Na Slovensku zakazuje prístup AI botom iba 4,3 % najnavštevovanejších webov, zatiaľ čo v USA je to takmer tretina. Tento rozdiel poukazuje na výrazne odlišné prístupy k umelej inteligencii a jej rozvoju. Vychádza to z analýzy platformy Apify, v ktorej v našom regióne zostáva obsah webov relatívne otvorený pre tréning AI systémov, čo môže mať zásadný dopad na vývoj slovenských jazykových modelov a aplikácií, ktoré reflektujú miestny kontext.

Zatiaľ čo niektoré médiá a pracovné portály obmedzujú prístup AI botom, veľké slovenské mediálne domy, ako napríklad Markíza či JOJ, zostávajú umelej inteligencii otvorené. Tento postoj je z hľadiska rozvoja AI pozitívny, pretože umožňuje prístup k potrebným dátam. Na druhej strane, odporcovia argumentujú, že bez regulácie sa môžu ich dáta zneužívať na komerčné účely bez kompenzácie.

Apify

Nejčastejšie boty blokujú médiá a pracovné portály

Podľa prieskumu Apify blokujú AI boty na Slovensku a v Česku najčastejšie stránky z kategórie správy a médiá. Zo 90 webových stránok online magazínov a mediálnych domov bol prístup AI botom zablokovaný na 55 z nich. Medzi blokujúcimi stránkami sú napríklad české iDnes, Nova, Deník, eXtra.cz, Lidovky, CzechCrunch, Metro či ČTK; slovenské Pluska, Denník N alebo TREND.

Rovnaký trend sa ukazuje aj medzi pracovnými portálmi – AI boty blokujú 4 z 10 analyzovaných stránok. Do tejto kategórie patria napríklad portály Práce.cz alebo Jobs.cz. České a slovenské weby najčastejšie blokujú GPTbot, ktorý bol zablokovaný na 3,7 % stránok – na 23 českých a 14 slovenských. Nasleduje claudebot zablokovaný na 2,5 % stránok (14 českých a 11 slovenských) a anthropic-ai, blokovaný na 2 % stránok (10 českých a 10 slovenských).

„Z nášho prieskumu vyplýva, že AI boti sú na Slovensku zakázaní iba na jednotkách percent webov. To je dobrá správa, pretože webový obsah je úplne nevyhnutný pre tréning AI modelov a vývoj nových aplikácií, ako napríklad ChatGPT. Ak majú budúce AI systémy dobre ovládať slovenčinu a poznať miestny kontext, potrebujú získať prístup k veľkému množstvu slovenského obsahu, či už vo forme textu, audia alebo videa. Čím viac bude dostupného kvalitného a hlavne pravdivého obsahu, tým kvalitnejšie a pravdivejšie budú aj tieto nové AI systémy,“ vysvetľuje Jan Čurn, CEO a spoluzakladateľ Apify.

Apify

ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú