Tesla založila tajný tím na potláčanie sťažností zákazníkov, ktorým sa nepozdáva dojazd áut
Tesla už má na krku niekoľko kontroverzných káuz a v týchto dňoch sa k ním pridáva ďalšia. Agentúra Reuters upozornila na to, že Tesla údajne minulý rok založila špeciálny tím, ktorý mal zákazníkov odhovárať od návštevy servisu. Tí pritom hlásili problémy s dojazdom.
Elektromobily Tesla totiž podľa zákazníkov uvádzali na palubnom počítači oveľa vyšší dojazd než v skutočnosti dokázali prejsť. Na adresu Tesly sa preto začali valiť sťažnosti a majitelia elektromobilov žiadali, aby ich autá preverili v servise.
Úlohou tohto špeciálneho tímu bolo údajne od návštevy odhovárať nespokojných zákazníkov, pričom automobilka na to používala sofistikovaný postup.
Zákazníkom bránili prísť do servisu
Zákazníci pochopiteľne od automobilky žiadali, aby ich Tesly preverili v servise. Ako píše InsideEVs, úlohou špeciálneho tímu teda bolo zabrániť nespokojným zákazníkom priviesť ich autá do servisu, nakoľko každé jedno zrušenie servisnej prehliadky malo automobilke ušetriť až 1 000 dolárov, teda vyše 900 €.

Tesla to robila z jedného prostého dôvodu. Automobilka údajne vedela, kde je problém, a bola si istá, že nepramení z poškodenia batérie. V čase, keď spomínaný tím vznikol, boli navyše servisy zaplavované zákazníkmi s „nezmyselnými“ sťažnosťami, preto sa ich snažili čo najviac odhovoriť od návštevy servisu.
Manažéri pritom členom tohto „špeciálneho tímu“ tvrdili, že okrem šetrenia peňazí pre automobilku tiež zmierňujú tlak na servisy. Niektorí zákazníci s reálnymi problémami údajne čakali na rad dlhé mesiace a preto automobilka nechcela riešiť problémy s nesprávnym výpočtom dojazdu, ktoré v servise aj tak opraviť nevedeli.
Problém pramení podstatne hlbšie
Problém s dojazdom elektromobilov ale pramení podstatne hlbšie. Tesla podľa všetkého na výpočet odhadovaného dojazdu používala algoritmy, ktoré umelo nadhodnocovali, koľko by mal elektromobil s daným stavom nabitia prejsť. V podstate tak zákazníkov zavádzala.
Žiaden servis však v tomto prípade nebol nutný, nakoľko algoritmus sa dá upraviť aj pomocou OTA aktualizácie. Výpočet dojazdu údajne fungoval tak, že pri nabití nad 50 % batérie elektromobil ukazoval ďaleko vyšší dojazd, než auto dokázalo v skutočnosti prejsť.

Až keď sa úroveň nabitia priblížila k 50 %, palubný počítač začal ukazovať reálne čísla. Inak povedané, do 50 % SoC zostávajúci dojazd klesal o viac než vzdialenosť, ktorú austo v skutočnosti prešlo. Tieto praktiky mala Tesla podľa niektorých odborníkov zaviesť už pred 10 rokmi.
Na druhej strane jedna osoba dobre oboznámená z touto situáciou pre Reuters uviedla, že Tesla mala softvér naprogramovaný tak, aby auto dokázalo prejsť ešte približne 25 km aj po tom, čo palubný počítač ukazuje 0 km dojazdu. Tým chcela automobilka zabrániť, aby vodiči Tesiel uviazli s vybitou batériou.
Nekalé praktiky Tesly alebo bežná prax automobiliek?
Ak Tesla skutočne vedome upravila softvér tak, aby vodičom ukazoval nereálne optimistické hodnoty dojazdu pri plnom nabití, určite ide o špinavé zavádzanie. Z bežnej praxe ale vieme, že odhadnúť dojazd nielen elektromobilu, ale aj auta so spaľovacím motorom, je náročné a nedá sa vypočítať presne. Vždy treba počítať s odchýlkou aspoň zopár desiatok kilometrov.

Dojazd a spotreba silno závisia od profilu trasy, poveternostných podmienok a cestovnej rýchlosti. Pokojne sa môže stať, že po 1 000 km jazdy na diaľnici bude palubný počítač Tesly alebo iného elektromobilu ukazovať dojazd 450 km, no auto následne dokáže v realite prejsť po meste a okreskách aj 500 km.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Našli sme navýhodnejšiu jazdenku na trhu. Najpokročilejšiu Toyotu s 11 000 km kúpiš za šialene nízku sumu

Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo

Štát chystá bič na vodičov: Najprísnejšia zmena zákona je na spadnutie, pokuty narastú o stovky eur

Brusel pretláča elektromobily za každú cenu. Firmám naleje obrovské peniaze, aby roztočil biznis

Nové 24/7 radary s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

„Bol by to úplný koniec Ruska.“ Generál Hodges varuje pred útokom, ktorý môže zlomiť NATO

Odborníčka z Harvardu radí: Tieto 3 signály okamžite zvyšujú tvoj rešpekt a dôveru v práci

Vodičom hrozí pokuta až 200 eur. Zimný zákaz za hranicou Slovenska sa vracia

Slovenská komora učiteľov stojí za študentmi, ktorí v Poprade opustili diskusiu s Ficom

Agentúra Fitch ponechala Slovensku rating A-. „Opozícia bude zúriť,“ reaguje Kamenický
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Štát chystá bič na vodičov: Najprísnejšia zmena zákona je na spadnutie, pokuty narastú o stovky eur
- Brusel pretláča elektromobily za každú cenu. Firmám naleje obrovské peniaze, aby roztočil biznis
- Európske štáty začali panikáriť. Čína dokáže svoje elektromobily v Európe ovládať na diaľku
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Štát chystá bič na vodičov: Najprísnejšia zmena zákona je na spadnutie, pokuty narastú o stovky eur
- Európske štáty začali panikáriť. Čína dokáže svoje elektromobily v Európe ovládať na diaľku
- Dáta predpovedajú budúcnosť: Odpor voči elektromobilom je generačný, pre toto spaľováky vymiznú
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
Pápež šokoval filmový svet: Zaznel odkaz, ktorý môže zmeniť budúcnosť kín
Milovaná služba má vážny problém. V tejto krajine ju už nechcú a „vyhnali“ ich z kľúčových miest
Británia posiela Ukrajine technológiu, ktorá mení vojnu. Na fronte pribúdajú tisíce dronov denne
USA povolili Rusom predávať ropu. Má to však háčik, ktorý sa im páčiť nebude
Slovensko urobilo výrazný krok smerom k väčšej technologickej sebestačnosti
Mohlo to dopadnúť fatálne. Čínski astronauti sa vracajú na Zem, zažili však niečo, na čo nikdy nezabudnú
Niečo sa chystá a „nikto nevie čo“. USA začali vojenské cvičenia s prekvapivou krajinou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

„Bol by to úplný koniec Ruska.“ Generál Hodges varuje pred útokom, ktorý môže zlomiť NATO

Odborníčka z Harvardu radí: Tieto 3 signály okamžite zvyšujú tvoj rešpekt a dôveru v práci

Vodičom hrozí pokuta až 200 eur. Zimný zákaz za hranicou Slovenska sa vracia

Slovenská komora učiteľov stojí za študentmi, ktorí v Poprade opustili diskusiu s Ficom

