Slováci kupujú jazdené autá, ako nikdy predtým. Priemerný vek a nájazd prudko rastie, dominuje jedna značka
V tomto texte boli použité materiály SITA.
Slováci si stále viac vyberajú jazdené vozidlá zo zahraničia a prvý polrok 2025 to len potvrdzuje. Na Slovensko sa doviezlo takmer 29-tisíc ojazdených áut, konkrétne 28 727 kusov. Dominantné postavenie na trhu si udržali najmä nemecké značky, aj keď vedie Škoda s podielom 23 %, nasleduje Volkswagen so zhruba 19 % a tretie miesto patrí Audi, ktoré sa drží nad 7 %. V prvej päťke ešte figuruje BMW a Mercedes-Benz, čo naznačuje stabilný záujem o autá z prémiového segmentu.
Zaujímavé však je, že rastúci dopyt po jazdenkách zároveň znamená aj to, že na Slovensko prúdi viac starších áut. Až 30 % dovozov tvorili vozidlá staršie ako 10 rokov a bezmála 14 % bolo dokonca starších než 15 rokov. Na druhej strane, vozidlá do 5 rokov veku si udržali približne 40 % podiel, takže záujem o mladšie autá úplne neupadá.
Ak sa pozrieme na celý slovenský trh s jazdenými vozidlami, teda nielen na tie dovezené, priemerný vek predávaného auta je dnes 9,57 roka. Dieselové autá sú priemerne o niečo mladšie než benzínové, no stále sa pohybujeme v rozmedzí tesne pod alebo nad desiatimi rokmi. Výrazne mladšie sú elektrické vozidlá (4,42 roka) a hybridy (4,59 roka), čo odráža ich neskorší príchod na trh a stále relatívne nižší podiel.
Z pohľadu paliva vedú naftové vozidlá s viac než 55 % podielom, benzínové tvoria necelých 38 %, hybridy cez 3 % a čisto elektrické vozidlá zatiaľ len niečo vyše 2,5 %. Autá na LPG alebo CNG zostávajú okrajovou záležitosťou, tvoria len 1,25 % trhu.
Zmeny nastali aj v cenách. Priemerná predajná cena klesla oproti predchádzajúcemu štvrťroku o 300 eur a momentálne sa pohybuje na úrovni 11 500 eur. Predaj sa však spomaľuje, zatiaľ čo v prvom kvartáli boli autá predané rýchlejšie, teraz čakajú na kupca v priemere 61 dní. Aj priemerný stav tachometra stúpol, aktuálne je to 149 000 km, teda o 3 000 viac ako predtým. Z toho vyplýva priemerný ročný nájazd okolo 15 500 km, no realita môže byť iná. Podľa štatistík je totiž časť tachometrov stále stočená, čo môže pre nového majiteľa znamenať nečakané výdavky až do výšky 4 600 eur.
Na vrchole rebríčka najpredávanejších modelov je dlhodobo Škoda Octavia, ktorá v prvej polovici roka zaujala 6,5 % podielu na trhu. Celkovo desať najobľúbenejších modelov tvorí spolu viac než štvrtinu celého predaja. A čo farby? Slováci milujú klasiku, biela vedie s takmer 25 %, nasledovaná čiernou a sivou.
Čo sa týka histórie vlastníctva, až 31 % áut je ponúkaných ako vozidlá od prvého majiteľa. Lenže podľa analýz približne polovica týchto údajov nie je pravdivá, čo nielenže zavádza kupujúceho, ale zároveň zvyšuje cenu auta o 3 až 5 %.
Na dôveryhodnosť predaja jazdených áut dohliada aj spoločnosť Cebia, ktorá sa zaoberá kontrolou pôvodu a histórie vozidiel. Od roku 2021 je súčasťou českého technologického holdingu EAG, patriaceho pod investičnú skupinu Portiva. Táto skupina sa okrem iného zameriava aj na online predaj jazdeniek (Carvago) a vývoj automobilového softvéru, čo jej dáva silnú pozíciu na slovenskom aj českom trhu.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Film, ktorý spravil zo Slovenska čiernu dieru, sa vracia v nečakanej podobe. Zahrá si v ňom svetová hviezda
Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
Klimatická kríza ho doslova vymaže z mapy sveta. Tento štát už čoskoro zanikne
Postavia najvýkonnejší počítač na svete. Populárna značka stvorí monštrum, ktoré posunie hranice vedy
Veľký test AI nástrojov: Našiel som trik, ktorý ti v roku 2025 ušetrí až 4 hodiny denne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Dunaji sa potápa pontón s loďou. Hasiči bojujú o záchranu bratislavského symbolu
„Zarábam 25-tisíc mesačne vďaka biznisu, ktorý som vybudoval popri práci.“ (INŠPIRATÍVNY PRÍBEH)
V Bratislave otvorili podnik so sicílskymi dezertmi za 65-tisíc eur: „Pracujeme 16 hodín denne“
Prelomový zákrok: Lekári úspešne vyliečili genetickú poruchu, ktorá bola dosiaľ neliečiteľná
2 100 eur mesačne, rýchly rast a uznanie. Tisíce Slovákov odišli za lepším životom k susedom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Uniklo 90 miliárd litrov vody a nikto si to nevšimol. Vedci hovoria o nevídanej sile Zeme
- Naše byty a autá sú nimi zamorené. Vedci zistili, že dennodenne vdychujeme desaťtisíce neželaných častíc
- Počas zemetrasenia sa dvihne do vzduchu. Japonci vymysleli dom, ktorý brilantne odolá katastrofe
- Vo vesmíre vedci spozorovali niečo, čo pripomína kozmickú bránu. A nachádza sa nečakane blízko Zeme
- Výsledky experimentu vyrazili výskumníkom dych. AI modely si vedia prenášať tajné správy, aj tie extremistické
-
- Uniklo 90 miliárd litrov vody a nikto si to nevšimol. Vedci hovoria o nevídanej sile Zeme
- Vojenskí experti prišli s víťazným plánom: Nad Ukrajinou bude lietať stovka európskych stíhačiek
- Vo vesmíre vedci spozorovali niečo, čo pripomína kozmickú bránu. A nachádza sa nečakane blízko Zeme
- Výsledky experimentu vyrazili výskumníkom dych. AI modely si vedia prenášať tajné správy, aj tie extremistické
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
-
- Zmeny v STK zaskočili Slovákov. Vysoké pokuty hrozia aj tým, ktorí auto už nemajú (PREHĽAD)
- Vojenskí experti prišli s víťazným plánom: Nad Ukrajinou bude lietať stovka európskych stíhačiek
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Uniklo 90 miliárd litrov vody a nikto si to nevšimol. Vedci hovoria o nevídanej sile Zeme
- Kolaps ľudskej spoločnosti príde nečakane skoro. Vedcov vystrašil počítač s realistickou predpoveďou
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
Slováci kupujú jazdené autá, ako nikdy predtým. Priemerný vek a nájazd prudko rastie, dominuje jedna značka
Zubár odhalil šokujúce riziká populárneho spánkového triku. Riskuješ veľké nepríjemnosti
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP