V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Najväčší ruský prevádzkovateľ ropných tankerov, spoločnosť Sovcomflot, oznámila, že za 1. štvrťrok 2025 zaznamenala čistú stratu vo výške 393 miliónov USD, pričom tržby klesli takmer o polovicu. Za dramatickým prepadom hospodárskych výsledkov stoja najmä sankcie zo strany Spojených štátov a Európskej únie, ktoré výrazne obmedzili obchodné možnosti podniku.

Sankcie boli uvalené v rámci širšej snahy Západu znížiť Rusku príjmy z exportu ropy, ktorý predstavuje významný zdroj financovania ruskej vojny proti Ukrajine. USA v januári 2025 rozšírili sankčný zoznam o niekoľko ropných tankerov, z ktorých mnohé patria práve Sovcomflotu. Tento krok viedol k odstaveniu časti flotily, zníženiu objemu prepravovanej ropy a následnému poklesu tržieb.

Za prvé tri mesiace roka dosiahla spoločnosť tržby v hodnote 278,5 milióna USD, čo predstavuje pokles o 49 % oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Zisk pred úrokmi, zdanením, odpismi a amortizáciou (EBITDA) sa prepadol o takmer 69 % na 105 miliónov USD, čo signalizuje vážny dopad sankcií na celkovú výkonnosť podniku.

Prevádzkové problémy a právna kritika sankcií

Predstavitelia Sovcomflotu otvorene priznali, že nové sankcie vážne zasiahli každodenné fungovanie flotily. „Zvyšovanie sankcií západných štátov nám sťažuje prevádzku našej flotily. To spôsobilo pokles tržieb a odstavenie niektorých plavidiel,“ uviedlo vedenie spoločnosti. Zároveň však označilo opatrenia za nezákonné, pričom konkrétnu právnu argumentáciu nezverejnilo.

Sovcomflot patrí medzi strategické podniky ruského energetického sektora, a tak nie je prekvapením, že sa stal cieľom koordinovanej ekonomickej ofenzívy zo strany USA a EÚ. Cieľom je oslabiť schopnosť Moskvy generovať financie prostredníctvom predaja ropy na svetových trhoch, čo má priamy vplyv na jej schopnosť financovať vojenské operácie a zabezpečiť dodávky zbraní.

Fishdecoy/Wikipedia

Západ v tomto smere uplatňuje viacstupňový sankčný mechanizmus, ktorý zasahuje nielen samotné podniky, ale aj konkrétne plavidlá, poisťovacie spoločnosti, bankové služby a logistické reťazce spojené s prepravou ruskej ropy.

Budúcnosť spoločnosti je neistá

Sovcomflot, ktorý bol dlhé roky významným hráčom na globálnom trhu s ropnou prepravou, teraz čelí tlaku z viacerých strán – ekonomickému, logistickému aj reputačnému. Vzhľadom na pretrvávajúce sankcie a neistotu v oblasti medzinárodného obchodu bude pre firmu výzvou nielen udržať prevádzku časti flotily, ale aj nájsť nové trhy a partnerov mimo dosahu západných regulácií.

Zatiaľ však nič nenasvedčuje tomu, že by sankčný režim mal byť v blízkej budúcnosti zmiernený. Práve naopak – v kontexte pretrvávajúceho konfliktu na Ukrajine je možné, že západné krajiny pristúpia k ďalšiemu sprísňovaniu sankcií, čím sa môže hospodárska situácia Sovcomflotu ešte viac zhoršiť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP