Výskumníci z univerzity v Cambridge vyvinuli špeciálny algoritmus, ktorý dokáže minimalizovať degradáciu batérií a zvýšiť rýchlosť nabíjania elektromobilov. Umelá inteligencia dokáže merať zdravie batérie a následne vie optimalizovať nabíjacie procesy. Štúdia bola publikovaná na webe Nature.

Batérie postavené na súčasných technológiách, žiaľ, používaním degradujú. V niektorých prípadoch je degradácia rýchlejšia, inokedy strácajú akumulátory svoju kapacitu pomalšie.

Tím vedcov z Cambridge vyvinul unikátny algoritmus, ktorý neinvazívnym prístupom sleduje zdravie batérie. Tým pádom je možné túto umelú inteligenciu nasadiť na akýkoľvek elektromobil, dokonca aj ten, ktorý už je v prevádzke.

Zvýšenie životnosti a zrýchlenie nabíjania

Neinvazívny prístup znamená, že algoritmus nepotrebuje žiaden špeciálny hardvér napojený na batériu alebo zakomponovaný priamo v nej. Sonda vysiela do batérie elektrické impulzy, ktoré následne odosiela na spracovanie umelej inteligencii.

Na základe odozvy týchto impulzov dokáže softvér vyhodnotiť stav batérie a používateľovi navrhnúť rôzne odporúčania, ako napríklad predĺžiť životnosť, zvýšiť bezpečnosť či skrátiť nabíjací čas.

Freepik (Úprava FonTech)

„Zdravie batérie je podobné ako ľudské zdravie. Závisí od viacerých premenných a degraduje viacerými spôsobmi,“ uviedla  Penelope Jones, vedúca výskumu. „Väčšina metód monitorovania zdravia batérie predpokladá, že elektromobil, respektíve batéria, sa používa stále rovnako. V reálnom svete to však takto nefunguje. Aj pri mobilnom telefóne sa batéria vybíja rýchlejšie pri sledovaní streamu ako pri odosielaní správ. Rovnaké je to aj s elektromobilmi, spôsob, akým používateľ jazdí, ovplyvňuje degradáciu batérie,“ dodala.

Nový spôsob navigácie?

Ako uvádza TechSmart, projekt má ambície dostať sa do komerčnej prevádzky. V budúcnosti by mohol algoritmus používateľom napríklad odporučiť najvhodnejšiu trasu z bodu A do bodu B, ktorá bude najrýchlejšia a zároveň najšetrnejšia k batérii. Rovnako by mohla odporučiť trasu, pri ktorej stráviš na nabíjačkách najmenej času a to všetko by bolo postavené na základe dát priamo z auta.

Okrem toho by si softvér našiel svoje uplatnenie aj pri firemných flotilách, kde by dokázal maximalizovať životnosť batérií v elektromobiloch, čím by firmám prevádzkujúcim elektromobily dokázal ušetriť hromady peňazí. Batérie sú totiž stále najdrahšou súčiastkou v elektromobiloch a ak by firma dokázala predĺžiť ich životnosť napríklad iba o rok, bol by to obrovskú úspech a úspora.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú