Na slovenských cestách sa možno už čoskoro zmení rutina každého majiteľa staršieho auta. Európska komisia pripravuje nový balík pravidiel pre technické a emisné kontroly, ktorý by výrazne zasiahol do fungovania staníc STK aj do peňaženiek motoristov.

Banner podujatia Junior Security Summit, ktoré sa koná 18. septembra 2025.

Najzásadnejšia novinka sa týka áut starších ako desať rokov, tie by museli absolvovať kontrolu každý rok namiesto doterajšieho dvojročného intervalu, čo by znamenalo častejšie návštevy technických staníc a viac administratívnych povinností pre vodičov. Na tému upozornil portál TVnoviny.sk.

Generálny sekretár Spoločenstva majiteľov a technikov STK Andrej Číž upozorňuje, že zmeny nepocítia len motoristi, ale aj samotné stanice. „To však nie je všetko. Budú sa merať napríklad aj pevné palivové častice, oxidy dusíka, diaľkové merania hluku,“ priblížil. To znamená, že technici už nebudú kontrolovať len základné emisné hodnoty, ale pridajú sa ďalšie ukazovatele, ktoré majú ešte prísnejšie odhaliť nevyhovujúce vozidlá.

Aby to bolo možné, STK-čky budú musieť investovať do nových prístrojov. Cena jedného kompletného zariadenia sa odhaduje až na 80 tisíc eur, čo je pre menšie stanice značná finančná záťaž. Okrem toho bude nevyhnutné zaškoliť aj personál, aby dokázal správne používať moderné technológie. Tieto náklady sa prirodzene premietnu aj do cien kontrol, ktoré by podľa odhadov mohli vzrásť takmer dvojnásobne. Zo súčasných približne 80 eur stúpne poplatok až na 170 eur za jednu návštevu.

na obtázku je STK stanica
TASR - Milan Kapusta

Drahšie a častejšie STK však nie sú jediným problémom. Očakáva sa, že prísnejšie merania spôsobia väčšie množstvo neúspešných kontrol. Kým dnes prejde technickou a emisnou prehliadkou približne polovica starších áut, po zavedení nových noriem by sa toto číslo mohlo výrazne znížiť. Najväčšou prekážkou by pritom mohlo byť meranie pevných palivových častíc, kde majú staršie vozidlá najväčšie nedostatky.

Ministerstvo dopravy už návrh posudzovalo v rámci medzirezortného pripomienkového konania, ktoré sa skončilo len nedávno. Momentálne rezort vyhodnocuje pripomienky a hľadá riešenia, ako nastaviť pravidlá tak, aby boli zlučiteľné s európskou legislatívou a zároveň realizovateľné v praxi. Ak by sa však podarilo nové opatrenia presadiť v Európskom parlamente bez väčších úprav, motoristov by prvé zmeny čakali najskôr o dva roky.

Slovenskí vodiči sa tak musia pripraviť na budúcnosť, kde pravidelná technická kontrola už nebude len formalitou. S prísnejšími meraniami, vyššími poplatkami a prísnejšími normami sa staršie autá môžu stať čoraz nákladnejším koníčkom a na cesty sa možno dostanú iba tie vozidlá, ktoré zvládnu podmienky prísneho európskeho dohľadu.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP