Streamovanie sa čoraz viac stáva štandardom aj pre verejnoprávne médiá a po vzore iVysílání Českej televízie by podľa portálu Aktuality.sk vlastnú online platformu chcela spustiť aj Slovenská televízia a rozhlas.  Ide o logický krok v čase, keď sa distribúcia televízneho obsahu rýchlo presúva do online priestoru a klasické lineárne vysielanie stráca najmä u mladších divákov na význame.

Technické spracovanie projektu vyvoláva otázniky

Zámer vznikol v súvislosti so schvaľovaním rozpočtu STVR na rok 2026. Generálna riaditeľka Martina Flašíková dostala za úlohu pripraviť koncepciu online vysielania, ktorá má pomôcť zvýšiť dosah verejnoprávneho obsahu v digitálnom priestore, kde už dnes pôsobia etablované streamovacie platformy slovenských komerčných televízií.

STVR

Verejnoprávna streamovacia služba by mohla byť zásadným krokom najmä z pohľadu dostupnosti archívneho obsahu. STVR vlastní rozsiahly katalóg pôvodnej tvorby od legendárnych seriálov cez dokumenty až po filmy a rozhlasové hry. Ich sprístupnenie prostredníctvom modernej a prehľadnej aplikácie pre televízory, mobilné zariadenia a web by mohlo výrazne posilniť digitálnu prítomnosť verejnoprávneho média.

Otvorenou otázkou zostáva financovanie a technické spracovanie projektu. Podľa schváleného návrhu by bežné výdavky STVR v roku 2026 mali dosiahnuť približne 189 miliónov eur, kapitálové výdavky sa plánujú na úrovni 12 miliónov eur. Celkový rozpočet počíta s miernym prebytkom vo výške približne 200-tisíc eur.

Práve tieto čísla budú určovať, aký rozsah a technologickú ambíciu si bude môcť prípadná streamovacia služba STVR dovoliť. Vytvorenie kvalitnej streamovacej služby si vyžaduje stabilnú infraštruktúru, používateľsky prívetivé rozhranie aj jasnú obsahovú stratégiu. Ak sa však STVR podarí tieto výzvy zvládnuť, mohlo by ísť o jeden z najvýraznejších krokov verejnoprávneho média smerom k digitálnej transformácii za posledné roky.

Veľká konkurencia v slovenskom online priestore

Vstup STVR do streamingového segmentu by znamenal, že v jednom priestore by priamo súťažili služby verejnoprávneho aj komerčného sektora. Kým Markíza so svojím VOYO či JOJ s JOJ play už roky investujú do vývoja používateľských riešení a plateného obsahu, STVR bude musieť nájsť spôsob, ako obhájiť svoju pozíciu aj bez komerčných ambícií. V porovnaní s nimi môže byť výhodou práve verejnoprávny mandát, ktorý zabezpečuje prístup k archívom i pôvodnej tvorbe bez potreby komerčnej monetizácie.

Rovnako dôležitá bude aj strategická otázka distribúcie. Ak STVR zvolí bezplatný model prístupu k archívu alebo kombinovaný model doplnený o prémiové prvky, môže tým osloviť širokú verejnosť, ktorá dnes sleduje obsah najmä cez YouTube, sociálne siete či pirátske zdroje. Zároveň by tým verejnoprávne médium splnilo poskytovanie kultúrnej a informačnej službu v čo najprístupnejšej podobe.

Najväčšou výzvou však bude technologická a softvérová údržba. Kým u lineárnej televízie ide primárne o licencie a vysielaciu infraštruktúru, pri streamovacej platforme je nutné priebežné investovanie do serverov, zabezpečenia, umelej inteligencie na odporúčanie obsahu či pravidelných aktualizácií aplikácií pre smart TV a mobilné platformy. Ak STVR túto cestu zvládne, môže sa stať nie prenasledovateľom, ale relevantným hráčom v slovenskom digitálnom ekosystéme.

Čítajte viac z kategórie: Filmy & seriály

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP