V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Predaje amerického výrobcu elektromobilov Tesla v Európe zaznamenali za prvé dva mesiace tohto roka dramatický prepad. Podľa údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), ktoré zverejnila agentúra DPA, dodala Tesla svojim zákazníkom len 19 046 vozidiel. To predstavuje medziročný pokles o 49 %.

Tento pokles prichádza v čase, keď celkový trh s elektromobilmi v Európskej únii (EÚ) rastie — počet nových registrácií batériových elektrických vozidiel (BEV) v prvých dvoch mesiacoch roka vzrástol o viac ako štvrtinu na 255 489, čím dosiahol 15,2 % podiel na trhu. Mnohí pozorovatelia pripisujú problémy Tesly v Európe nielen rastúcej konkurencii, ale aj politickým aktivitám majiteľa spoločnosti Elona Muska.

Ten patrí medzi blízkych spolupracovníkov amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho vyjadrenia pred februárovými parlamentnými voľbami v Nemecku vyvolali vlnu kritiky. Musk totiž verejne podporil krajne pravicovú stranu Aliancia pre Nemecko (AfD), čo vyvolalo značné kontroverzie.

Rastúca konkurencia a ďalšie faktory

Najviac sa tento trend prejavil práve v Nemecku, ktoré je najväčším európskym automobilovým trhom. Predaje Tesly tu vo februári klesli až o 76 %, čo je najprudší pokles spomedzi všetkých európskych krajín. Negatívna publicita spolu s rastúcou konkurenciou a klesajúcou dôverou zákazníkov v značku prispeli k výraznému prepadu.

Tesla už niekoľko rokov čelí rastúcej konkurencii európskych automobiliek, ktoré do vývoja elektromobilov investujú čoraz viac prostriedkov. Značky ako Volkswagen, BMW či Renault ponúkajú širší výber modelov, častokrát s výhodnejšou cenovou politikou, čo sa začína prejavovať aj na podiele Tesly na trhu.

Tesla model X a S dostanú refresh
Youtube/Screenshot/Munro Live

Ďalším faktorom je aj zmena dotácií na kúpu elektromobilov v niektorých európskych krajinách, čo sa mohlo podpísať na celkovom spomalení predaja vozidiel značky Tesla. K tomu sa pridáva aj fakt, že mnohí európski zákazníci začali vnímať Muska ako kontroverznú postavu, čo mohlo odradiť niektorých potenciálnych kupcov.

Budúcnosť Tesly v Európe

Zatiaľ čo celkový trh s elektromobilmi v Európe pokračuje v raste, Tesla sa bude musieť vyrovnať nielen s politickými dôsledkami konania svojho majiteľa, ale aj s čoraz silnejším konkurenčným tlakom. Spoločnosť bude musieť prehodnotiť svoju stratégiu na európskom trhu, ak si chce udržať doterajšiu pozíciu lídra v segmente elektrických vozidiel.

Napriek súčasným problémom sa však Tesla stále môže oprieť o svoj technologický náskok a silnú značku, ktorá má vo svete elektromobilov významné postavenie. Otázkou zostáva, či bude Musk schopný znížiť politické napätie a opäť získať priazeň európskych zákazníkov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP