Lotyšsko významne posilňuje svoju obranu. Do výzbroje pribudne 42 moderných pásových bojových vozidiel ASCOD, ktoré krajina nakúpi od španielskej spoločnosti GDELS-Santa Bárbara Sistemas. Zmluvu v hodnote 373 miliónov eur podpísalo tamojšie ministerstvo obrany už začiatkom tohto roka, pričom vozidlá sú určené pre jeden prápor mechanizovanej pechotnej brigády lotyšských ozbrojených síl, píše o nákupe Defence Blog.

Dôležitý krok pobaltskej krajiny

V rámci stratégie modernizácie armády Lotyšsko zároveň zvažuje rozšírenie tejto akvizície. Ak by sa našli ďalšie finančné prostriedky, modernizáciou by mohli prejsť aj ďalšie práporové jednotky. V centre záujmu zostáva zjednotenie techniky naprieč armádou, čo znamená, že ASCOD sa môže stať základným typom vozidla pre mechanizované zložky aj v budúcnosti. Zmluva totiž umožňuje pokračovať v rozhovoroch o ďalších dodávkach a podľa potreby by sa mohlo pristúpiť aj k montáži alebo výrobe vozidiel priamo v Lotyšsku.

Zaujímavým aspektom kontraktu je aj dôraz na domácu priemyselnú spoluprácu – až 30 % z jeho hodnoty je vyhradených pre zapojenie lotyšských spoločností. Tie by sa mohli podieľať na technologických transferoch, výrobe komponentov či poskytovaní technickej podpory. Ide o dôležitý krok nielen pre obranu, ale aj pre rozvoj domáceho priemyslu a know-how v oblasti obranných technológií.

Nahradia staré jednotky

Nové vozidlá ASCOD nahradia dnes používané staršie britské prieskumné obrnené vozidlá CVR(T), ktoré Lotyšsko získalo v minulosti od Spojeného kráľovstva. Nová technika prinesie výrazne vyššiu palebnú silu, ochranu a moderné schopnosti, ktoré lepšie zodpovedajú aktuálnym bezpečnostným výzvam.

Bojové vozidlo ASCOD predstavuje jednu z najuniverzálnejších pásových platforiem súčasnosti. Je klasifikovaný ako bojové vozidlo pechoty (IFV) a vyniká predovšetkým vysokou modularitou, ktorá umožňuje jeho nasadenie v rôznych variantoch podľa potreby konkrétnych ozbrojených síl.

Rozmery vozidla – dĺžka 6,99 m, šírka 3,15 m a výška 2,63 m – mu zabezpečujú dobrú manévrovateľnosť pri zachovaní dostatočného vnútorného priestoru pre posádku a výsadok. V závislosti od verzie sa jeho hmotnosť pohybuje medzi 29 a 42 tonami. ASCOD je poháňaný motorom MTU 8V-199-TE20 alebo výkonnejším variantom TE21 s výkonom až 600 kW, čo vozidlu umožňuje dosahovať rýchlosť 70 km/h a dojazd približne 500 kilometrov.

S pomerom výkonu k hmotnosti 18,3 kW/t má vozidlo solídne jazdné vlastnosti, vrátane schopnosti zvládať náročné terény, 60-percentné stúpanie či prekonanie dvojmetrovej priekopy a brodenie do hĺbky 1,2 metra.

Ochrana na prvom mieste

Ochrana posádky je riešená kombináciou oceľového základného panciera a možnosťou doplnkového modulárneho pancierovania, ktoré zvyšuje odolnosť proti munícii až do kalibru 30 mm. Vozidlo taktiež poskytuje pokročilú ochranu proti mínam a improvizovaným výbušným zariadeniam na úrovni STANAG 4569 4a/b, čo ho radí medzi najlepšie chránené vozidlá svojej triedy.

Výzbroj ASCODu je flexibilná – základ tvorí automatický kanón Mauser MK30-2 kalibru 30 mm, no existujú aj verzie so zbraňami od 25 mm až po 120 mm. Sekundárnu výzbroj dopĺňa guľomet MG3 a vozidlo môže byť vybavené aj protitankovými riadenými strelami.

ASCOD-y sú vybavené pancierovaním na úrovni 4 podľa štandardov NATO, disponujú prostriedkami proti tankom a pokročilými senzormi aj komunikačnými systémami. Každé vozidlo má trojčlennú posádku a je schopné prepraviť až šesť plne vyzbrojených vojakov.

Ministerstvo obrany zároveň zdôraznilo, že ide o dôležitý krok k zlepšeniu schopnosti armády operovať efektívne v modernom bojovom prostredí. Nové pásové vozidlá poskytnú väčšiu pohyblivosť, lepšiu ochranu a vyššiu údernú silu, čím sa zvýši celková pripravenosť a odolnosť ozbrojených síl Lotyšska voči potenciálnym hrozbám.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP