V tomto texte boli použité materiály TASR.

Bavorský premiér a predseda Kresťanskosociálnej únie (CSU) Markus Söder opäť vyvolal diskusiu o budúcnosti automobilového priemyslu v Európe. V rozhovore pre nedeľník Bild am Sonntag vyzval na zrušenie plánovaného zákazu predaja nových áut so spaľovacími motormi, ktorý má v Európskej únii začať platiť od roku 2035.

Podľa Södera tento zákaz ohrozuje státisíce pracovných miest a ignoruje potenciál nových technológií, ako sú e-palivá, ktoré by mohli spaľovacím motorom zabezpečiť budúcnosť. Jeho slová prichádzajú v čase, keď nemecký automobilový sektor čelí viacerým výzvam – od klesajúceho dopytu a čínskej konkurencie až po komplikácie spojené s prechodom na elektromobilitu a obchodné spory s USA.

„Spaľovací motor má budúcnosť vďaka e-palivám a novým technológiám. Zákaz spaľovacích motorov v EÚ v roku 2035 ohrozuje státisíce pracovných miest,“ uviedol Söder v rozhovore. Zdôraznil, že automobilový priemysel je pre Nemecko osudovou otázkou, a varoval pred ekonomickým kolapsom, ak by odvetvie stratilo svoju konkurencieschopnosť.

nabíjanie elektromobilu pri dome so solárnymi panelmi
Gemini

Nemecké automobilky, ktoré sú pilierom ekonomiky, čelia poklesu predaja a rastúcej konkurencii zo strany čínskych výrobcov, ktorí ponúkajú cenovo dostupnejšie elektromobily. Navyše, colné spory s USA pridávajú ďalšie tlaky na exportne orientovaný sektor.

Söderov postoj čiastočne kontrastuje s názormi iných lídrov v Nemecku. Napríklad šéf skupiny Volkswagen Oliver Blume v tom istom vydaní Bild am Sonntag pripustil, že budúcnosť automobilového priemyslu patrí elektromobilite, no zároveň obhajoval flexibilnejší prístup k pohonným systémom. Podľa neho by mala EÚ zvážiť kombináciu rôznych technológií, aby podporila prechod bez ohrozenia pracovných miest a konkurencieschopnosti.

Nemecký kancelár Friedrich Merz (CDU) nedávno ohlásil plán zorganizovať samit s výrobcami automobilov a ich dodávateľmi, aby spoločne hľadali riešenia pre budúcnosť odvetvia.

E-palivá, na ktoré bavorský premiér odkazuje, sú syntetické palivá vyrábané z obnoviteľných zdrojov, ktoré by mohli znížiť emisie spaľovacích motorov na úroveň porovnateľnú s elektromobilmi. Ich vývoj a komerčné využitie sú však stále v raných fázach, a kritici upozorňujú, že ich masové nasadenie by si vyžadovalo obrovské investície do infraštruktúry a výroby. Na druhej strane, elektromobily čelia výzvam, ako sú vysoké ceny batérií, obmedzený dojazd či pomalý rozrast nabíjacích sietí, čo zvyšuje tlak na hľadanie alternatívnych ciest.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP