V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Estónske námorníctvo v piatok ráno zadržalo ropný tanker Kiwala, ktorý je podľa ukrajinského portálu WarSanctions súčasťou ruskej tzv. tieňovej flotily. Plavidlo sa nachádzalo neďaleko ostrova Aegna v Tallinnskom zálive a smerovalo z indického mesta Sikka do ruského prístavu Usť-Luga. Informovala o tom TASR na základe správy estónskeho verejnoprávneho telerozhlasu ERR.

Podľa estónskych úradov sa loď neplavila pod žiadnou vlajkou, čo je v rozpore s medzinárodným námorným právom. Veliteľ estónskeho námorníctva Ivo Värk na tlačovej konferencii objasnil, že zadržanie nesúvisí s poškodením kritickej infraštruktúry, no plavidlo čelí sankciám uvaleným Európskou úniou a minimálne trom krajinám mimo EÚ. „Účelom zadržania je skontrolovať dokumenty a právny štatút lode. Prehliadku na palube vykonávajú príslušné orgány,“ povedal Värk.

Estónske úrady začali zadržanie pripravovať už vo štvrtok večer, ešte predtým, než plavidlo vstúpilo do výhradnej ekonomickej zóny Estónska. Ide o prvý známy prípad zadržania lode spojenej s tieňovou flotilou v Baltskom mori, pričom Estónsko využilo svoje zvrchované právo vykonať inšpekciu plavidla bez vlajky.

Kontrola posádky a technického stavu

Inšpekcia sa zameriava na technický stav lode, poistenie a doklady celej posádky, ktorá má 24 členov. Kapitánom lode je čínsky občan, ktorý podľa estónskej pohraničnej stráže spolupracuje s vyšetrovateľmi. Zadržanie tankera Kiwala posilňuje dôraz Estónska na dodržiavanie sankčného režimu voči Rusku a poukazuje na snahy krajín EÚ zastaviť nelegálny vývoz ruskej ropy, ktorá je významným zdrojom financovania vojny proti Ukrajine.

Podľa portálu WarSanctions je Kiwala súčasťou siete lodí známych ako tieňová flotila, ktoré Rusko využíva na obchádzanie medzinárodných sankcií. Lode tejto flotily často menia vlastníkov aj registrácie, aby skryli svoje prepojenia na Moskvu a zakryli reálnych príjemcov ropy a ropných produktov.

Tanker Kiwala
Priit Mürk/ERR

 

Aj keď sa tanker plavil bez vlajky, portál tvrdí, že formálne sa plavidlo eviduje pod vlajkou Džibutska. V praxi sa však takáto registrácia používa len ako zástierka, ktorá sťažuje identifikáciu lode, jej majiteľa aj účelu cesty.

Estónsko ukazuje pripravenosť konať

Zásah proti tankeru Kiwala predstavuje významný signál odhodlania Estónska nielen chrániť svoje teritoriálne vody, ale aj aktívne sa zapojiť do presadzovania sankcií voči Rusku. V regióne, kde sa ruské lode snažia obísť medzinárodné dohody, ide o dôležitý precedens.

Očakáva sa, že výsledky prehliadky a vyšetrovania budú zverejnené po ich ukončení, pričom medzinárodné spoločenstvo pozorne sleduje, ako sa Estónsko postaví k prípadu, ktorý potvrdzuje existenciu komplexnej a dômyselnej siete na obchádzanie sankcií voči Moskve.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP