V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Zvýšenie ciel na dovážaný hliník a oceľ v USA z 25 na 50 % spôsobilo nečakané turbulencie medzi americkými výrobcami konzervovaných potravín a nápojov. Prezident Donald Trump týmto krokom vyvolal nové obchodné napätie, ktoré núti firmy prehodnocovať svoju obalovú stratégiu. A aj keď sa to môže zdať ako technická téma, dopady sú ďalekosiahle, od cien v obchodoch až po ekologické trendy.

Hliník a oceľ sú kľúčové materiály na výrobu plechoviek, ktoré denne používaš, od paradajkovej omáčky cez pivo až po holiaci krém. Firmy, ktoré tieto materiály nakupujú, musia teraz absorbovať zvýšené náklady alebo ich premietnuť do cien pre zákazníkov. Napríklad spoločnosť Pacific Coast odhaduje, že v priebehu jedného roka ich dodatočné náklady na špeciálnu oceľ na výrobu plechoviek môžu vzrásť až na 40 miliónov dolárov. Viceprezident Andy Russick dodáva, že náklady na samotné plechovky by sa mohli zvýšiť o štvrtinu do jari 2025.

Sklo a kartóny ako alternatíva?

Výrobcovia alternatívnych obalov teraz cítia príležitosť. Kartónové balenia od firiem ako Tetra Pak či SIG Group sú podľa odborníkov jedným zo smerov, ktorým by sa trh mohol uberať. Generálny riaditeľ SIG Group Samuel Sigrist tvrdí, že obchodná vojna urýchľuje snahu odstrániť hliník z nápojových obalov. Výrobcovia sklenených fliaš sa tiež snažia získať späť trhový podiel, ktorý v posledných desaťročiach prevzali plechovky.

Zmena materiálu však nie je jednoduchá. Sklo je síce recyklovateľné, ale drahšie a logisticky náročnejšie, je ťažšie a krehkejšie. Aj kartón má svoje obmedzenia, najmä čo sa týka trvanlivosti a typov produktov, ktoré v ňom možno skladovať.

Trump
Flickr

Aj napriek colným bariéram sa hliníkové plechovky len tak ľahko nevytratia. Podľa Beer Institute sa v roku 2023 až 64 % piva predalo v plechovkách. Okrem piva sú populárne aj pri energetických nápojoch a miešaných koktailoch. Ich veľkou výhodou je, že až 71 % použitého materiálu tvorí recyklovaný hliník, ktorý nie je zaťažený clom. Recykláciou by sa tento podiel mohol ešte zvýšiť.

Reakcie firiem sú opatrné

Giganti ako Coca-Cola, ktorí už dnes využívajú rôzne typy obalov, majú výhodu flexibility. Až polovica ich produktov je balená v plastových fľašiach, čo im umožňuje lepšie reagovať na výkyvy cien surovín.

Naopak, pivovary, ktoré sa v minulosti preorientovali výlučne na plechovky, by museli investovať milióny do úprav výrobných liniek, aby mohli opäť fľaškovať. Zatiaľ však nie je pravdepodobné, že by sa trh radikálne zmenil. Firmy zvažujú svoje možnosti a v čase neistoty sa zdráhajú robiť nákladné strategické rozhodnutia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP