formy AI avatarov, kladie seriál prostredníctvom ich vzťahu znepokojujúce úvahy o tom, či si môže človek zachovať svoje „ja“ v syntetickom tele.

Zatiaľ čo seriál zaujímavým spôsobom načrtáva znepokojivé filozofické úvahy o nahrádzaní ľudského vedomia technológiou a o existenciálnej tenkej hranici medzi človekom a umelými bytosťami, so scenárom to už tak ružové nie je a miestami pôsobí príliš skratkovito a uponáhľaným dojmom.

V snahe rýchlo presunúť dej k akčnejšej fáze tvorcovia často siahajú po príliš pohodlných, niekedy až mechanicky pôsobiacich rozuzleniach, ktoré pôsobia skôr ako výsledok generovania umelou inteligenciou než trpezlivo vystavaný vývoj príbehu. Poznať to hneď v akčnom úvode, kedy jeho prevažná časť patrí prieskumu vraku lode, ktorá, ako už viaceré trailery naznačili, ukrýva viac než len samotné trosky.

YouTube/FX Networks

V okamihu, keď treba vyslať do nebezpečnej akcie skupinu neskúsených hybridov s detským vnímaním sveta, scenáristom stačí, aby Wendy zistila, že na mieste katastrofy je aj jej brat CJ a záchranná akcia sa môže bez väčších vnútorných konfliktov začať.

Vedenie korporácie tak nemá problém riskovať svoje najcennejšie experimenty, aj keď tie ešte len pred chvíľou začali objavovať vlastné dospelé telá. Na hybridov počas misie dohliada syntetik Kirsh, ktorého chladná charizma a pragmatizmus získavajú vďaka Timothymu Olyphantovi presvedčivú váhu. Na opačnej strane konfliktu stojí kyborg Morrow (Babou Ceesay), jediný preživší z havárie lode USCSS Maginot, ktorého misiou je získať a ochrániť smrteľne nebezpečný mimozemský náklad bez ohľadu na cenu.

Brutalitou a vnútornosťami sa nešetrí

Kým súboj dvoch korporácií ostáva po dramaturgickej stránke nevýrazný a prekvapivo vlažný, konfrontácia medzi ich technologickými experimentami a výdobytkami je už zaujímavejšia a na rad sa dostáva aj to, čo fanúšikovia série najviac milujú – strach z neznámeho, a to v pravom zmysle slova.

Vďaka novým mimozemským monštrám a ich schopnostiam adaptácie a invazívneho spôsobu napadnutia hostiteľa sa boj o prežitie tentoraz stáva oveľa nevyspytateľnejším. Tvorcom to zároveň otvorilo nové kreatívne možnosti, ako posunúť bezprostrednú hrozbu na vyššiu a podstatne brutálnejšiu úroveň.

Mimoriadne originálnym a zároveň smrteľne nebezpečným výtvorom je malá modrá chobotnica, ktorá akoby vypadla z absurdnej estetiky známej českej legendárnej komédie, no vďaka svojej inteligencii a bolestivému spôsobu infiltrácie hostiteľa je s ňou stretnutie mimoriadne nebezpečné. Okrem toho dokáže svojho nositeľa plne ovládnuť a nasmerovať dokonca proti samotnému xenomorfovi, čo jej v galérii desivých vesmírnych monštier už teraz zabezpečilo čestné miesto.

YouTube/FX Networks

Na samotnom vrchole však pochopiteľne opäť dominuje mimozemský zabijak s kyselinou namiesto krvi, ktorý tentoraz, vďaka precíznej kombinácii praktických efektov a digitálneho doladenia, pôsobí mimoriadne presvedčivo. Jeho pohyb je rýchly, agresívny a predovšetkým fyzicky uveriteľný, a to aj vďaka tomu, že tvorcovia stavili na kombináciu hereckého výkonu v špeciálnom kostýme a na pomery seriálového formátu kvalitných vizuálnych efektov.

Mierne rozčarovanie môže občas vyvolať len scenáristická nekonzistentnosť. Kým v jednej scéne sa votrelec správa ako nezastaviteľný predátor schopný vyhladiť ozbrojenú jednotku, v ďalšej nedokáže dolapiť bezbrannú a osamotenú postavu.

Nostalgický návrat do filmových 70. rokov

Napriek tomu sú strety s mimozemskými tvormi momentom, kedy sa séria najviac približuje duchu pôvodného Votrelca. Hoci brutalitou a krvavými striekancami po stenách občas balansuje na hrane samoúčelnosti, stiesnené priestory, blikajúce svetlá a temné chodbičky plné nástrah sú pohladením duše každého fanúšika série. Tých nepochybne potešia nielen tematické hudobné motívy, ale najmä starostlivo obnovený retro dizajn interiéru lode.

YouTube/FX Networks

Ak sa okolnosti havárie lode v úvode zdali byť vykreslené až príliš stručne, tvorcovia to vyvažujú samostatnou epizódou, ktorá funguje ako štýlová pocta Scottovmu prvému filmu. Tradičné monochromatické obrazovky, základné textové rozhrania, opotrebované uniformy či ťažkopádna mechanika priestorov vytvárajú dojem návratu do industriálne špinavej estetiky 70. rokov.

V kombinácii s tiesnivou atmosférou a hutnou audiovizuálnou stopou je výsledkom pohlcujúci zážitok, ktorý pôsobí ako vzkriesenie nočných môr, čo kedysi definovali pojem sci-fi horor. Napriek istým scenáristickým zlyhaniam a nie vždy presvedčivej myšlienke niektorých dejových liniek možno seriál označiť za vizuálne i produkčne podarený návrat do jedného z najikonickejších sci-fi svetov. Precízne remeselne zvládnuté prostredie, dôraz na praktické efekty a znepokojivo autentický interiérový dizajn patria k najsilnejším aspektom tejto novinky.

Votrelec: Zem dokáže v tých najlepších momentoch opäť vyvolať známe zimomriavky a pocit klaustrofobického strachu a je len škoda, že do atmosférickej a hororovo ladenej štruktúry občas preniká zbytočne naivný tón či infantilné dialógy, ktoré pripomínajú skôr zjemnený štýl Disney než surovosť, akú si tento svet vyžaduje. Fanúšikov pôvodných dielov Votrelca tak táto rozladenosť zjavne nepoteší.

TMDB

Výsledkom je tak značne rozkolísaná kombinácia výborných žánrových momentov, pôsobivého sci-fi hororu a výraznej audiovizuálnej identity, no zároveň aj nevyužitého potenciálu a scenáristickej roztrieštenosti. Seriál Votrelec tak po prvých šiestich epizódach zostáva paradoxne niekde uprostred. Znepokojujúca vízia budúcnosti, ktorá je technicky presvedčivá, no naratívne ešte stále hľadá svoju definitívnu podobu.

Čítajte viac z kategórie: Filmy & seriály

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP