V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Zavádzanie ekologických technológií v logistike naráža na jednu základnú prekážku – neochotu platiť za udržateľnosť. Zhodli sa na tom odborníci z oblasti logistiky, developmentu a dopravy počas konferencie SpeedChain Slovakia 2025, ktorá sa konala 15. a 16. mája. Podľa ich slov sa síce čoraz častejšie stretávajú s tlakom na ekologickejšie riešenia, no zákazníci v praxi nie sú ochotní tieto zmeny finančne podporiť.

Tento rozpor podľa nich vytvára začarovaný kruh, v ktorom firmy požadujú zelené riešenia, no súčasne odmietajú vyššie náklady. „Firmy síce požadujú čistejšie technológie a obnoviteľné zdroje energie v budovách, no nie sú ochotné za ne platiť. V praxi sa tak točíme v začarovanom kruhu – ekologické riešenia sú spravidla drahšie, pretože sú technologicky vyspelejšie, a to je realita,“ uviedol Jakub Pelikán z Mountpark Central Europe.

Náklady na zavádzanie ekologických prvkov, ako sú solárne panely, LED osvetlenie či tepelné čerpadlá, podľa odborníkov nemusia byť neúnosné. V prípade nízkomaržových sektorov, ako napríklad potravinárstvo, však ide o ťažko realizovateľné investície.

Slovensko zaostáva za Českom

Podľa dát, ktoré zazneli na konferencii, má Slovensko nižší podiel firiem ochotných platiť za ekologické riešenia než susedná Česká republika. Kým na Slovensku ide o 12 % spoločností, v Česku by si priplatilo až 17 %. Rozdiel nie je výrazný, no naznačuje vyššiu mieru uvedomenia alebo ekonomickú pripravenosť českých firiem na udržateľné riešenia.

Jedným z možných riešení ekologickejšej logistiky je intermodálna doprava, teda kombinácia viacerých dopravných spôsobov, ako je železnica a námorná preprava. Tá však podľa odborníkov zaostáva v spoľahlivosti a rýchlosti.

Na obrázku sú solárne panely pri západe slnka.
One Earth System

„Námorný prístav je závislý od situácií na mori, veľkým problémom je nespoľahlivosť – sme pod 50 %,“ konštatoval Vladimír Doboš z hamburského prístavu. Železničná doprava navyše podľa odborníkov nedokáže konkurovať kamiónovej doprave ani cenou, ani flexibilitou.

Automatizácia mení charakter logistiky

Napriek problémom spojeným so zelenými investíciami sa logistický sektor postupne mení vďaka automatizácii. V mnohých skladoch už dnes pracujú autonómne roboty, ktoré sa vedia pohybovať bez navádzania a zvládnu unesenie dvojnásobného nákladu oproti bežnému paletovému vozíku.

Podobné trendy sa objavujú aj v prístavoch, kde sa rozširuje využívanie poloautomatizovaných žeriavov a plne automatizovaných terminálov. Odborníci sa zhodli, že technologický pokrok je nevyhnutný, no musí byť podporený aj ochotou platiť za ekologické riešenia, ktoré so sebou často prinášajú vyššie počiatočné náklady.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP