V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Nissan Motor, tretia najväčšia japonská automobilka podľa predaja, sa pripravuje na výrazné zmeny vo svojej vlastníckej štruktúre. Firma sa snaží nájsť dlhodobého investora, ako je banka či poisťovacia skupina, ktorý by prevzal časť akcií, ktoré v súčasnosti drží francúzsky Renault.

V hre je aj možnosť, že podiel odkúpi iná automobilka, napríklad Honda Motor. Táto alternatíva by mohla mať zásadný vplyv na budúce obchodné a technologické partnerstvá Nissanu.

Finančné problémy a úsporné opatrenia

Táto iniciatíva prichádza v čase, keď Nissan zápasí so slabými hospodárskymi výsledkami. Spoločnosť už vydala varovanie pred nižším ziskom a zároveň oznámila rozsiahle úsporné opatrenia. Patrí sem zníženie globálnej výrobnej kapacity o 20 % a rušenie 9000 pracovných miest. Najväčšie problémy spôsobuje pokles predaja na dvoch kľúčových trhoch. Konkrétne v Spojených štátoch a Číne. Tieto trhy sú pre Nissan zásadné, ale súčasná konkurencia a meniace sa preferencie zákazníkov vytvárajú tlak na reorganizáciu portfólia produktov aj stratégií.

Podľa ďalšej správy denníka Nikkei plánuje Nissan predĺžiť obmedzenie výroby na americkom trhu až do marca 2024. Zníženie produkcie v USA o 17 % má pomôcť znížiť nadmerné zásoby a prispôsobiť sa nižšiemu dopytu. Tento krok je súčasťou širšej stratégie optimalizácie výrobných kapacít po celom svete. Aliancia medzi Nissanom a Renaultom prešla za posledné roky viacerými skúškami. Aj keď spolupráca týchto dvoch značiek naďalej trvá, predaj časti podielov zo strany Renaultu naznačuje snahu o väčšiu nezávislosť japonskej automobilky. Tento krok by mohol pomôcť Nissanom posilniť svoju pozíciu na trhu a flexibilnejšie reagovať na meniace sa podmienky.

Mário Šimovič/FonTech

Perspektíva do budúcnosti

Hľadanie strategického investora je pre Nissan kľúčovým krokom na ceste k stabilizácii. Nový partner by mohol priniesť nielen finančnú podporu, ale aj know-how, ktoré by posilnilo pozíciu automobilky na globálnom trhu.

Popri úsporných opatreniach a reorganizácii výroby sa Nissan zároveň snaží prehodnotiť svoju produktovú stratégiu. S narastajúcim dopytom po elektromobiloch a alternatívnych pohonoch by mohla byť diverzifikácia portfólia dôležitým krokom k obnove rastu. Automobilka tak čelí náročnému obdobiu, ktoré však prináša aj príležitosti na transformáciu a dlhodobú konkurencieschopnosť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú