CUPRA sa v Mníchove na výstave IAA Mobility 2025 predstavila s konceptom Tindaya, ktorý má naznačiť budúci dizajnový smer značky. Názov odkazuje na sopečný vrch na ostrove Fuerteventura, pričom vizuálne riešenia exteriéru aj interiéru sa inšpirujú jeho farbami a tvarmi.

Koncept stavia na myšlienke „bez vodiča nie je CUPRA“. Zatiaľ čo mnohé automobilky hľadajú cesty k úplnej autonómii, CUPRA sa snaží podčiarknuť spojenie človeka a auta. Tomu je prispôsobená architektúra interiéru aj vonkajší dizajn, ktorý v detailoch kombinuje ostré línie, osvetlené prvky a výrazné proporcie karosérie.

CUPRA_Tindaya_02
CUPRA

CUPRA vidí budúcnosť áut niekde inde

Tindaya meria 4,72 metra, má zvýšenú svetlú výšku a 23-palcové kolesá. Siluetu určuje splývajúca strecha, výrazne modelovaná kapota a zadná časť so spojlerom, ktorý pripomína kombináciu tvarov fastbacku a shooting brake. Z boku pôsobí auto robustne vďaka pomeru jednej tretiny presklenej kabíny a dvoch tretín karosérie. Aerodynamiku dopĺňajú lamely, difúzor aj integrované kanály na vedenie vzduchu.

CUPRA predstavila nový koncept auta
CUPRA

Interiér sa nesie v duchu orientácie na vodiča. Dominuje mu 24-palcový displej zarovnaný s osou vodiča, doplnený systémom CUPRA Monitor+ premietajúcim informácie na spodok čelného skla. Volant inšpirovaný motoršportom obsahuje satelitné tlačidlá, ktoré umožňujú ovládanie funkcií bez odpútania pozornosti. Sedadlá sú športové, v konfigurácii 2+2, pričom zadné dvere sa otvárajú proti smeru jazdy.

CUPRA predstavila nový koncept auta
CUPRA

Dizajnéri pracovali s materiálmi, ktoré majú zdôrazniť udržateľnosť aj technologický charakter. Karoséria kombinuje odtiene sivej a béžovej, v obkladoch sa objavujú ľanové vlákna a interiér využíva vegánsku kožu na biologickej báze. Do dizajnu sú zapracované aj 3D tlačené hliníkové prvky a sklenené detaily s jemným medeným podsvietením.

CUPRA
CUPRA

Digitálna časť konceptu ponúka tri režimy zobrazenia. Immersive Experience sústreďuje vodiča na čistý zážitok z jazdy s minimom údajov, Rider Experience pridáva dynamické grafiky a telemetriu, zatiaľ čo Tribe Experience sa zameriava na konektivitu, asistenčné systémy a prepojenie s komunitou.

CUPRA Tindaya je teda štúdia, ktorá nielen ukazuje dizajnérske smerovanie značky, ale aj zdôrazňuje filozofiu postavenej na úlohe vodiča. Koncept nepredstavuje konkrétny sériový model, ale naznačuje, ako môžu vyzerať budúce interiéry a exteriéry značky v ére, keď automobilky balansujú medzi autonómiou a zachovaním jazdeckého charakteru.

Zatiaľ čo CUPRA stavia vodiča do centra, väčšina veľkých výrobcov, ako Mercedes-Benz, BMW či Tesla, posúva svoju komunikáciu smerom k autonómnym funkciám. Vnímajú to ako cestu k budúcej mobilite, kde sa jazdec stane skôr pasažierom a čas v aute využije inak než šoférovaním. CUPRA ide proti tomuto prúdu a zdôrazňuje, že samotný akt šoférovania má aj v ére digitalizácie zostať kľúčovým prvkom.

Z kritického pohľadu ide o odvážnu, ale aj riskantnú stratégiu. Trh zatiaľ ukazuje, že vodiči sa rozdeľujú, kde časť si chce zachovať tradičný vzťah k autu a druhá skupina očakáva, že nové technológie im umožnia úplne odovzdať riadenie systému. CUPRA teda môže osloviť nadšencov jazdy, no zároveň riskuje, že v prostredí, kde konkurencia masívne investuje do autonómnych systémov, zostane bokom pri formovaní dlhodobej mobility. Takéto smerovanie automobilky môže posilniť identitu značky, ale zároveň obmedziť jej univerzálnu atraktivitu na globálnom trhu.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP