V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Slovensko sa v rebríčkoch cien pohonných látok umiestnilo na nelichotivom prvom mieste v regióne. Podľa Útvaru hodnoty za peniaze, ktorý pôsobí pri Ministerstve financií SR, majú slovenskí vodiči jedny z najdrahších cien benzínu a nafty v okolí. A to aj napriek tomu, že priemerné ceny ropy na svetových trhoch v posledných týždňoch kolísajú bez výrazných výkyvov.

Dôvody, prečo je tankovanie na Slovensku drahšie než napríklad v Česku, Poľsku či Maďarsku, však nespočívajú len v zdanení palív. Významný podiel na konečnej cene má aj systém financovania núdzových zásob ropy a ropných produktov, ktoré zabezpečuje Agentúra pre núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov (EOSA).

ceny pohonných látok, čerpacia stanica, euro
Pexels (Úprava redakcie)

Zásoby drahšie ako kdekoľvek inde

Útvar hodnoty za peniaze upozorňuje, že Slovensko má spomedzi krajín s podobným systémom najvyššie jednotkové platby za skladovanie. Náklady na zabezpečenie núdzových zásob vzrástli od roku 2014 o 80 %, zatiaľ čo samotný objem zásob stúpol len o 13 %. Príčinou je najmä splácanie staršej pôžičky, ktorou EOSA odkúpila zásoby od štátu, ako aj obmedzená konkurencia na trhu so skladovaním ropy.

Agentúra dostáva od firiem platby za každú tonu dovezených ropných produktov, čo sa následne premieta do cien palív na pumpách. V praxi ide o nárast v jednotkách centov za liter, no v súčte to má výrazný vplyv na spotrebiteľské ceny.

Slovensko zvažuje zmeny

Útvar hodnoty za peniaze navrhuje, aby Slovensko zvážilo uchovávanie časti zásob v zahraničí, čo je bežná prax v EÚ. Väčšina členských štátov drží približne 10 % zásob mimo svojho územia. Takýto krok by mohol zvýšiť konkurenciu, znížiť náklady a v konečnom dôsledku aj prispieť k miernemu zlacneniu palív.

Z údajov analytikov J&T Banky navyše vyplýva, že priestor na zásadné zlacnenie palív sa na Slovensku aj v okolí v súčasnosti vyčerpal. Cena benzínu u nás ostáva nad hranicou 1,50 eura za liter, čo je viac než v Česku, Poľsku či Maďarsku. V niektorých prípadoch možno na ceste k Jadranu natankovať aj o desiatky centov lacnejšie.

Slovenskí motoristi tak naďalej ostávajú v nevýhode, a to aj napriek tomu, že zásoby ropy slúžia predovšetkým ako poistka na krízové situácie, nie ako priamy faktor ovplyvňujúci každodenné náklady domácností.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP