V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Americká spoločnosť Boeing získala prestížnu objednávku na vývoj a výrobu stíhačky šiestej generácie s označením F-47. Oznámil to v piatok v Bielom dome americký prezident Donald Trump v prítomnosti ministra obrany Petea Hegsetha. Podľa Trumpa Boeing uspel v „tvrdej a silnej konkurencii“ niekoľkých výrobcov a nová stíhačka má byť „najvyspelejším, najschopnejším a najsmrtiacejším lietadlom, aké kedy bolo postavené“.

Označenie F-47 nebolo vybrané náhodou. Generáli ho zvolili na počesť Trumpa, ktorý vo svojom druhom funkčnom období zastáva úrad ako 47. prezident Spojených štátov. Nová stíhačka sa vyvíja v rámci modernizačného programu Next Generation Air Dominance (NGAD), ktorý má zabezpečiť technologickú prevahu USA v oblasti vzdušných síl. F-47 nahradí stíhačku F-22 Raptor od spoločnosti Lockheed Martin, ktorá sa začala vyvíjať už v 80. rokoch a do služby vstúpila v roku 2005.

F-22 sa už nevyrába a hoci patrí medzi špičku lietadiel piatej generácie vďaka technológii stealth a vynikajúcej manévrovateľnosti, jej nástupca sľubuje ešte vyššiu úroveň výkonu a adaptability. F-47 bude schopná operovať v tandeme s bojovými dronmi, čo z nej robí kľúčový prvok budúcich vzdušných operácií. Podľa Trumpa sa prototyp tejto stíhačky tajne testuje už takmer päť rokov.

Symbol americkej sily

Minister obrany Pete Hegseth označil objednávku za jasný signál spojencom aj nepriateľom. „Táto stíhačka je odkazom spojencom, že USA nikam neodchádzajú, a našim nepriateľom, že po celé generácie budeme schopní demonštrovať svoju silu po celom svete,“ vyhlásil Hegseth.

Program NGAD pritom nebol vždy prioritou. V roku 2024 bol krátko zastavený pre obavy z vysokých nákladov a Trumpova administratíva po návrate do Bieleho domu pristúpila k výrazným škrtom vo federálnych výdavkoch. NGAD sa však ukázal ako nevyhnutný pre udržanie leteckej dominancie USA. Generálmajor Joseph Kunkel nedávno v štáte Colorado vyhlásil, že podľa internej štúdie neexistuje pre americké letectvo „životaschopnejšia možnosť“ ako pokračovanie v tomto programe.

Jaroslav Novák/TASR

Svetlo na konci tunela pre Boeing

Pre Boeing predstavuje táto objednávka vítanú príležitosť na reštart po náročnom období. Spoločnosť v minulom roku zaznamenala stratu približne 11,8 miliardy dolárov v dôsledku štrajkov a problémov s bezpečnosťou svojich civilných lietadiel. Predaj klesol o 14 %, a preto je kontrakt na F-47 pre firmu veľkým impulzom.

Boeing navyše pokračuje v boji o ďalší lukratívny kontrakt – spolu s firmou Northrop Grumman sa uchádza o zákazku na lietadlá novej generácie pre americké námorníctvo. Ak by uspel aj v tomto projekte, mohlo by to spoločnosti priniesť ďalšie miliardové príjmy a upevniť jej pozíciu v oblasti vojenského letectva.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP