Tesla založila tajný tím na potláčanie sťažností zákazníkov, ktorým sa nepozdáva dojazd áut
Tesla už má na krku niekoľko kontroverzných káuz a v týchto dňoch sa k ním pridáva ďalšia. Agentúra Reuters upozornila na to, že Tesla údajne minulý rok založila špeciálny tím, ktorý mal zákazníkov odhovárať od návštevy servisu. Tí pritom hlásili problémy s dojazdom.
Elektromobily Tesla totiž podľa zákazníkov uvádzali na palubnom počítači oveľa vyšší dojazd než v skutočnosti dokázali prejsť. Na adresu Tesly sa preto začali valiť sťažnosti a majitelia elektromobilov žiadali, aby ich autá preverili v servise.
Úlohou tohto špeciálneho tímu bolo údajne od návštevy odhovárať nespokojných zákazníkov, pričom automobilka na to používala sofistikovaný postup.
Zákazníkom bránili prísť do servisu
Zákazníci pochopiteľne od automobilky žiadali, aby ich Tesly preverili v servise. Ako píše InsideEVs, úlohou špeciálneho tímu teda bolo zabrániť nespokojným zákazníkom priviesť ich autá do servisu, nakoľko každé jedno zrušenie servisnej prehliadky malo automobilke ušetriť až 1 000 dolárov, teda vyše 900 €.
Tesla to robila z jedného prostého dôvodu. Automobilka údajne vedela, kde je problém, a bola si istá, že nepramení z poškodenia batérie. V čase, keď spomínaný tím vznikol, boli navyše servisy zaplavované zákazníkmi s „nezmyselnými“ sťažnosťami, preto sa ich snažili čo najviac odhovoriť od návštevy servisu.
Manažéri pritom členom tohto „špeciálneho tímu“ tvrdili, že okrem šetrenia peňazí pre automobilku tiež zmierňujú tlak na servisy. Niektorí zákazníci s reálnymi problémami údajne čakali na rad dlhé mesiace a preto automobilka nechcela riešiť problémy s nesprávnym výpočtom dojazdu, ktoré v servise aj tak opraviť nevedeli.
Problém pramení podstatne hlbšie
Problém s dojazdom elektromobilov ale pramení podstatne hlbšie. Tesla podľa všetkého na výpočet odhadovaného dojazdu používala algoritmy, ktoré umelo nadhodnocovali, koľko by mal elektromobil s daným stavom nabitia prejsť. V podstate tak zákazníkov zavádzala.
Žiaden servis však v tomto prípade nebol nutný, nakoľko algoritmus sa dá upraviť aj pomocou OTA aktualizácie. Výpočet dojazdu údajne fungoval tak, že pri nabití nad 50 % batérie elektromobil ukazoval ďaleko vyšší dojazd, než auto dokázalo v skutočnosti prejsť.
Až keď sa úroveň nabitia priblížila k 50 %, palubný počítač začal ukazovať reálne čísla. Inak povedané, do 50 % SoC zostávajúci dojazd klesal o viac než vzdialenosť, ktorú austo v skutočnosti prešlo. Tieto praktiky mala Tesla podľa niektorých odborníkov zaviesť už pred 10 rokmi.
Na druhej strane jedna osoba dobre oboznámená z touto situáciou pre Reuters uviedla, že Tesla mala softvér naprogramovaný tak, aby auto dokázalo prejsť ešte približne 25 km aj po tom, čo palubný počítač ukazuje 0 km dojazdu. Tým chcela automobilka zabrániť, aby vodiči Tesiel uviazli s vybitou batériou.
Nekalé praktiky Tesly alebo bežná prax automobiliek?
Ak Tesla skutočne vedome upravila softvér tak, aby vodičom ukazoval nereálne optimistické hodnoty dojazdu pri plnom nabití, určite ide o špinavé zavádzanie. Z bežnej praxe ale vieme, že odhadnúť dojazd nielen elektromobilu, ale aj auta so spaľovacím motorom, je náročné a nedá sa vypočítať presne. Vždy treba počítať s odchýlkou aspoň zopár desiatok kilometrov.
Dojazd a spotreba silno závisia od profilu trasy, poveternostných podmienok a cestovnej rýchlosti. Pokojne sa môže stať, že po 1 000 km jazdy na diaľnici bude palubný počítač Tesly alebo iného elektromobilu ukazovať dojazd 450 km, no auto následne dokáže v realite prejsť po meste a okreskách aj 500 km.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
Ujdi na pár dní z upršaného Slovenska. Za 44 eur si zaletíš do 3 talianskych miest, minieš menej ako za večeru
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP