V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Doprava na Slovensku prešla v prvom štvrťroku 2024 zmiešaným vývojom. Kým objemy nákladnej dopravy medziročne klesli o viac než desať percent, osobná doprava zaznamenala rast, a to najmä v mestskej hromadnej doprave a na železnici. Vyplýva to z aktuálnych údajov Štatistického úradu SR.

Nákladná doprava prepravila v úvode roka 44,9 milióna ton tovaru, čo je pokles o 10,5 % oproti rovnakému obdobiu vlani. Najväčší podiel si naďalej drží cestná doprava, no aj tá zaznamenala medziročný úbytok o 4 %. Ešte výraznejší pokles – o 13,4 % – postihol železničnú dopravu.

Osobná doprava rastie v mestách aj na železnici

Ešte nepriaznivejšie čísla hlásia menej frekventované druhy dopravy, ako sú vodná, letecká či potrubná. Tieto zaznamenali súhrnný prepad o viac než 40 %. Celkový objem prepravných výkonov, teda tonokilometrov, klesol o 9,7 % na 9,4 miliardy tkm. Cestná doprava poklesla o 8,2 %, železničná až o 14,8 %, čím prerušila predchádzajúce dva kvartály rastu. Naopak, osobná doprava vykázala pozitívne výsledky.

V prvom štvrťroku 2024 bolo prepravených 185,9 milióna cestujúcich, čo je medziročný nárast o štyri percentá a zároveň päťpercentné prekročenie úrovne z predpandemického roka 2019. Najväčší prírastok zaznamenala mestská hromadná doprava, ktorú využilo takmer 126 miliónov cestujúcich. To predstavuje nárast o 7,6 % oproti minulému roku a až o tretinu viac než v roku 2019. Železnice zaznamenali 18,2 milióna cestujúcich, čo je medziročný rast o päť percent.

BMW

Prímestská doprava zaostáva

Výrazne horšie dopadla prímestská a diaľková cestná doprava, ktorá prepravila 37,6 milióna osôb – o vyše 15 % menej než pred rokom. Počet pasažierov v tejto kategórii dosiahol len 60 % úrovne spred pandémie, čo signalizuje, že sa tento segment stále nespamätal.

Z pohľadu výkonov osobnej dopravy, teda osobokilometrov, došlo k nárastu o 14,2 % na 2,6 miliardy. Najviac rástla práve prímestská a diaľková doprava, a to o 10,7 %, čo naznačuje, že hoci je menej cestujúcich, cestujú na väčšie vzdialenosti.

Dáta z prvého štvrťroka ukazujú, že slovenský dopravný sektor čelí protichodným trendom. Na jednej strane slabnúci dopyt po preprave tovarov, najmä po železnici, na druhej strane rastúca obľuba verejnej dopravy v mestách a na železnici. Pre tvorcov dopravnej politiky to znamená výzvu hľadať rovnováhu medzi podporou ekologických foriem dopravy a udržaním funkčnosti prepravnej infraštruktúry pre nákladný sektor.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP