Umelá inteligencia sa dostáva aj tam, kde by si ju nečakal. Pomôže zvýšiť životnosť batérií
Výskumníci z univerzity v Cambridge vyvinuli špeciálny algoritmus, ktorý dokáže minimalizovať degradáciu batérií a zvýšiť rýchlosť nabíjania elektromobilov. Umelá inteligencia dokáže merať zdravie batérie a následne vie optimalizovať nabíjacie procesy. Štúdia bola publikovaná na webe Nature.
Batérie postavené na súčasných technológiách, žiaľ, používaním degradujú. V niektorých prípadoch je degradácia rýchlejšia, inokedy strácajú akumulátory svoju kapacitu pomalšie.
Tím vedcov z Cambridge vyvinul unikátny algoritmus, ktorý neinvazívnym prístupom sleduje zdravie batérie. Tým pádom je možné túto umelú inteligenciu nasadiť na akýkoľvek elektromobil, dokonca aj ten, ktorý už je v prevádzke.
Zvýšenie životnosti a zrýchlenie nabíjania
Neinvazívny prístup znamená, že algoritmus nepotrebuje žiaden špeciálny hardvér napojený na batériu alebo zakomponovaný priamo v nej. Sonda vysiela do batérie elektrické impulzy, ktoré následne odosiela na spracovanie umelej inteligencii.
Na základe odozvy týchto impulzov dokáže softvér vyhodnotiť stav batérie a používateľovi navrhnúť rôzne odporúčania, ako napríklad predĺžiť životnosť, zvýšiť bezpečnosť či skrátiť nabíjací čas.

„Zdravie batérie je podobné ako ľudské zdravie. Závisí od viacerých premenných a degraduje viacerými spôsobmi,“ uviedla Penelope Jones, vedúca výskumu. „Väčšina metód monitorovania zdravia batérie predpokladá, že elektromobil, respektíve batéria, sa používa stále rovnako. V reálnom svete to však takto nefunguje. Aj pri mobilnom telefóne sa batéria vybíja rýchlejšie pri sledovaní streamu ako pri odosielaní správ. Rovnaké je to aj s elektromobilmi, spôsob, akým používateľ jazdí, ovplyvňuje degradáciu batérie,“ dodala.
Nový spôsob navigácie?
Ako uvádza TechSmart, projekt má ambície dostať sa do komerčnej prevádzky. V budúcnosti by mohol algoritmus používateľom napríklad odporučiť najvhodnejšiu trasu z bodu A do bodu B, ktorá bude najrýchlejšia a zároveň najšetrnejšia k batérii. Rovnako by mohla odporučiť trasu, pri ktorej stráviš na nabíjačkách najmenej času a to všetko by bolo postavené na základe dát priamo z auta.
Okrem toho by si softvér našiel svoje uplatnenie aj pri firemných flotilách, kde by dokázal maximalizovať životnosť batérií v elektromobiloch, čím by firmám prevádzkujúcim elektromobily dokázal ušetriť hromady peňazí. Batérie sú totiž stále najdrahšou súčiastkou v elektromobiloch a ak by firma dokázala predĺžiť ich životnosť napríklad iba o rok, bol by to obrovskú úspech a úspora.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Nový kmeň chrípky tlačí európske nemocnice na hranicu možností. Vedci varujú pred silnou sezónou

Vládny špeciál premiéra Fica zostal po nehode v Bruseli uzemnený. Čaká na posúdenie výrobcom

NOVÝ PRIESKUM: Smer sa stabilizoval, Hlas ďalej klesá. Voľby by vyhrala táto strana
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
Európska únia definitívne uzavrela kapitolu energetickej politiky. Plyn z Ruska dostal stopku
Nabíjačky budú mať priamo na diaľniciach. Nemci investujú miliardu eur do „elektrickej rarity“
Zabezpečia „Východný štít“. Poľsko po 30 rokoch obnoví výrobu zákernej zbrane
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Nový kmeň chrípky tlačí európske nemocnice na hranicu možností. Vedci varujú pred silnou sezónou

Vládny špeciál premiéra Fica zostal po nehode v Bruseli uzemnený. Čaká na posúdenie výrobcom

