V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Rozhlasová stanica CADA, ktorá vysiela v austrálskom Sydney a prostredníctvom aplikácie iHeartRadio, sa stala terčom ostrej kritiky po tom, ako sa zistilo, že jej štvorhodinovú reláciu „Workdays with Thy“ moderovala umelá inteligencia, pričom o tom neinformovala verejnosť. Stanica tajila túto skutočnosť až do momentu, keď sa na pôvod fiktívnej moderátorky začala pýtať verejnosť.

Reláciu Workdays with Thy vysielala CADA od novembra 2024 každý pracovný deň, pričom jej obsah tvoril mix hip-hopu, R&B a popu. Na prvý pohľad nič nezvyčajné. Problém však nastal, keď začali niektorí poslucháči a blogeri klásť otázky: Kto je Thy? Prečo o nej nie sú žiadne informácie? Jednou z nich bola aj spisovateľka Stephanie Coombesová, ktorá sa pustila do dôkladného pátrania.

„Ako sa Thy volá priezviskom? Čo je zač? Odkiaľ je? Táto žena, ktorá reláciu údajne moderuje, nemá žiadny životopis ani o nej nie sú žiadne ďalšie informácie,“ napísala Coombesová na svojom blogu a spustila tým lavínu záujmu.

Hlas z finančného oddelenia

Až neskôr vyšlo najavo, že hlas a vzhľad Thy boli vygenerované umelou inteligenciou, ktorá sa inšpirovala skutočnou zamestnankyňou finančného oddelenia spoločnosti ARN Media, vlastníka rozhlasovej stanice CADA. K odhaleniu prispela aj zvuková analýza, ktorá poukázala na identické vyslovenie niektorých fráz v rôznych reláciách – napríklad opakujúce sa rovnaké „old school“.

Skutočnosť potvrdil na sociálnej sieti LinkedIn aj projektový manažér Fayed Tohme, ktorý zároveň obhajoval použitie AI tým, že moderátorka „znie skutočne“ a má skutočných fanúšikov. Svoj príspevok však po medializácii rýchlo zmazal.

uvažujúci AI model
Freepik

Kritika aj v právnom vákuu

Austrálsky úrad pre médiá a komunikáciu síce zatiaľ nepozná žiadne legislatívne obmedzenia týkajúce sa používania AI vo vysielaní, no napriek tomu čelí spoločnosť ARN kritike za netransparentnosť. Odborníci, médiá aj časť verejnosti vyčítajú stanici, že zavádzala poslucháčov a vedome zamlčala skutočný charakter svojej „moderátorky“.

Relácia Workdays with Thy má pritom okolo 72 000 poslucháčov, ktorí o použití AI nemali ani tušenie. Celý prípad tak otvára zásadnú diskusiu o etike a transparentnosti používania umelej inteligencie v médiách, najmä ak sa AI prezentuje ako skutočná osoba.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP