Ekologická logistika je stále luxus. Slovenské firmy šetria na významnej veci pre budúcnosť
V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.
Zavádzanie ekologických technológií v logistike naráža na jednu základnú prekážku – neochotu platiť za udržateľnosť. Zhodli sa na tom odborníci z oblasti logistiky, developmentu a dopravy počas konferencie SpeedChain Slovakia 2025, ktorá sa konala 15. a 16. mája. Podľa ich slov sa síce čoraz častejšie stretávajú s tlakom na ekologickejšie riešenia, no zákazníci v praxi nie sú ochotní tieto zmeny finančne podporiť.
Tento rozpor podľa nich vytvára začarovaný kruh, v ktorom firmy požadujú zelené riešenia, no súčasne odmietajú vyššie náklady. „Firmy síce požadujú čistejšie technológie a obnoviteľné zdroje energie v budovách, no nie sú ochotné za ne platiť. V praxi sa tak točíme v začarovanom kruhu – ekologické riešenia sú spravidla drahšie, pretože sú technologicky vyspelejšie, a to je realita,“ uviedol Jakub Pelikán z Mountpark Central Europe.
Náklady na zavádzanie ekologických prvkov, ako sú solárne panely, LED osvetlenie či tepelné čerpadlá, podľa odborníkov nemusia byť neúnosné. V prípade nízkomaržových sektorov, ako napríklad potravinárstvo, však ide o ťažko realizovateľné investície.
Slovensko zaostáva za Českom
Podľa dát, ktoré zazneli na konferencii, má Slovensko nižší podiel firiem ochotných platiť za ekologické riešenia než susedná Česká republika. Kým na Slovensku ide o 12 % spoločností, v Česku by si priplatilo až 17 %. Rozdiel nie je výrazný, no naznačuje vyššiu mieru uvedomenia alebo ekonomickú pripravenosť českých firiem na udržateľné riešenia.
Jedným z možných riešení ekologickejšej logistiky je intermodálna doprava, teda kombinácia viacerých dopravných spôsobov, ako je železnica a námorná preprava. Tá však podľa odborníkov zaostáva v spoľahlivosti a rýchlosti.
„Námorný prístav je závislý od situácií na mori, veľkým problémom je nespoľahlivosť – sme pod 50 %,“ konštatoval Vladimír Doboš z hamburského prístavu. Železničná doprava navyše podľa odborníkov nedokáže konkurovať kamiónovej doprave ani cenou, ani flexibilitou.
Automatizácia mení charakter logistiky
Napriek problémom spojeným so zelenými investíciami sa logistický sektor postupne mení vďaka automatizácii. V mnohých skladoch už dnes pracujú autonómne roboty, ktoré sa vedia pohybovať bez navádzania a zvládnu unesenie dvojnásobného nákladu oproti bežnému paletovému vozíku.
Podobné trendy sa objavujú aj v prístavoch, kde sa rozširuje využívanie poloautomatizovaných žeriavov a plne automatizovaných terminálov. Odborníci sa zhodli, že technologický pokrok je nevyhnutný, no musí byť podporený aj ochotou platiť za ekologické riešenia, ktoré so sebou často prinášajú vyššie počiatočné náklady.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
POZOR: Nová dopravná značka mätie vodičov. Toto musíš spraviť, keď ju uvidíš
Ikonická značka je späť. Česi postavili hyperšportiak za 1,5 milióna eur, má V6 so 700 koňmi
Zlý film ešte nenatočil. Christoper Nolan chystá najväčšiu vec, do akej sa kedy pustil
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
30 dní bez populárneho nápoja Slovákov: Tvoje telo zníži riziko rakoviny, mozog sa reštartuje. 13 zmien, ktoré ťa prekvapia
V Bratislave vyrástla unikátna československá piváreň. Majitelia uspeli, kde iné podniky zlyhali
Koniec hotovosti: Slovenských podnikateľov čaká zásadná reforma
Namiesto 500 eur zaplatíš len 50: Oddnes platí generálny pardon pre tisíce Slovákov
Posun vo Ficovom podmienkovaní konca ruského plynu: EK dá Slovensku 6 garancií
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- POZOR: Nová dopravná značka mätie vodičov. Toto musíš spraviť, keď ju uvidíš
- Vedci zachytili záhadný signál: Opakovane k nám prichádza z planéty, kde sa má skrývať život
- Taiwan ukázal svetu, čo sa stane, ak zaútočí Čína. V kľúčovom teste všetkých zarazili
- Zlý film ešte nenatočil. Christoper Nolan chystá najväčšiu vec, do akej sa kedy pustil
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Vedci zachytili záhadný signál: Opakovane k nám prichádza z planéty, kde sa má skrývať život
- Taiwan ukázal svetu, čo sa stane, ak zaútočí Čína. V kľúčovom teste všetkých zarazili
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- POZOR: Nová dopravná značka mätie vodičov. Toto musíš spraviť, keď ju uvidíš
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Ľudstvo rieši energetickú krízu, zatiaľ čo nás potichu ničí ešte desivejší problém
- Archeológovia ostali v nemom úžase. V Poľsku objavili tisíce rokov staré pyramídy
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- VIDEO: V Kanade natočili pri búrke záhadnú modrú guľu. Môže ísť o fenomén, ktorý rozdeľuje vedu
Fico opäť cúva pred Bruselom. Slovensko blokuje sankcie a riskuje miliardové žaloby
Kataster sa konečne spamätal. Oddnes si dôležitý dokument vybavíš aj na pošte
Na Slovensku vzniká lietadlo budúcnosti. Vodíkový VTOL má nahradiť vrtuľníky a zmeniť mestskú dopravu
Najzamestnávateľ roka v IT prekvapil verejnosť. Prepúšťa 150 ľudí a varuje pred neistotou
Poľsko aj Maďarsko majú svojich prvých vesmírnych hrdinov. Kapsula ISS bezpečne pristála v oceáne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP