V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Najväčšia automobilová výstava sveta otvorila v stredu svoje brány v čínskom Šanghaji a ukázala, že budúcnosť mobility je elektrická, technologická a čoraz viac orientovaná na Áziu. Podujatia sa zúčastňuje takmer tisíc vystavovateľov, ktorí sa snažia presvedčiť o svojich schopnostiach v prostredí, kde čínske firmy hrajú prvé husle a kde rastúce obchodné bariéry narúšajú globálne ambície.

Výstavisko sa mení na výkladnú skriňu špičkovej technológie, pokročilého dizajnu a čoraz odvážnejších konceptov, ktoré formujú automobilový priemysel budúcnosti. V centre pozornosti stojí domáci gigant BYD, ktorý predstavil hneď päť nových vozidiel série Ocean, luxusné SUV značky Yangwang a športový koncept pod značkou Denza.

Čínske značky predbiehajú konkurenciu

Spoločnosť BYD v roku 2024 predbehla Teslu a stala sa najväčším predajcom elektrických áut na svete. Americký konkurent sa na výstave nezúčastňuje, no čínske značky ako Nio, Xpeng, SAIC Motor či Geely nezaháľajú a pokračujú v predstavovaní inovácií. Xpeng napríklad odhalil batériu s umelou inteligenciou, ktorá sa za desať minút nabije na dojazd 420 kilometrov.

Na autosalóne nechýbajú ani technologickí hráči ako Huawei či Xiaomi, ktorí vstúpili na trh s elektromobilmi, čím ešte viac rozrušili tradičné hranice medzi automobilkami a technologickými firmami. Trh je však tvrdý – niektoré startupy už padli a konkurencia medzi výrobcami vyústila do brutálnej cenovej vojny.

Šanghaj autosalón.
TASR/ AP

Európa bojuje o svoj podiel

Nemecké automobilky ako Volkswagen a BMW sa v Číne snažia zastaviť pokles predaja. Prispôsobujú sa heslu „v Číne pre Čínu“ a stavajú na lokalizácii výroby aj digitálnych riešení. Volkswagen predstavil sériu nových elektrických modelov a inteligentný asistenčný systém špeciálne pre čínsky trh, pričom do roku 2027 plánuje uviesť viac než 20 elektrických a hybridných modelov.

BMW sa naopak postavilo za globálnu spoluprácu. Generálny riaditeľ Oliver Zipse v Šanghaji zdôraznil, že svetové výzvy si vyžadujú spoločné riešenia, čím reagoval na colné napätie medzi USA a Čínou, ktoré opäť naberá na intenzite.

Napätie medzi Washingtonom a Pekingom, ktoré umocnila Trumpova colná politika, zasiahlo automobilový sektor naplno. Americké značky ako General Motors či Ford musia pri výrobe v Číne rátať s dôsledkami prípadných ciel. K tomu sa pridávajú aj opatrenia Európskej únie, ktoré od minulého roka zaviedli clá na čínske vozidlá.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP