Tesla založila tajný tím na potláčanie sťažností zákazníkov, ktorým sa nepozdáva dojazd áut
Tesla už má na krku niekoľko kontroverzných káuz a v týchto dňoch sa k ním pridáva ďalšia. Agentúra Reuters upozornila na to, že Tesla údajne minulý rok založila špeciálny tím, ktorý mal zákazníkov odhovárať od návštevy servisu. Tí pritom hlásili problémy s dojazdom.
Elektromobily Tesla totiž podľa zákazníkov uvádzali na palubnom počítači oveľa vyšší dojazd než v skutočnosti dokázali prejsť. Na adresu Tesly sa preto začali valiť sťažnosti a majitelia elektromobilov žiadali, aby ich autá preverili v servise.
Úlohou tohto špeciálneho tímu bolo údajne od návštevy odhovárať nespokojných zákazníkov, pričom automobilka na to používala sofistikovaný postup.
Zákazníkom bránili prísť do servisu
Zákazníci pochopiteľne od automobilky žiadali, aby ich Tesly preverili v servise. Ako píše InsideEVs, úlohou špeciálneho tímu teda bolo zabrániť nespokojným zákazníkom priviesť ich autá do servisu, nakoľko každé jedno zrušenie servisnej prehliadky malo automobilke ušetriť až 1 000 dolárov, teda vyše 900 €.

Tesla to robila z jedného prostého dôvodu. Automobilka údajne vedela, kde je problém, a bola si istá, že nepramení z poškodenia batérie. V čase, keď spomínaný tím vznikol, boli navyše servisy zaplavované zákazníkmi s „nezmyselnými“ sťažnosťami, preto sa ich snažili čo najviac odhovoriť od návštevy servisu.
Manažéri pritom členom tohto „špeciálneho tímu“ tvrdili, že okrem šetrenia peňazí pre automobilku tiež zmierňujú tlak na servisy. Niektorí zákazníci s reálnymi problémami údajne čakali na rad dlhé mesiace a preto automobilka nechcela riešiť problémy s nesprávnym výpočtom dojazdu, ktoré v servise aj tak opraviť nevedeli.
Problém pramení podstatne hlbšie
Problém s dojazdom elektromobilov ale pramení podstatne hlbšie. Tesla podľa všetkého na výpočet odhadovaného dojazdu používala algoritmy, ktoré umelo nadhodnocovali, koľko by mal elektromobil s daným stavom nabitia prejsť. V podstate tak zákazníkov zavádzala.
Žiaden servis však v tomto prípade nebol nutný, nakoľko algoritmus sa dá upraviť aj pomocou OTA aktualizácie. Výpočet dojazdu údajne fungoval tak, že pri nabití nad 50 % batérie elektromobil ukazoval ďaleko vyšší dojazd, než auto dokázalo v skutočnosti prejsť.

Až keď sa úroveň nabitia priblížila k 50 %, palubný počítač začal ukazovať reálne čísla. Inak povedané, do 50 % SoC zostávajúci dojazd klesal o viac než vzdialenosť, ktorú austo v skutočnosti prešlo. Tieto praktiky mala Tesla podľa niektorých odborníkov zaviesť už pred 10 rokmi.
Na druhej strane jedna osoba dobre oboznámená z touto situáciou pre Reuters uviedla, že Tesla mala softvér naprogramovaný tak, aby auto dokázalo prejsť ešte približne 25 km aj po tom, čo palubný počítač ukazuje 0 km dojazdu. Tým chcela automobilka zabrániť, aby vodiči Tesiel uviazli s vybitou batériou.
Nekalé praktiky Tesly alebo bežná prax automobiliek?
Ak Tesla skutočne vedome upravila softvér tak, aby vodičom ukazoval nereálne optimistické hodnoty dojazdu pri plnom nabití, určite ide o špinavé zavádzanie. Z bežnej praxe ale vieme, že odhadnúť dojazd nielen elektromobilu, ale aj auta so spaľovacím motorom, je náročné a nedá sa vypočítať presne. Vždy treba počítať s odchýlkou aspoň zopár desiatok kilometrov.

Dojazd a spotreba silno závisia od profilu trasy, poveternostných podmienok a cestovnej rýchlosti. Pokojne sa môže stať, že po 1 000 km jazdy na diaľnici bude palubný počítač Tesly alebo iného elektromobilu ukazovať dojazd 450 km, no auto následne dokáže v realite prejsť po meste a okreskách aj 500 km.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Masová streľba na pláži: Oslavy Chanuky sa zmenili na krviprelievanie, hlásia 11 obetí
PREMIUMArpád Soltész otvorene: Viem si predstaviť, že Fico a Matovič budú tvoriť jednu koalíciu

Nočná mora protivzdušnej obrany: Nový „neviditeľný“ kamikadze dron má prúdový pohon a rýchlosť 510 km/h

Odborníčka prezrádza jednoduchý trik na „pokojné“ brucho. Uľavuje tráveniu, brzdí nafukovanie a zápal v čreve

Ryanair „vyhlásil vojnu“ poplatkom a ruší 20 liniek v populárnej metropole. Doplatia na to aj slovenskí turisti
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Slovákov čaká vesmírne divadlo: Na oblohe sa ukáže až 120 meteorov za hodinu
Analytik má dobrú správu: Ceny pohonných látok budúci týždeň klesnú
Projekt STICS prinesie slovenským mestám a obciam smart riešenia
Nvidia uvažuje o zvýšení výrobných kapacít čipov určených na export do Číny
Erdogan vyzval Putina na obmedzené prímerie v rusko-ukrajinskom konflikte
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
Víťazstvo nad elektromobilmi: Spaľováky zostávajú v hre, Merz víta plány na zrušenie úplného zákazu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Masová streľba na pláži: Oslavy Chanuky sa zmenili na krviprelievanie, hlásia 11 obetí
PREMIUMArpád Soltész otvorene: Viem si predstaviť, že Fico a Matovič budú tvoriť jednu koalíciu

Nočná mora protivzdušnej obrany: Nový „neviditeľný“ kamikadze dron má prúdový pohon a rýchlosť 510 km/h

Odborníčka prezrádza jednoduchý trik na „pokojné“ brucho. Uľavuje tráveniu, brzdí nafukovanie a zápal v čreve

