V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Japonská automobilka Nissan čelí vážnym hospodárskym problémom, ktoré ju nútia k razantným krokom. Ako informovala agentúra AFP s odvolaním sa na japonské médiá, firma plánuje zrušiť ďalších 10 000 pracovných miest po celom svete. Týmto rozhodnutím sa počet prepustených zamestnancov od novembra minulého roka zvýši na približne 19 000, čo predstavuje zhruba 15 % celkovej pracovnej sily automobilky.

Informácie o novom kole prepúšťania priniesla televízna stanica NHK a denník Nikkei. Automobilka zatiaľ správu oficiálne nekomentovala. Podľa dostupných údajov ide o súčasť rozsiahlej reštrukturalizácie, ktorú Nissan realizuje v reakcii na zhoršujúce sa trhové podmienky a slabé finančné výsledky. Tento krok prichádza len niekoľko dní pred oficiálnym zverejnením hospodárskych výsledkov za finančný rok 2024/2025, ktoré sú naplánované na 13. mája.

Predpokladaná strata až 4,6 miliardy eur

Koniec apríla priniesol šokujúce varovanie zo strany automobilky. Nissan totiž oznámil, že očakáva čistú stratu vo výške 700 až 750 miliárd jenov, čo predstavuje približne 4,29 až 4,59 miliardy eur. To je dramatický nárast oproti februárovým prognózam, ktoré hovorili len o strate 80 miliárd jenov. Hlavnými dôvodmi tohto prepadu sú vysoké náklady na reštrukturalizáciu a neistota v medzinárodnom obchode.

Jednou z najväčších výziev pre Nissan je situácia na americkom trhu. Spojené štáty zaviedli 25-percentné clo na dovoz automobilov, čo tvrdo zasiahlo práve japonských výrobcov. Pre Nissan je americký trh mimoriadne dôležitý – viac ako štvrtina všetkých predaných vozidiel v minulom roku smerovala do USA. Mnohé z týchto áut sa pritom vyrábali priamo v Japonsku alebo v Mexiku, čo znamená, že podliehajú spomínanému clu. Tieto dodatočné náklady tak výrazne znižujú konkurencieschopnosť áut značky Nissan v USA.

Nissan

Najväčšia výzva za posledné roky

Nissan, kedysi jeden z lídrov globálneho automobilového priemyslu, sa v posledných rokoch trápi s viacerými problémami – od dopadov pandémie, cez manažérske škandály, až po technologickú zaostalosť za konkurenciou v oblasti elektromobility. Najnovší plán prepúšťania naznačuje, že spoločnosť sa pripravuje na dlhodobé štrukturálne zmeny, ktoré by jej mohli pomôcť opäť sa postaviť na nohy.

Aj keď sa zatiaľ nevie, ktorých krajín sa redukcia pracovných miest konkrétne dotkne, očakáva sa, že zasiahne najmä tie regióny, kde sú výrobné závody alebo nadbytočné kapacity. V hre je aj reorganizácia produkcie, ktorá by mohla presunúť časť výroby mimo krajín so zvýšenými dovoznými clami.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP