V texte boli použité materiály TASR.

Počet verejných nabíjacích staníc pre elektromobily na Slovensku dosiahol ku koncu septembra až 2223 konektorov. To sa mu podarilo na 884 rôznych miestach. Celkový inštalovaný výkon sa zvýšil na 107 562 kW, čo predstavuje veľký kapacitný nárast. Napriek tomu výstavba nových staníc zaznamenala mierne spomalenie. Tento trend je spôsobený stále nízkym počtom elektromobilov na našich cestách. Uviedla to Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA).

Na viac nabíjacích staníc zatiaľ nie je dôvod

Podľa Patrika Križanského, riaditeľa SEVA, operátori nemajú dostatočný dôvod rozširovať sieť verejných nabíjacích staníc, kým sa nevyužijú existujúce kapacity. Dopyt po nových staniciach sa zvýši až vtedy, keď viac firiem a jednotlivcov prejde zo spaľovacích motorov na elektromobily. Tento prechod zatiaľ prebieha pomaly.

Výstavba nových staníc však nie je úplne zastavená. Slovensko pripravuje realizáciu projektov z plánu obnovy. Tie by mali priniesť prvé nové verejné nabíjacie miesta. K dispozícii je na tieto účely viac ako 16 miliónov eur. Okrem toho sa plánuje aj budovanie rýchlonabíjacích parkov na hlavných diaľniciach. Práve tie by mali byť hotové do polovice roka 2026. S tým sú však spojené aj investície do posilnenia distribučných sústav. Avšak vyžiada si to ďalšie financie a čas.

V elektromobilite sme na chvoste Európy

Slovensko sa zároveň prvýkrát objavilo v indexe eReadiness, ktorý hodnotí pripravenosť krajín na prechod k elektromobilite. V tomto hodnotení však tuzemsko skončilo predposledné, s celkovým skóre 1,8 bodu. V rámci Európy sme dokonca na poslednom mieste. Podľa SEVA je dôvodom slabá infraštruktúra a zároveň nedostatok vládnej podpory.

nabíjanie elektromobilu
Unsplash/Stephan Schwebe

Vyhliadky na zlepšenie

Výsledky tohto indexu by sa mohli v budúcnosti zlepšiť. Slovensko totiž prijalo nové opatrenia, ktoré majú podporiť využívanie elektromobilov v podnikoch. Tieto zmeny by mali priniesť výhodnejšie podmienky pre zamestnancov aj zamestnávateľov. Novela zákona tiež umožní jednoduchšie zúčtovanie nákladov na nabíjanie firemných vozidiel na domácich nabíjačkách. Tieto kroky by mali rozvoju elektromobility priniesť nový impulz.

Napriek tomu, že Slovensko momentálne zaostáva v rozvoji elektromobility, prijaté opatrenia a pripravované investície do infraštruktúry naznačujú, že situácia by sa mohla v blízkej budúcnosti zlepšiť. Kľúčové bude práve to, aby sa zvýšil počet elektromobilov na cestách. Zároveň by štátna podpora mala ďalej motivovať jednotlivcov aj firmy prejsť na udržateľnejšie formy dopravy. Vývoj v najbližších rokoch tak ukáže, či Slovensko dokáže dobehnúť ostatné krajiny v prechode na elektromobilitu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú